Smartfon zastąpi portfel i kartę

123rf.com

Użytkownicy Blika najchętniej używają go w bankomatach, ale opcji jest dużo więcej

Polacy nie tylko lubią nowinki technologiczne, ale stają się coraz bardziej wygodni. Podczas spacerów, wypraw rowerowych, wycieczek za miasto nie chcemy nosić wyładowanych portfeli. Płacenie kartami stało się już standardem. Nawet właściciele letnich barów, którzy nie honorują dotąd płatności bezgotówkowych, przyznają, że tracą wielu potencjalnych klientów; chcieliby oni odpocząć pod parasolami i zjeść coś z grilla, ale nie mają przy sobie gotówki. Większość z nich poszuka dogodnego miejsca u konkurencji.

W coraz większym stopniu przyzwyczajamy się również do płacenia telefonem, z którym rzadko się rozstajemy. Zwłaszcza że można nim nie tylko uregulować rachunek, ale w razie potrzeby także podjąć pieniądze z bankomatu.

W realu i internecie

W naszym kraju upowszechnia się system płatności mobilnych Blik stworzony przez spółkę Polski Standard Płatności. Jego wdrożenie planują kolejne banki. Zapowiedział to Credit Agricole, bo jak mówi Piotr Giziński, dyrektor Centrum Płatności i Operacji Kartowych, płatności telefonem są niezwykle wygodną funkcjonalnością, a Credit Agricole dostarcza klientom usługi wygodne i praktyczne. Blik spełnia te kryteria.

Dostęp do systemu mają już klienci Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku i Orange Finanse oraz PKO BP i Inteligo. W maju dołączyli do tego grona posiadacze rachunków w Getin Noble Banku.

W sumie z Blika może korzystać już ponad 1,6 miliona użytkowników, płacąc w ponad 130 tysiącach terminali w sklepach stacjonarnych, kawiarniach i lokalach usługowych oraz w większości sklepów internetowych za pośrednictwem wielu integratorów płatności, takich jak: Dotpay, Przelewy24, Transferuj.pl, CashBill, eCard, PayTel czy First Data. Bezpłatne podejmowanie gotówki telefonem jest możliwe w znacznie większej liczbie bankomatów niż umożliwiają to nawet bardzo funkcjonalne karty płatnicze.

Do dyspozycji klientów są maszyny Euronetu, Planet Cash i siedmiu banków, które już wprowadziły usługi Blik. Klienci Banku Millennium, ING Banku Śląskiego, Banku Zachodniego WBK, mBanku oraz PKO BP dodatkowo mogą płacić bezpośrednio na numer telefonu w usłudze P2P.

Skimming nie ma szans

Użytkownicy Blika, przynajmniej na razie, najbardziej doceniają szybkie i bezpłatne pobieranie pieniędzy z bankomatów. W przypadku kart korzystanie z obcych bankomatów kosztuje. Na ogół jest to kilka procent od kwoty wypłaty, ale z zaznaczeniem, że nie mniej niż np. 5 zł.

Poza tym wypłaty Blikiem są znacznie bezpieczniejsze. Nie ma szans, aby nakładka na klawiaturę, kamera nad nią lub wkładka skimmingująca, odczytująca pasek magnetyczny, zagroziły utratą danych, a później pieniędzy. Unikniemy też ewentualnego zatrzymania karty przez urządzenie, co czasem się zdarza i to nie z winy klienta. Znalezienie bezpłatnych bankomatów z opcją Blik nie jest trudne, ponieważ w aplikacjach mobilnych są dostępne interaktywne mapy. Klienci mogą korzystać z ok. 14,5 tysiąca urządzeń.

Transakcja wypłaty jest prosta. Na ekranie bankomatu należy wybrać opcję opisaną jako wypłata kodem, wypłata Blik lub wypłata bez karty (sposób zamieszczenia informacji zależy od bankomatu).

