Jak ubezpieczyciele ułatwiają wypłaty po powodzi

Publikacja: 25.05.2019 12:23

Jak ubezpieczyciele ułatwiają wypłaty po powodzi

Foto: Adobe Stock

Szybkie ścieżki likwidacji szkód, wypłaty zaliczek, likwidatorzy w miejscach dotkniętych powodzią – ubezpieczyciele starają się pomóc osobom dotkniętym przez żywioł.

Na południu Polski trwa wala z wielką wodą. Lokalnie w ciągu dwunastu godzin spadło ponad 100 proc. miesięcznej normy opadów, a w siedmiu miejscach odnotowano trąby powietrzne. Podtopione domy, przekroczone stany alarmowe wody na wielu rzekach, setki interwencji straży pożarnej – tak w telegraficznym skrócie prezentuje się obecnie bilans zawirowań pogodowych.

Rośnie liczba szkód zgłaszanych do ubezpieczycieli. Jak mówi Jakub Jacewicz, członek zarządu Generali, zgłaszane szkody mają charakter lokalnych podtopień, gdzie woda wystąpiła w podpiwniczeniach budynków.

Do Warty spływa znacząco więcej zgłoszeń. Tylko w czwartek i piątek skontaktowało się z nami ponad 7 razy więcej klientów z województwa podkarpackiego i ok. 4 razy więcej z województw małopolskiego, świętokrzyskiego i lubelskiego. Obecnie mamy zawiązane rezerwy na wypłatę odszkodowań w wysokości niemal 4 mln zł. Spodziewamy się jednak, że ta kwota wzrośnie jeszcze 2 lub 3-krotnie – podkreśla Dawid Korszeń, rzecznik prasowy Warty.

Warto sprawdzić: Ubezpieczenie domu się przyda, gdy aura jest kapryśna

Mniej formalności

Osoby, którym powódź zniszczyła dobytek, mogą liczyć na szybką pomoc ubezpieczyciela. O ile zawczasu zatroszczyły się o zakup polisy.

– Wiemy, że najważniejsze są godziny bezpośrednio po wystąpieniu szkody masowej, dlatego nasi klienci otrzymają zaliczkę 2000 zł wypłacaną bezpośrednio po jej zgłoszeniu – mówi Roman Pałac, prezes PZU Życie.

Dzięki uruchomieniu szybkiej ścieżki postępowania w przypadkach gwałtownych zjawisk pogodowych, PZU zakończyło obsługę wszystkich zgłoszonych szkód z obszarów dotkniętych trąbą powietrzną w gminie Wojciechów.

Inne towarzystwa starają się nie być gorsze.

– Nasze procedury umożliwiają nam ekspresową wypłatę świadczeń dla osób poszkodowanych, zarówno w uproszczonej ścieżce likwidacji szkody, jak i w przypadkach wymagających oględzin. Jesteśmy w stanie wypłacić świadczenie już następnego dnia od zgłoszenia – podaje Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy Link4.

Ergo Hestia szybką ścieżkę likwidacji stosuje w ponad 30 proc szkód.

– W takich sytuacjach minimalizujemy działania wymagane po stronie poszkodowanego oraz weryfikujemy liczbę dokumentów niezbędnych podczas procesu likwidacji szkody. Szkody – w zależności od ich rozmiaru – zamykamy w ciągu jednej rozmowy telefonicznej lub decyzję o wypłacie odszkodowania podejmuje likwidator mobilny wykonujący oględziny uszkodzonego mienia na miejscu – tłumaczy Marcin Seklecki, dyrektor ds. Likwidacji Szkód Detalicznych w Ergo Hestii.

W Axa w przyspieszona likwidacja wygląda tak, że opiekun szkody decyduje na podstawie okoliczności i zakresu strat, czy ubezpieczyciel będzie potrzebował zdjęć, czy też wyliczenia dokona na podstawie opisu. Szkody spowodowane anomaliami pogodowymi są teraz traktowane jako priorytet do obsługi.

