Materiał powstał we współpracy z Bankiem Pekao SA

Poszukiwacze tradycji private bankingu wskazują wyprawy krzyżowe jako okres, w którym powstały podwaliny tej usługi. Trudno stwierdzić, czy teza jest prawdziwa. Jednakże usługa zarządzania majątkiem jest stara, a jej historia zaczyna się wraz z rosnącym bogactwem. Dawniej zarządzano majątkami ziemskimi, teraz private banking jest szytą na miarę usługą dla najzamożniejszych klientów banków.

Private banking na świecie

Najstarszym bankiem wyspecjalizowanym w bankowości prywatnej jest na przykład mający siedzibę w Londynie Bank Child & Co. Natomiast londyński Bank Coutss, który obsługuje rodzinę królewską, rozpoczął działalność w 1692 roku. Często za symboliczne początki bankowości prywatnej przyjmuje się powstanie właśnie tego banku. W 1741 roku wraz z powstaniem banku Weglin działalność w tym zakresie rozpoczęła się w Szwajcarii.

Jednakże rewolucja w usługach skierowanych do najbogatszych klientów zaczęła się w latach 90. XX wieku. Wtedy to bankowość prywatna stała się najszybciej rozwijającym się sektorem w branży usług finansowych. W reakcji na rosnące potrzeby inwestycyjne najbardziej wymagających klientów w Stanach Zjednoczonych pojawiły się pierwsze podmioty specjalizujące się w obsłudze osób zamożnych. Głównym bodźcem dla rozwoju tej branży było uchylenie w 1999 r. przez Gramm – Leach – Biley Act sławnego Steagall Act z 1933 r., który oddzielał bankowość inwestycyjną od bankowości depozytowej. Po zniesieniu ustawy zaczęły powstawać wyspecjalizowane podmioty finansowe.

Najważniejszymi obecnie bankami prywatnymi oferującymi private banking są przede wszystkim instytucje w Szwajcarii i USA, takie jak: Citibank, Credit Suisse oraz UBS.

W Polsce od ponad 25 lat

Historia usług bankowości prywatnej w Polsce jest krótka - bankowość tego typu istnieje od niecałych 30 lat. W 1997 usługi private bankingu uruchomił Bank Pekao S.A. Oferta obejmowała usługi zarządzania kapitałem, co oznacza inwestycje w instrumenty finansowe oraz różne formy lokat terminowych.

– Bankowość prywatna w Banku Pekao S.A. działa od 1 sierpnia 1997 roku, wtedy też powstało pierwsze Biuro Private Banking w Warszawie. W 1999 roku wprowadziliśmy prestiżową kartę kredytową Pekao VISA Platinum, a w 2001 roku jako pierwsi na rynku, najwyżej pozycjonowaną kartę kredytową Mastercard Pekao Word Signia, z bogatym pakietem usług dodatkowych. Nasz autorski program partnerski Private Club był pierwszym tego typu i zapewniał posiadaczom kart preferencyjne warunki obsługi oraz zniżki u ponad 100 partnerów – mówi Katarzyna Tomaszewska, dyrektor departamentu bankowości prywatnej i usług maklerskich w Banku Pekao S.A.

Dziś praktycznie wszystkie banki posiadające ofertę dla klienta detalicznego prowadzą usługę private bankingu. Są to Pekao S.A., PKO BP, Santander Bank, mBank, ING, Citi Handlowy, BNP Paribas. Obecnie pakiet private banking to komplet usług obejmujących prowadzenie prestiżowego konta, korzystanie z usług indywidualnego doradcy, wysoki limit pożyczki, pakiet dodatkowy polegający na udzielaniu pomocy w różnych sytuacjach życiowych w domu i podróży.

– Przeszliśmy bardzo długą drogę, jeżeli chodzi o spektrum dostępnych dla klientów produktów i usług. Również całego środowiska pracy, otoczenia pracowników, naszych bankierów. Dynamika przyspieszyła podczas pandemii, kiedy musieliśmy sprostać oczekiwaniom klientów i potrzebom pracowników. – przyznaje Katarzyna Tomaszewska.

