Historia kredytowa coraz lepiej nam znana

Adobe Stock

O ponad 60 proc. wzrosła wiedza Polaków w zakresie historii kredytowej – to dobra wiadomość na zakończenie roku 2019.

materiał powstał we współpracy z BIK

Z najnowszego badania opinii Quality Watch, przeprowadzonego dla Biura Informacji Kredytowej pt. „Wiarygodność finansowa Polaków 2019″, wynika pozytywna zmiana postaw w zakresie odpowiedzialnego zarządzania własnymi finansami. Wzrasta znajomość terminów z dziedziny kredytów, znacząco częściej dostrzegane są zagrożenia wynikające z nieterminowego spłacania rat, nadal jednak niski jest poziom deklaracji składanych na rzecz pogłębiania wiedzy o produktach i usługach kredytowych.

Zdolność, wiarygodność i historia kredytowa

Najbardziej rozpoznawalnymi określeniami z dziedziny finansów i kredytów okazała się zdolność kredytowa, pojęcie, które dobrze zna aż 80 proc. badanych. Dwa kolejne miejsca w pierwszej trójce, należą do „historii kredytowej”, znanej 73 proc. ankietowanych oraz „wiarygodności kredytowej”, wymienionej przez blisko 63 proc. badanych. Dwa ostatnie określenia istotnie się ze sobą wiążą, gdyż są niezbędnym elementem, jakie banki i instytucje udzielające finansowania biorą pod uwagę przed udzieleniem kredytu.

Sposobem na zdobycie wiarygodności kredytowej jest historia kredytowa, którą tworzymy sami, robiąc zakupy na raty, zaciągając lub poręczając komuś kredyt, korzystając z karty kredytowej. Od nas zależy, czy nasza historia będzie dobra czy zła. Brak historii sprawi, że bank uzna nas za osobę anonimową i nie będzie wiedział, czy można nam zaufać i pożyczyć nam swoje pieniądze. W momencie złożenia wniosku o kredyt bank lub SKOK wróci do naszej historii i sprawdzi ją w BIK. Dobra historia sprawi, że staniemy się klientem godnym zaufania, któremu można pożyczyć pieniądze.

Z tegorocznej ankiety Quality Watch wynika, że świadomość Polaków, czym jest historia kredytowa, wzrosła ponad 60 proc.

W badaniu przeprowadzonym pięć lat temu, tylko 45 proc. osób wykazało się znajomością tego terminu. Tymczasem w najnowszej edycji, w 2019 r., prawidłową definicję historii kredytowej wskazało aż 73 proc. respondentów.

Znaczący wzrost znajomości pojęcia historii kredytowej pokrywa się z aktywnym wykorzystywaniem przez Polaków swoich indywidualnych raportów BIK. Jak wynika z danych Biura Informacji Kredytowej, dwukrotnie wzrosło zainteresowanie raportem o własnej historii kredytowej.

Raport BIK, kredytowy autoportret

Na zainteresowanie raportem BIK wpływ może mieć wiele czynników, zwłaszcza uproszczony i szybki sposób rejestracji na BIK.pl, który otwiera dostęp do różnych narzędzi dla klientów indywidualnych, oferowanych przez BIK. Sam raport przyciąga zainteresowanie swoją interaktywną formą, która pozwala na rozwinięcie każdego jego elementu i wyświetlenie bardziej szczegółowego zakresu informacji. Istotnym ułatwieniem jest graficzna prezentacja postępu w spłacie zobowiązań, czytelna i łatwa w nawigacji. Warto zaznaczyć, że Raport BIK to obecnie nie tylko informacje z obszaru kredytowego i pożyczkowego.

Czy jesteśmy otwarci na wiedzę?

Zwiększenie zakresu danych może być szczególnie użyteczne dla tych osób lub firm, które wprawdzie na czas regulują raty kredytowe, ale ich dane zostały umieszczone w rejestrze BIG InfoMonitor ze względu na opóźnienia w innych płatnościach, np. za faktury za prąd czy telefon.

Badanie „Wiarygodność finansowa Polaków” prowadzone przez BIK, wpisuje się w realizację inicjatyw, które mają na celu wzrost świadomości konsumentów w obszarze budowania wiarygodności finansowej oraz ochrony tożsamości. Porównanie odczytu danych z tegorocznego raportu w stosunku do jego edycji z roku 2014, prowadzi do wniosku o stopniowej poprawie wiedzy.

Nadal niepokoi jednak niski wskaźnik zainteresowania poszerzaniem wiedzy z zakresu kredytów i pożyczek, które wyraziła niespełna połowa badanych (47 proc.).

Uzasadnia to potrzebę inwestowania firm w inicjatywy edukacyjne, szerokiego komunikowania narzędzi tworzenia przyjaznych poradników.

Przykładem zaangażowania w edukację finansową są działania Biura Informacji Kredytowej, które swoją odpowiedzialność społeczną biznesu realizuje m.in. poprzez poradnik BIK na www.bik.pl), jak również w postaci platform grywalizacyjnych (np. www.ScoreHunter.edu.pl) skierowanych do każdego, kto jest chętny, by w nowoczesny sposób pozyskiwać wiedzę.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Smartney – Pożyczki w erze cyfrowej. Przyszłość czy teraźniejszość?

W Polsce i na świecie trwa rewolucja cyfrowa. Coraz więcej firm przechodzi transformację, by ...

Dlaczego młodzi Polacy mieszkają z rodzicami?

Już prawie połowa Polaków przed 35 rokiem życia mieszka z rodzicami. Pod tym względem ...

Czy ubezpieczenie na życie dla seniora jest opłacalne?

Zakup ubezpieczenia na życie powinien być możliwy w każdym wieku. Przez wiele lat najbardziej ...