Dla części firm okres pandemii i ograniczenia z nią związane okazały się szansą na przyspieszenie wzrostu biznesu. Inne, funkcjonując w branżach bardziej odpornych na wahania koniunktury, bez większych przeszkód kontynuowały pozytywny trend z poprzednich okresów.
– Część spółek wykazała się odpornością i nie odczuła negatywnego wpływu na przychody. Nie brakowało też takich, dla których pandemia i lockdown były czynnikiem wspierającym. Do pierwszej grupy spółek zaliczyłbym deweloperów i wybrane spółki budowlane, a także telekomy. Do drugiej grupy spółek zaliczyłbym spółki z branży handlu detalicznego, ale wyłącznie te funkcjonujące w obszarze spożywczym. Zapasy poczynione z obawy przed bardziej restrykcyjnym zamknięciem gospodarki pozytywnie przełożyły się na przychody i uzyskiwane marże. Pozytywny efekt pandemii odczuły spółki z sektora handlu hurtowego, przede wszystkim dystrybutorzy leków i sprzętu IT. Bezdyskusyjnym zwycięzcą pozostają jednak spółki z branży IT, przede wszystkim producenci gier, którzy skorzystali z wzrostu popytu na cyfrową rozrywkę – wskazuje Kamil Hajdamowicz, zarządzający aktywami w Vienna Life TU na Życie.
Warto sprawdzić: Kryzys winduje ceny złota i srebra. Końca zwyżek nie widać
Beneficjenci pandemii
Wyniki I półrocza br. pokazały, że głównym beneficjentem szybko zmieniającego się otoczenia (wzrost znaczenia e-commerce, pracy zdalnej i rozrywki domowej) jest szeroko rozumiana branża IT. Można w tym gronie znaleźć zarówno twórców i dystrybutorów gier, jak i producentów oprogramowania, twórców aplikacji, a także dystrybutorów sprzętu komputerowego. Biorąc pod uwagę efektownie rosnące zyski, pozytywnie wyróżnił się Ten Square Games. Hitowa gra „Fishing Clash” przyniosła producentowi rekordowe 158 mln zł przychodów w II kwartale br., co oznacza wzrost o 266 proc. względem analogicznego kwartału 2019 r. Liczba jej aktywnych użytkowników wzrosła do 7 mln w porównaniu z 3 mln w I kwartale tego roku i 1,5 mln w analogicznym okresie 2019 r.
– Ponadprzeciętny wynik uzyskany za I i II kwartał br. jest efektem wyjątkowego zdarzenia, jakim był wybuch pandemii Covid-19, co w konsekwencji wywindowało oczekiwania rynku wobec przyszłych wyników spółki. Spełnienie oczekiwań w postaci uzyskiwania stałych, powtarzalnych przychodów ze sprzedaży na poziomie covidowym będzie największym wyzwaniem stojącym przed spółką w ciągu najbliższych miesięcy – ocenia Maciej Kietliński, analityk Noble Securities. Czynnikiem pozytywnie wpływającym na przychody ze sprzedaży spółki może być pozyskanie licencji na dystrybucję gry „Fishing Clash” w Chinach.