Autopromocja
Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

I dodaje: – Wkrótce udostępnimy naszym klientom zintegrowaną platformę usług inwestycyjnych, która zapewni w pełni cyfrowy dostęp do usług maklerskich z poziomu aplikacji PeoPay. Chcemy przenieść doradztwo inwestycyjne i instrumenty rynku kapitałowego do kanałów zdalnych. Dbamy o wygodę naszych klientów projektując nowoczesne i funkcjonalne placówki.

Wysoki standard usług

W Polsce z usług bankowości prywatnej mogą korzystać osoby dysponujące co najmniej 1 mln zł aktywów finansowych, które mogą powierzyć w zarządzanie. Rynek private banking rozwija się w bardzo szybkim tempie.

Ze względu na postępującą edukację ekonomiczną, dojrzałość rynku i sukcesje powiększa się liczba beneficjentów bankowości prywatnej. Oferta produktowa czołowych polskich banków jest bardzo atrakcyjne. Jakość obsługi i produkty nie odbiegają od zachodnich standardów, a strategie i inwestycje są praktycznie nieograniczone.

Bankowość prywatna to przede wszystkim odpowiednia relacja z klientem, indywidualne doradztwo oraz zaawansowane produkty i usługi finansowe. Ważne, aby doradca dobrze znał charakter, przyzwyczajenia oraz potrzeby swojego klienta, by mógł dostosować odpowiednie rozwiązania finansowe. Bankowość prywatna to także sztab odpowiednio wykształconych ludzi, który potrafią sprostać indywidualnym wyzwaniom.

W przyszłości sektor private banking będzie ukierunkowany na tworzenie nowoczesnych produktów w obszarze inwestycji – począwszy od klasycznych po alternatywne, np. w wino czy przedmioty kolekcjonerskie. Banki muszą także dostosowywać swoje oferty do nowych technologii, gdyż zmierzamy w kierunku świata wirtualnego i pewnie od tego nie uciekniemy. Należy jednak pamiętać, że fundamentem bankowości prywatnej są relacje z klientem.

Coraz więcej klientów

Aktywa powierzone bankom w ramach usługi private banking w połowie 2021 roku miały wartość około 752 mld dol., urosły o 19 proc. rok do roku – podaje butik konsultingowy Norman Alex. W pierwszej połowie 2021 roku przychody banków z tytułu świadczenia tej usługi wyniosły około 2,76 mld dol., co oznaczało wzrost rok do roku o 14 proc.

Najszybciej private banking rośnie w Azji – tam mediana wzrostu aktywów w zarządzaniu wyniosła 15,2 proc. w porównaniu z 7,5 proc. w krajach europejskich i 13,8 proc. w USA.

Według ekspertów „w Polsce w 2020 roku mieszkało 149 tysięcy osób ze statusem HNWI (High Net Worth Individuals), czyli takich, których majątek przekracza 1 mln dolarów.

Opinia:

Jarosław Fuchs, wiceprezes Banku Pekao S.A.

Rynek bankowości prywatnej w Polsce rozwija się dynamicznie, wzrastają wymagania i oczekiwania klientów, a także szybko zmienia się technologia. Niezmienne powinno być jednak podejście do obsługi klienta, oparte głównie na bezpośrednich relacjach. Dziś musimy myśleć o tym jak bankowość będzie wyglądała w perspektywie najbliższych 10–15 lat, bo to właśnie początkujący przedsiębiorcy będą naszymi klientami w tej perspektywie czasowej. W rozwiązaniach masowych cyfryzacja niejednokrotnie zastępuje kontakt z doradcą czy z oddziałem banku poprzez automatyzację procesów i digitalizację produktów. Nie dotyczy to jednak bankowości prywatnej, gdzie bezpośrednie relacje są kluczowe. Nie oznacza to jednak, że w tym obszarze nie ma przestrzeni na innowacyjność, gdyż klienci są bardzo wymagający i oczekują nowoczesnej oferty oraz rozwiązań, które są adekwatne do zmieniającego się świata.

Materiał powstał we współpracy z Bankiem Pekao SA