Bank czuwa, by klient nie stracił

Jesteśmy na wakacjach. Robimy zakupy albo jemy obiad w restauracji. Chcemy zapłacić kartą, a tu przykra niespodzianka: karta nie działa, bo została zablokowana przez bank. W jakich sytuacjach coś takiego może się zdarzyć?

Publikacja: 20.04.2016 21:00

Banki prowadzą całodobowy monitoring transakcji realizowanych kartami płatniczymi

Banki prowadzą całodobowy monitoring transakcji realizowanych kartami płatniczymi

Foto: 123RF

– Kartę płatniczą blokujemy tylko wtedy, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że została użyta przez osoby trzecie (oszustów) – wyjaśnia Piotr Termena, menedżer rozwoju biznesu w BZ WBK.

Bank blokuje też kartę, gdy otrzyma w tej sprawie alert z organizacji płatniczej lub innej instytucji lub gdy z własnych analiz banku wynika, że dane z plastiku mogły zostać przechwycone przez osoby trzecie; na przykład wykradli je hakerzy i istnieje ryzyko, że wykorzystają do oszukańczych transakcji.

W podejrzanych sytuacjach

Magdalena Kwiatkowska, kierująca wydziałem kart płatniczych w Banku Millennium, tłumaczy, że wydawca karty ma prawo ją zablokować w razie zaistnienia uzasadnionych podejrzeń związanych z bezpieczeństwem. Chodzi o możliwość nieuprawnionego użycia karty, która została np. zgubiona czy skradziona. Zdarza się też, że posiadacz karty daje ją wraz z PIN innej osobie (nie wolno tego robić), co zostaje ujawnione np. przy próbie zapłacenia w sklepie. Karta może zostać zablokowana także w przypadku niezgodnego z regulaminem korzystania z limitu kredytowego (np. gdy nie została spłacona minimalna wymagana przez bank kwota).

Jak mówi Roman Grzyb z PKO BP, przyczyną blokady karty mogą być również operacje odbiegające od dotychczasowych zwyczajów klienta (wartość operacji, częstotliwość, nietypowe miejsce transakcji).

Marta Rutkowska z mBanku dodaje, że blokada może nastąpić, gdy pracownicy zaczną podejrzewać, że dana transakcja jest nieautoryzowana. Bank prowadzi całodobowy monitoring transakcji realizowanych kartami płatniczymi, zarówno kredytowymi, jak i debetowymi.

ING Bank Śląski także blokuje kartę w momencie, gdy dotrą do niego informacje, że transakcja jest wykonywana bez wiedzy klienta. Miłosz Gromski z biura prasowego banku wyjaśnia, że w takich sytuacjach możliwe jest korzystanie z ING Bank Online oraz dokonywanie wypłat gotówki w oddziałach. Kartami wydawanymi przez ING można płacić we wszystkich krajach, gdzie działają organizacje płatnicze VISA i MasterCard (nie ma ich w Korei Północnej i Iranie).

W jakich sytuacjach na stałe lub czasowo kartę blokuje BGŻ BNP Paribas? Może to zrobić na żądanie posiadacza karty, gdy klient odstąpi od umowy, gdy nie przekazuje środków na konto osobiste i saldo jest zerowe lub przez okres co najmniej trzech miesięcy utrzymuje się niedozwolony debet.

Podobnie dzieje się wtedy, gdy karta zostanie zatrzymana w bankomacie oraz gdy ktoś po raz czwarty danego dnia wprowadzi błędny kod PIN. Powodem zablokowania plastiku może być także uzyskanie wiarygodnej informacji o śmierci posiadacza karty lub zwrot karty w okresie jej ważności.

Izabela Tworzydło z biura prasowego BGŻ BNP Paribas wymienia też takie sytuacje jak: próba przeprowadzenia transakcji przez osobę nieuprawnioną czy umyślne doprowadzenie do nieautoryzowanych transakcji.

Blokada lub zastrzeżenie

Aby odblokować kartę debetową czy kredytową, klient musi skontaktować się z bankiem telefonicznie i potwierdzić, że to on używa plastiku i wszystko ma pod kontrolą.

– Jeśli tego nie potwierdzi, karta jest zastrzegana, a w jej miejsce wydawana nowa – mówi Piotr Termena.

Magdalena Kwiatkowska zapewnia, że pracownicy banku kontaktują się z posiadaczem karty, aby poinformować o blokadzie.

– W przypadkach związanych z bezpieczeństwem karta jest zazwyczaj zastrzegana i wymieniana na nową. Natomiast w sytuacjach, gdy przyczyną blokady jest np. brak spłaty karty, bank następnego dnia po uregulowaniu należności odblokowuje ją – tłumaczy przedstawicielka Banku Millennium.

Dostarczą nawet za granicę

Marta Rutkowska z mBanku radzi, by po zablokowaniu karty skontaktować się z bankiem i wyjaśnić sytuację. Dalsze działanie dostosowane jest do konkretnego przypadku.

PKO BP kontaktuje się z posiadaczem karty. Pracownik dzwoni na numer telefonu klienta pozostawiony w banku, wysyła powiadomienie SMS lub e-mail.

– W razie niepotwierdzenia operacji przez klienta plastik zostaje unieważniony, a w jego miejsce jest wydawany nowy – mówi Roman Grzyb.

W przypadku zastrzeżenia karty w czasie, gdy klient znajduje się za granicą, istnieje możliwość przesłania nowej na zagraniczny adres wskazany przez klienta.

W BGŻ BNP Paribas kartę zablokowaną czasową może odblokować jedynie pracownik banku. Nie ma możliwości odblokowania karty zastrzeżonej.

ING Bank Śląski w miejsce zastrzeżonej karty dostarcza klientowi nową w ciągu kilku dni.

– Nie ma konieczności dostarczania jakichkolwiek dokumentów. Nowa karta ma nowy numer. Klient musi ją aktywować i ustalić kod PIN. Jest to standardowy sposób postępowania ze wszystkimi kartami – mówi Miłosz Gromski.

– Kartę płatniczą blokujemy tylko wtedy, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że została użyta przez osoby trzecie (oszustów) – wyjaśnia Piotr Termena, menedżer rozwoju biznesu w BZ WBK.

Bank blokuje też kartę, gdy otrzyma w tej sprawie alert z organizacji płatniczej lub innej instytucji lub gdy z własnych analiz banku wynika, że dane z plastiku mogły zostać przechwycone przez osoby trzecie; na przykład wykradli je hakerzy i istnieje ryzyko, że wykorzystają do oszukańczych transakcji.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe
Planowanie Wydatków
Połowa Polaków jeszcze nie kupiła prezentów
Planowanie Wydatków
ZBP: budżet na dopłaty do „kredytu 2 proc.” zbliża się do wyczerpania