Problemy z kodami autoryzacyjnymi w bankach. Czyja wina?

Adobe Stock

Wiele może być powodów nie otrzymania SMS-a autoryzacyjnego z banku. Bankowcy wskazują, że zwykle wina leży po stornie operatora telefonii komórkowej klienta.

– Brak SMS-a może być spowodowane chwilową trudnością w dostarczeniu wiadomości przez operatora telekomunikacyjnego do urządzenia końcowego klienta, np. gdy telefon znajduje się poza zasięgiem lub np. chwilowymi utrudnieniami po stronie aplikacji służącej do wysyłania wiadomości – przyznaje Maciej Hryńczuk, manager Zespołu Rozwoju Usług Bankowości Zdalnej w Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Odziedziczyłeś numer? Może być problem w bankowości mobilnej

Pani Monika klientka jednego z banków w ostatnim czasie nie odbierała SMS-ów od niego. – Miałam pięć nieudanych prób złożenia wniosku i dokonania przelewu. I nic z tego nie wyszło. A telefon działa prawidłowo. Od innych nadawców dostaję wiadomości – skarży się kobieta.

Zadzwoniła do swojego banku. W nim usłyszała, że u niego hasła SMS działają prawidłowo. A jeżeli klienta ich nie otrzymuje to może złożyć reklamację. – Mamy maksymalnie 30 dni na jej rozpatrzenie, taki termin nakłada na nas regulamin. Dołożymy jednak starań, aby rozwiązać reklamację w trybie pilnym – zapewnił bank panią Monikę. Poradził też by zrestartowała sieć w smartfonie i sprawdziła czy nie ma przypadkiem przepełnionej skrzynki SMS.

Kobieta była zdziwiona: – Mam aż 30 dni czekać na rozpatrzenie reklamacji? – pyta. Bank doradził je, by do czasu zweryfikowania trudności z otrzymywaniem haseł SMS zlecała przelewy za pośrednictwem konsultanta.

Czyść regularnie skrzynkę

Co może zrobić klient, jeśli nagle na jego komórkę przestały przychodzić SMS-y z banku z hasłem do weryfikacji? I jak sobie radzić w takiej sytuacji?

Jak mówi Maciej Hryńczuk, z Credit Agricole kody autoryzacyjne SMS są wykorzystywane w procesie autoryzacji operacji zlecanych w  CA24 e-Bank. – Jednocześnie klient może utworzyć tzw. odbiorcę zaufanego i wtedy przy przelewach do tej osoby, nie musi już każdorazowo podawać kod SMS- dodaje ekspert.

Jego zdaniem sytuacje, w których wiadomości nie docierają do klienta są incydentalne i krótkotrwałe. Mogą być spowodowane chwilową trudnością w dostarczeniu wiadomości przez operatora telekomunikacyjnego lub np. chwilowymi utrudnieniami po stronie aplikacji służącej do wysyłania wiadomości.

– W przypadku utrudnień z otrzymaniem kodu SMS, klient może przelać pieniądze poprzez aplikację mobilną lub na infolinii – radzi Maciej Hryńczuk.

Jak zauważa Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA problem z dostarczeniem SMS- ów to sporadyczna sytuacja i często występuje niezależnie od infrastruktury banku np. przyczyną może być awaria sieci telekomunikacyjnej. – Klient może wybrać bezpłatną metodę autoryzacji w aplikacji PeoPay, gdzie zatwierdzanie transakcji odbywa się za pomocą wiadomości push – tłumaczy Paweł Jurek.

Warto sprawdzić: Przelew zablokowany? Sprawdzają czy nie pierzesz pieniędzy

Kaja Krassowska-Suchan, Menedżer Zespołu Biznesowego Bankowości Internetowej i Mobilnej w Alior Banku mówi, że jego doświadczenia wynika, że wiadomości SMS najczęściej nie docierają do klientów, którzy mają przepełnioną skrzynkę odbiorczą lub zmienili numer telefonu i nie zaktualizowali go w banku.

– Zdarzają się też inne przypadki, dlatego w pierwszej kolejności zalecamy naszym klientom, aby cyklicznie usuwali zawartość pamięci podręcznej w przeglądarce (pliki cookie oraz historię przeglądania), zmieniali przeglądarkę internetową oraz czyścili skrzynkę odbiorczą SMS-a –radzi Kaja Krassowska-Suchan.

Dodaje, że klienci posiadający aktywną aplikację mobilną, mogą wysłać przelew za jej pośrednictwem. – Jeśli aplikacja nie jest aktywna, wówczas można skorzystać z dużej sieci oddziałów banku lub infolinii – dodaje przedstawicielka Aliora.

Mobilna opcja autoryzacji

Grzegorz Culepa, z PKO BP zapewnia, że u nich takie przypadki, co do zasady się nie zdarzają. – Najczęściej problem wynika z zasięgu, utrudnień po stronie operatora –wyjaśnia przedstawiciel PKO BP.

Dodaje, że w takich przypadkach nadal można robić przelewy w aplikacji mobilnej IKO lub oddziale.

– Zachęcamy też do korzystania z opcji mobilnej autoryzacji – wtedy transakcje robione w serwisie internetowym można akceptować w aplikacji mobilnej – mówi Grzegorz Culepa.

A Kamila Dec z obszaru bankowości internetowej i mobilnej Santander Bank Polska mówi, że powodem takiej sytuacji może być np. awaria po stronie operatora.

– Ale takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko – zapewnia. I dodaje, że jedyną opcją jest wtedy albo zrobić przelew w aplikacji mobilnej – na zaufanym urządzeniu nie wymagamy smsKodów, albo poczekać na zakończenie awarii.

Warto sprawdzić: Bank próbuje zagłaskać nas na śmierć. Jak to ukrócić

Również Mirella Gmur z ING Banku Śląskiego twierdzi, że awarie po stronie banku zdarzają się w tej kwestii sporadycznie i są szybko usuwane.

– Problemy te mogą wystąpić w przypadku przebywania poza granicami kraju, w miejscach gdzie operatorzy komórkowi nie mają podpisanych umów o roaming z lokalnymi operatorami – wylicza przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Zapewnia, że bank dba jednak o to, aby SMS-y docierały w możliwie każdy zakątek świata.
– Zdarzają się też przypadki, że klient nie wprowadził swojego aktualnego numeru telefonu do autoryzacji w bankowości internetowej i mobilnej Moje ING – dodaje Mirella Gmur.
Podkreśla, że jeśli klient używa aplikacji mobilnej, to w zdecydowanej większości przypadków wykona przelew, potwierdzając go kodem PIN w aplikacji.

– A transakcje, dla których bank wymaga podania kodu autoryzacyjnego w przeglądarce internetowej, bez tego kodu nie zostaną wykonane – mówi Mirella Gmur.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przelew pieniędzy za mandat może być nie lada wyzwaniem

Wykonanie przelewu – pieniężnej kary do urzędu skarbowego – czasem może być nie lada ...

Banki mają pokoje do przeliczania grubszej gotówki

W niektórych oddziałach banków są specjalne pomieszczenia, gdzie bankowcy przeliczą gotówkę. Są to pokoje ...

Ranking lokat bankowych na na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące.

Gdzie szukać najlepszych lokat na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące

Aktualny ranking najlepszych lokat bankowych obowiązuje od 3 do 9 lutego 2020 roku. Regularnie, ...