Z otwartej aplikacji mobilnej banku w telefonie trzeba wejść do opcji Blik i zalogować się, aby pobrać sześciocyfrowy kod, który wpisuje się w bankomacie. Podanie kwoty wypłaty i potwierdzenie operacji przebiega tak samo jak przy podejmowaniu pieniędzy kartą.

Niektóre banki umożliwiają też wypłaty czekiem Blik. Jest to znaczniej wygodniejszy sposób niż wypłata wymagająca generowania kodu w telefonie (wtedy potrzebny jest dostęp do internetu). Czek można zrealizować w trybie off-line.

Poza tym kod jest ważny zaledwie dwie minuty, a czek 24, 48 lub 72 godziny – zależy to od tego, jak się go utworzy. Czek można też przekazać innej osobie, nawet jeśli nie ma ona konta ani karty. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest brak blokady pieniędzy na koncie. Zostaną one potrącone dopiero po realizacji czeku.

Blikiem można też płacić w biletomatach, doładować konto służące do wypożyczania rowerów miejskich a nawet zapłacić za towary i usługi podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem infolinii. Wszystkie operacje Blikiem są tak samo widoczne w historii transakcji jak operacje realizowane z pomocą kart płatniczych.

Łatwe zakupy

Blik umożliwia też prosty sposób płatności przez internet bezpośrednio na stronie e-sklepu, bez dodatkowych przekierowań i ekranów transakcyjnych. Wystarczy potwierdzenie operacji w mobilnej aplikacji bankowej. Taka forma płatności została udostępniona również na stronie multikino.pl oraz w serwisie Vod.pl, który każdego miesiąca odwiedza ponad 4 miliony osób. Okresowo płacąc Blikiem na vod.pl można wypożyczyć taniej filmy, a w kinach mniej płacić za bilety.

W sklepie internetowym klient potrzebuje tylko swojego telefonu z mobilną aplikacją banku. Nie musi mieć przy sobie karty płatniczej, przepisywać z niej numerów. Nie trzeba logować się do banku, podawać loginu i hasła, czekać na SMS z kodem jednorazowym, jak podczas korzystania z e-przelewów.

Wystarczy uruchomić aplikację bankową, wybrać Blik, przepisać sześciocyfrowy kod i zatwierdzić transakcję na swoim telefonie. Polski Standard Płatności, operator Blika, wciąż pracuje nad nowymi rozwiązaniami, na przykład umożliwieniem płatności zbliżeniowych Blikiem w technologii NFC oraz nad aplikacją white label (będzie oferowana bankom nie posiadającym aplikacji mobilnej). Niebawem PSP rozpocznie też wdrażanie systemu BLIK (w porozumieniu z KIR) w niemal 500 jednostkach administracji publicznej w Polsce.

Warto płacić telefonem

Polski Standard Płatności nawiązał współpracę z takimi firmami jak: PKN Orlen i Shell, sieciami kin Multikino i Helios, markami odzieżowymi Gino Rossi i Simple, księgarniami, salonami prasowymi i licznymi sklepami internetowymi. Wszędzie tam można liczyć na wiele promocji.

To kolejna zaleta Blika przynosząca wymierne korzyści. Nie tak dawno w Costa Coffee klienci płacąc Blikiem mogli kupić kawę o 30 proc. taniej. Zakupy przy pomocy Blika (minimum 10 zł) w Inmedio nagradzano puszką Coca-Coli lub batonem Sweet Dept. W maju w sklepach Tchibo klient wydający 50 zł mógł odebrać 15 zł na kolejne zakupy.

Teraz płacąc Blikiem powyżej 50 zł na empik.com zyskuje się 20 zł do wykorzystania przy kolejnych zakupach, a za bilety kupione w czerwcu na PolskiBus.com lub PolskiBusGold.com dostanie się 20 proc. zwrotu (nie więcej niż 15 zł). Można się spodziewać kolejnych promocji.

Udany start

System Blik wystartował w lutym 2015 r. Po roku działania miał ponad 1,6 miliona użytkowników.

– W tym czasie zrealizowano ponad 2,5 mln transakcji, odnotowywano ponad 10 tys. operacji dziennie.

– Blik umożliwia płatności w ponad 130 tys. terminali płatniczych i w ponad 27 tys. sklepów internetowych w Polsce.

– Możliwe jest równieź podejmowanie gotówki z około 14,5 tys. bankomatów.

– Poza tym można dokonywać przelewów bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy.

Systemy i aplikacje stosowane na polskim rynku

1. Płatności mobilne zyskują coraz większą popularność. Klienci banków cenią sobie dostęp do konta z dowolnego miejsca i szybkie wykonywanie przelewów bez dostępu do komputera. Wygodne są również płatności zbliżeniowe. Dzięki nim można się udać na wycieczkę lub zakupy bez portfela. Wielu klientów ceni też wygodę wypłat z bankomatów bez używania kart płatniczych, choć jest to wciąż nowość i mogą z niej korzystać tylko klienci kilku banków.

2. Do niedawna najbardziej znaną aplikacją stworzoną z myślą o płatnościach mobilnych były płatności NFC (Near Field Communication, czyli komunikacja bliskiego zasięgu). Karta NFC jest wirtualną kartą płatniczą, którą personalizuje się zdalnie na karcie SIM telefonu komórkowego. Jej największą zaletą jest umożliwienie płatności telefonem nie tylko w Polsce, ale na całym świecie we wszystkich punktach oznaczonych logo Visa PayWave ze znakiem akceptacji transakcji zbliżeniowych. Przy płatnościach powyżej 50 zł trzeba podać PIN ze względów bezpieczeństwa.

3. Niektóre banki wdrożyły swoje aplikacje, takie jak IKO w PKO BP czy PeoPay w Pekao, lub umożliwiły korzystanie z usługi MasterCard Mobile; dzięki niej można płacić za bilety w komunikacji miejskiej i kolejowej, za parkingi i bilety do kina. Pierwsze dwie aplikacje umożliwiają też podejmowanie pieniędzy z bankomatów. Usługa MasterCard Mobile wymaga posiadania karty debetowej lub kredytowej MasterCard oraz zainstalowania odpowiedniej aplikacji w smartfonie. Pojedyncze banki oferują też aplikacje, które pozwalają na płatności w ściśle określonych miejscach (np. iKasa w sklepach sieci Biedronka). Niestety trzeba mieć rachunek w banku, który współpracuje z systemem, a są to tylko: Getin Bank, Alior Bank i Pekao poprzez aplikację PeoPay.

4. Najnowszym rozwiązaniem są płatności HCE wprowadzane przez organizację Visa. W systemie tym nie trzeba posiadać specjalnej karty SIM w telefonie, tak jak w przypadku płatności NFC. Wszystkie dane potrzebne do zawierania transakcji są przechowywane w chmurze obliczeniowej. Jako pierwszy usługę tę wprowadził Bank Pekao, ale dzisiaj mają ją również w swojej ofercie: BZ WBK, Getin Bank, PKO BP i Eurobank.

5. Polskim rozwiązaniem jest Blik, który został opracowany i wdrożony przez spółkę Polski Standard Płatności. Spółkę stworzyło sześć banków: Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO BP, ale dołączają do niej lub planują dołączyć kolejne.

Mogą Ci się również spodobać

Bez zabezpieczeń, z uproszczoną procedurą

Niejednokrotnie wystarcza oświadczenie przedsiębiorcy o osiąganych dochodach i historia operacji na rachunku firmowym. Dla ...

Mobilne konto zamiast gotówki

Rachunek z kartą i nowoczesnymi aplikacjami przyda się dziecku na zimowisku Rodzice, którzy nie ...

Ile kosztuje pozbycie się długu

Kredyty gotówkowe czy pożyczki banki pozwalają spłacić przed terminem zapisanym w umowie – w ...