Dlaczego powiadomienia z banku przychodzą z opóźnieniem

Chwilowy brak internetu, kłopoty operatora telefonii komórkowej, przetwarzanie bardzo dużej liczby powiadomień wydłużają oczekiwanie klienta na wiadomość.

Publikacja: 21.06.2021 13:54

Dlaczego powiadomienia z banku przychodzą z opóźnieniem

Foto: Adobe Stock

Pan Marek jest klientem banku PKO BP. Ostatnio po otrzymaniu przelewu na konto powiadomienie Push o tym zdarzeniu dotarło do niego dopiero po kilkunastu godzinach. „Dlaczego powiadomienia przychodzą czasem z tak dużym opóźnieniem”, zapytał w banku.

Piotr Wardziak z biura prasowego PKO BP mówi, że zależnie od dyspozycji klienta powiadomienia Push i SMS-y wysyłane są natychmiast, gdy dochodzi do zdarzenia, lub tylko w godzinach od 8 do 22. Jeśli klient powiadomienie otrzymuje z opóźnieniem, proponujemy złożenie reklamacji i indywidualne sprawdzenie każdego takiego przypadku – mówi Piotr Wardziak.

Warto sprawdzić: Oszukańcze SMS-y. Uważajmy w co klikamy, mogą oczyścić konto

Jego zdaniem często problemy wynikają z ustawień operatora telekomunikacyjnego lub indywidualnych ustawień klienta na jego telefonie. – Do problemów dochodzi np., gdy wyłączone są powiadomienia w ustawieniach systemowych telefonu lub w indywidualnych ustawieniach IKO albo gdy klient ma utrudniony dostęp do internetu – wylicza bankowiec.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku przypomina, że w systemie banku są powiadomienia i SMS-y priorytetowe – np. autoryzacyjne – i w okresie wzmożonego ruchu niektóre powiadomienia o transakcjach mogą przyjść z opóźnieniem.

Zdaniem Kamili Dec z Santander Bank Polska opóźnienia powiadomień Push zdarzają się, gdy telefon użytkownika jest poza zasięgiem internetu, zaś opóźnienia w dostarczaniu SMS-ów mogą być czasem zawinione przez operatora telefonicznego. – Rzadko mogą zdarzać się problemy techniczne po stronie banku, a jeśli już do nich dojdzie, są one niezwłocznie usuwane – zapewnia przedstawicielka Santander Bank Polska.

Jak mówi Mateusz Mazur, menedżer ds. usług bankowości zdalnej w Credit Agricole, powiadomienia SMS „są generowane po wystąpieniu danego zdarzenia na koncie, np. zleceniu przelewu czy płatności kartą. Klient natomiast wybiera odpowiadające mu godziny, kiedy chce otrzymywać te informacje – może to być cała doba lub jakiś przedział czasowy”.

Bankowiec przyznaje, że trudno jednoznacznie określić, co może być powodem opóźnień. – Mogą to być chwilowe utrudnienia po stronie operatora telefonii komórkowej, ale także banku – kiedy np. jednoczesne przetwarzanie bardzo dużej liczby powiadomień wydłuża czas oczekiwania na wiadomości przez klienta – wylicza Mateusz Mazur.

Agnieszka Kubajek z banku Millennium mówi, że jeżeli klient ma włączoną opcję powiadomień o zdarzeniach na koncie, wiadomość spływa do niego w wybranej formie – wiadomości Push lub SMS – niezwłocznie po wykonaniu operacji, jeśli tylko klient na swoim urządzeniu ma dostęp do sieci internetowej lub komórkowej oraz urządzenie pozwala na przesyłanie powiadomień.

Warto sprawdzić: Jak na dobre zablokować reklamy SMS z banku

Niektóre banki odchodzą od SMS-ów na rzecz powiadomień Push, tak dzieje się np. w ING Banku Śląskim. – Nie wysyłamy już SMS-ów transakcyjnych, informujących o zmianie na saldzie rachunku. Użytkownicy Mojego ING mobile, którzy korzystają z opcji powiadomień dla konkretnego rachunku i karty, otrzymują powiadomienia Push o zmianie salda – mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka z biura prasowego tego banku.

Podkreśla, że powiadomienie takie jest wysyłane w trybie online. A to oznacza, że powinno dotrzeć do klienta niezwłocznie.

– Ale na to, jak szybko Push znajdzie się na urządzeniu klienta, ma wpływ również infrastruktura zewnętrzna, np. dostęp jego urządzenia do internetu – uważa Gmur-Dzieduszycka.

Bank Pekao SA nie oferuje powiadomień Push o ruchach na koncie klientów.

Pan Marek jest klientem banku PKO BP. Ostatnio po otrzymaniu przelewu na konto powiadomienie Push o tym zdarzeniu dotarło do niego dopiero po kilkunastu godzinach. „Dlaczego powiadomienia przychodzą czasem z tak dużym opóźnieniem”, zapytał w banku.

Piotr Wardziak z biura prasowego PKO BP mówi, że zależnie od dyspozycji klienta powiadomienia Push i SMS-y wysyłane są natychmiast, gdy dochodzi do zdarzenia, lub tylko w godzinach od 8 do 22. Jeśli klient powiadomienie otrzymuje z opóźnieniem, proponujemy złożenie reklamacji i indywidualne sprawdzenie każdego takiego przypadku – mówi Piotr Wardziak.

Pozostało 83% artykułu
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze