Skanowanie dowodu dla banku. To bezpieczne? Po co im on?

Jeśli bank prosi nas o internetowe przesłanie skanu dokumentu nie musimy tego robić. Sprawę możemy załatwić w oddziale.

Publikacja: 13.08.2019 18:47

Skanowanie dowodu dla banku. To bezpieczne? Po co im on?

Foto: Adobe Stock

Bankowcy zapewniają, że nawet wysyłane dokumenty są bezpieczne. – A dzięki skanowi dbamy o bezpieczeństwo klientów i możemy zapobiegać oszustwom finansowym. Dbamy również o aktualne i kompletne dane – tłumaczą.

Warto sprawdzić: Co grozi za używanie nieważnych dokumentów

Skanowanie dowodu – kopia idzie on-line

Jeden z klientów ING Banku Śląskiego został poproszony o przesłanie skanu dowodu osobistego. – Przecież to nie jest bezpieczne? Co, jeśli ktoś to przechwyci? Czy bank zdaje sobie sprawę jakie katastrofalne mogą być skutki? – pyta klient. I dalej: – Przecież jak zakładałem konto czy przy wypłacie gotówki okazuję dokument, więc dlaczego mam się narażać? Bank odpowiedział mu, że prosi o skan dowodu na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. – O dokument prosimy Cię zgodnie z obowiązującym prawem – tłumaczy.

Bankowcy radzą klientowi, by dostarczył dokument przez bankowość internetową – w Moim ING lub osobiście w oddziale. – Wcześniej prosiliśmy jedynie o okazanie, a teraz o skan – tłumaczy bank. Klient jednak nie ma pewności czy wysłanie przez internet dokumenty jest bezpieczne i czy na pewno nie trafi on w niepowołane ręce?

Dokumenty są bezpieczne. Przechowujemy je w formie elektronicznej w systemie informatycznym banku– zapewnia bank. Ewa Szerszeń z biura prasowego ING Banku Śląskiego tłumaczy, że dla bezpieczeństwa klientów bank skanuje ważny dokument tożsamości: podczas wizyty w oddziale banku klient okazuje dokument tożsamości pracownikowi, który wykonuje skan tego dokumentu.

Nie jest kserowany, wykonujemy tylko skan, który od razu trafia do zabezpieczonego systemu bankowego lub prosimy o przesłanie dokumentu tożsamości w bezpieczny sposób w Moim ING (wysyłając zdjęcie w Moim ING: zakładka Wiadomości -> Napisz Wiadomość). Dzięki skanowi dokumentu tożsamości dbamy o bezpieczeństwo klientów i możemy zapobiegać oszustwom finansowym. Dbamy również o aktualne i kompletne dane – tłumaczy Ewa Szerszeń.

Warto sprawdzić: Aktualizacja dokumentów w bankowości online

Czy inne banki też żądają od klientów przesyłania przez internet skanu dowodu osobistego? Tak się może zdarzyć.

– Prosimy o skan dokumentu przy zawieraniu umowy przez internet oraz w przypadku aktualizacji danych w dowodzie – tłumaczy Przemysław Przybylski, rzecznik Credit Agricole. Podkreśla, że dokumenty są wysyłane przez formularze na stronach www banku, które są systemowo zabezpieczone i bezpieczne. Jeśli, klient odmawia przesłania skanu dokumentu, to w przypadku kredytów bank nie zawrze umowy przez internet, trzeba go złożyć wniosek w inny sposób. – A w przypadku aktualizacji danych klient musi wówczas dostarczyć dokument do placówki – wyjaśnia Przemysław Przybylski.

Skanowanie dowodu osobistego przez bank

Wiele banków nie żąda przesyłana skanu dokumentu. Robią to sami w oddziale.

– Na żadnym etapie obsługi nie żąda przesyłania skanu dokumentu. Skan dokumentu tożsamości jest w razie potrzeby wykonywany w banku, podczas wizyty klienta, przy zakładaniu rachunku lub w przypadku gdy dokument tożsamości był zmieniany przez klienta – tłumaczy Anna Markowska, z biura prasowego Pekao SA.

Zapewnia, że wszystkie wykonane w banku skany dokumentów osobistych są zabezpieczone, przechowywane w archiwach dokumentacji.

– Przy otwieraniu rachunku przez klienta w procesie zdalnym – następuje również skanowanie dokumentu tożsamości, jest to element procesu weryfikacji tożsamości klienta, w specjalnie przygotowanej, zabezpieczonej aplikacji – podkreśla przedstawicielka banku.

Warto sprawdzić: Profil zaufany pozwala załatwić coraz więcej spraw

Także Grzegorz Culepa, z biura prasowego PKO BP twierdzi, że ten bank nie prosi klientów o przesłanie skanu dowodu osobistego, podobnie jest w Millennium czy w Santander Banku. – Skany robione są w oddziale, podczas wizyty klienta. Podstawą przetwarzania danych dla banku jako instytucji obowiązanej jest art. 34 ust. 4 uppp (pomijając już art. 112 b prawa bankowego – tłumaczy Ewa Krawczyk, z biura prasowego.

Zapewnia, że przechowywane dane są bezpieczne. – Jeśli klient odmawia zgody na zeskanowanie dowodu, w praktyce nie jest możliwe otwarcie rachunku, lokaty czy wydanie karty – podkreśla Ewa Krawczyk.

Bankowcy zapewniają, że nawet wysyłane dokumenty są bezpieczne. – A dzięki skanowi dbamy o bezpieczeństwo klientów i możemy zapobiegać oszustwom finansowym. Dbamy również o aktualne i kompletne dane – tłumaczą.

Warto sprawdzić: Co grozi za używanie nieważnych dokumentów

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej
Konta Bankowe
Z lokat dostaniemy coraz mniej. 8 proc. w jednym banku