Wszystko wiedzą, bo rejestrują

Jeśli zgubimy pieniądze pod bankomatem lub zostawimy je w szczelinie urządzenia, to możemy liczyć tylko na uczciwość znalazcy.

Publikacja: 11.05.2016 20:55

Wszystko wiedzą, bo rejestrują

Foto: Bloomberg

Taka sytuacja zdarzyła się w Srokowie w województwie warmińsko-mazurskim. Dwie dziewczynki w wieku 7 i 12 lat znalazły 90 zł pod bankomatem należącym do miejscowego banku spółdzielczego. Zaniosły gotówkę do oddziału, a jego pracownicy poinformowali policję. Tego dnia żaden klient nie pobierał 90 zł w placówce banku, ale pieniądze mógł podjąć w bankomacie, który wydaje nominały 20 i 50 zł.

– Taka postawa jak tych dzieci to dziś rzadkość. Zasługują na pochwałę – mówi sierż. szt. Ewelina Piaścik z kętrzyńskiej policji.

Co się dzieje, gdy bankomat wyda pieniądze, a klient ich nie odbierze? Jak tłumaczy Roman Grzyb z biura prasowego PKO BP, banknoty nieodebrane po 30 sekundach wracają do maszyny. W takich przypadkach reklamacja jest przez bank rozpatrywana pozytywnie, a reklamowana kwota trafia na rachunek klienta. Bank rozpatruje reklamację nie dłużej niż 30 dni (w szczególnych przypadkach termin ten może być wydłużony do 60 dni); zwykle klienci są informowani o wynikach postępowania znacznie szybciej, w ciągu kilku dni.

– Większość bankomatów jest monitorowana. Są one regularnie serwisowane i do awarii dochodzi stosunkowo rzadko. Jeszcze rzadziej zdarza się bezprawny pobór pieniędzy przez osoby niepowołane. Każdy taki przypadek jest indywidualnie analizowany – podkreśla Roman Grzyb.

W Euronecie, który ma ponad 7 tys. bankomatów, czas na rozpatrzenie reklamacji jest uzależniony od umowy zawartej między tą firmą a bankiem – wydawcą karty.

– Staramy się, aby wszystkie reklamacje rozpatrywać w możliwie najszybszym terminie. Po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji środki są przekazywane na rachunek bankowy klienta, z którego wcześniej była robiona wypłata – tłumaczy Ewa Miziołek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży Euronet Polska.

W urządzeniach Euronetu klient ma 30 sekund na pobranie banknotów od momentu wysunięcia się ich w tzw. podajniku. W razie niepodjęcia gotówki w tym czasie jest ona cofana do tzw. kasety zrzutowej.

Klient, który nie wziął pieniędzy, powinien zgłosić to na infolinii Euronet Polska w dziale obsługi kllienta. Zresztą można tam przekazywać informacje o wszelkich nieprawidłowościach związanych z przebiegiem transakcji. Możliwe są również zgłoszenia w formie elektronicznej poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie Euronetpolska.pl.

Pozostawienie gotówki w szczelinie bankomatu zdarza się sporadycznie. Podobnie jak niepoprawne funkcjonowanie urządzenia. Zarówno bankomaty, jak i wpłatomaty należące do Euronet Polska są wyposażone w systemy rejestrujące każdy szczegół transakcji, tak aby nawet w przypadku nagłego przerwania operacji można było zweryfikować jej przebieg.

Pracownicy banku spółdzielczego ustalili, że w dniu znalezienia gotówki nikt nie pobierał z bankomatu 90 zł. – Banknoty były zgięte, a to może oznaczać, że komuś wypadły np. z kieszeni – mówi Ewelina Kowalska z zarządu Banku Spółdzielczego w Reszlu, do którego należy oddział w Srokowie.

Osoby, która zgubiła pieniądze, na razie nie ustalono.

Taka sytuacja zdarzyła się w Srokowie w województwie warmińsko-mazurskim. Dwie dziewczynki w wieku 7 i 12 lat znalazły 90 zł pod bankomatem należącym do miejscowego banku spółdzielczego. Zaniosły gotówkę do oddziału, a jego pracownicy poinformowali policję. Tego dnia żaden klient nie pobierał 90 zł w placówce banku, ale pieniądze mógł podjąć w bankomacie, który wydaje nominały 20 i 50 zł.

– Taka postawa jak tych dzieci to dziś rzadkość. Zasługują na pochwałę – mówi sierż. szt. Ewelina Piaścik z kętrzyńskiej policji.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe
Planowanie Wydatków
Połowa Polaków jeszcze nie kupiła prezentów
Planowanie Wydatków
ZBP: budżet na dopłaty do „kredytu 2 proc.” zbliża się do wyczerpania