W poszukiwaniu innego piękna

Ewa Juszkiewicz – Pierwsze miejsce ex aequo w Kompasie Młodej Sztuki 2014.

Publikacja: 27.11.2014 02:00

Ewa Juszkiewicz, bez tytułu, 2014,  olej na płótnie,  75×100 cm

Ewa Juszkiewicz, bez tytułu, 2014, olej na płótnie, 75×100 cm

Foto: archiwum galeria lokal_30

W 2013 r. za portret „Girl in blue” Ewa Juszkiewicz zdobyła Grand Prix na prestiżowym konkursie Bielska Jesień. Pierwowzorem obrazu był wizerunek dziewczynki pędzla Johannesa Cornelisza Versproncka (1600–1662). Artystka zamiast miłej, lekko zawstydzonej buzi maluje olbrzymi grzyb pełen narośli wyglądających tak, jakby przez cały czas jeszcze się rozwijały.

Najpierw prace Ewy Juszkiewicz zapełniały dziewczęta-koszmarki niczym z horroru. Miały twarze pełne grozy, wydęte, wykrzywione usta, niektórym brakowało ust i oczu. Z czasem buzie zostały zastąpione głowami: sowy, wilka, zająca.

Ostatnio artystka tworzy surrealistyczne, pełne niepokoju kobiece portrety, inspirowane dawną sztuką. Sięga po prace m.in. Louise Élisabeth Vigée Le Brun, Artemisi Gentileschi, Sofonisby Anguissoli czy Judith Leyster. Na ich obrazach niewiasty zawsze były uwiecznione jako kruche, bezradne istoty. Bohaterki Ewy Juszkiewicz zamiast twarzy mają pukle włosów, bukiety kwiatów, korpusy owadów czy misternie upięty materiał.

– Absorbuje mnie tworzenie hybryd przekraczających normy kanonicznego piękna, przełamywanie klasycznych rozwiązań. To właśnie robię w malarstwie, przełamuję klasyczne przedstawienia elementami niepasującymi czy nawet niestosownymi. U źródła tego działania leży pytanie o piękno, pytanie klasyczne w swojej istocie, bo przecież pojawiało się już w antyku – mówi Ewa Juszkiewicz.

Artystka podejmuje dyskusję z tradycją, szuka własnego miejsca w świecie sztuki, ale podobnie jak dawni mistrzowie przywiązuje ogromną wagę do warsztatu. Inspiracji szuka też w innowacyjnych projektach modowych Irisa Van Herpena, Bernharda Willhelma, Sandry Backlund. Eksperymentują oni z formą ludzkiego ciała, traktując je w sposób rzeźbiarski.

Ewa Juszkiewicz urodziła się w 1984 r. w Gdańsku. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w tym mieście. Zrobiła dyplom z malarstwa pod kierunkiem prof. Macieja Świeszewskiego (2009 r.). Jest doktorantką w ASP w Krakowie. Współtworzy vidżejski kolektyw AAA Tanie Wizualki.

Ma na swoim koncie m.in. Grand Prix 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2013 r.), pierwszą nagrodę w konkursie TheOneMinutes, organizowanym przez Nadbałtyckie Centrum Kultury (2009 r.), Nagrodę Specjalną w finale 8. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2009 r.).

Brała udział w wystawach m.in. w Fundacji Galerii Foksal, Centrum Rzeźby (Orońsko); Otwartej Pracowni (Kraków); Art. Agenda Nova (Kraków); Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie; wystawy te odbyły się w 2011 r. W 2014 r. jej prace były pokazywane w Palazzo Cavour w Turynie i Galerii Beers Contemporary w Londynie. Nazwisko artystki pojawiło się w książce „100 Painters of Tomorrow” (2014 r.).

W 2013 r. za portret „Girl in blue” Ewa Juszkiewicz zdobyła Grand Prix na prestiżowym konkursie Bielska Jesień. Pierwowzorem obrazu był wizerunek dziewczynki pędzla Johannesa Cornelisza Versproncka (1600–1662). Artystka zamiast miłej, lekko zawstydzonej buzi maluje olbrzymi grzyb pełen narośli wyglądających tak, jakby przez cały czas jeszcze się rozwijały.

Najpierw prace Ewy Juszkiewicz zapełniały dziewczęta-koszmarki niczym z horroru. Miały twarze pełne grozy, wydęte, wykrzywione usta, niektórym brakowało ust i oczu. Z czasem buzie zostały zastąpione głowami: sowy, wilka, zająca.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuka
Zdrożeją obrazy malarzy kolorystów
Sztuka
Tanio kupowali zaginione dzieła i odsprzedawali je za miliony
Sztuka
Tanie wybitne obrazy jako fundusz emerytalny. W co zainwestować
Sztuka
Nikifor na wystawie. Prace niespotykane na rynku
Sztuka
Sztuka komiksu na inwestycję i do zbioru