Z kolei Uniqa sama wychodzi z inicjatywą pomocy dotkniętym przez żywioły.

– Prowadzimy działania skierowane bezpośrednio do klientów z miejscowości najbardziej dotkniętych żywiołem. Polegają one na telefonach z pytaniem czy potrzebują naszej pomocy. Zrobiliśmy tak po przejściu trąby powietrznej – mówi Katarzyna Ostrowska, rzeczniczka prasowa ubezpieczyciela.

Nie każdy może się ubezpieczyć

Na pomoc towarzystw mogą liczyć tylko ci poszkodowani, którzy zawczasu kupili ubezpieczenie nieruchomości. A nie każdy chciał to zrobić, nie każdy też mógł, gdyż niektórzy ubezpieczyciele zastrzegają sobie możliwość ograniczenia ochrony nieruchomości, która znajduje się w miejscu wyjątkowo zagrożonym zalaniem. Oznacza to minimalną odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń lub nawet jej brak za szkody powstałe w tzw. powodzi przewidywalnej.

Za taką uważa się np. zniszczenia powodziowe, do których doszło na terenie, który w przeszłości był już zalewany, np. „co najmniej dwa razy w okresie od dnia 1 stycznia 2008 roku do dnia poprzedzającego dzień zawarcia umowy”. Nie każdy ubezpieczyciel podchodzi do lokalizacji nieruchomości tak rygorystycznie. Ale ten przykład pokazuje, że przed kupnem ważna jest weryfikacja przynajmniej kilku różnych ofert.

Do innych istotnych z powodziowego punktu widzenia ograniczeń zaliczaj okres karencji, c oznacza, że ochrona zaczyna obowiązywać nie w momencie zakupu, lecz dopiero po pewnym czasie – przeważnie jest to 30 dni.

– Ubezpieczenie ma chronić mienie na wypadek zdarzeń, które stanowią potencjalne, ale nie pewne ryzyko. Karencja zabezpiecza ubezpieczycieli przed zawieraniem umów ubezpieczenia w sytuacji, gdy istnieje skrajne wysokie prawdopodobieństwo, że nieruchomość zostanie zalana, np. już po przekroczeniu stanu alarmowego na rzece. Nie wszyscy ubezpieczyciele stosują jednak karencję – wyjaśnia Jakub Nowiński, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.

Warto sprawdzić: Jak zabezpieczyć dom, gdy wyjeżdżamy na wakacje

Jak zabezpieczyć mienie przed i po powodzi?

Jeśli spodziewamy się powodzi czy podtopień, zatroszczmy się o zabezpieczenie mienia. Rzeczy wartościowe przenieśmy na wyższą kondygnację, zabezpieczmy dokumenty przed wodą, zwińmy dywany. W gospodarstwie trzeba zabezpieczyć zbiorniki ze środkami chemicznymi, np. pestycydami, środkami owadobójczymi, farbami, lakierami, rozpuszczalnikami oraz opróżnić szambo. Przed ewakuacją trzeba wyłączyć źródła energii, gazu i wody.

Po powodzi można wrócić do domu, gdy pozwolą na to odpowiednie służby na miejscu. Po powrocie trzeba sprawdzić instalację gazową, elektryczną i wodną z pomocą fachowców. Szkodę trzeba zgłosić ubezpieczycielowi, a przed początkiem usuwania zniszczeń warto zrobić zdjęcia, które ułatwia później likwidacje szkody. Nie musimy czekać ze sprzątaniem na likwidatora szkód czy rzeczoznawcę. Jeżeli potrzebna jest pilna naprawa – poinformujmy o tym ubezpieczyciela i udokumentujmy jej przebieg. Zachowajmy wszystkie faktury i paragony, to pomoże towarzystwu zwrócić nam poniesione przez nas koszty.

Szybkie ścieżki likwidacji szkód, wypłaty zaliczek, likwidatorzy w miejscach dotkniętych powodzią – ubezpieczyciele starają się pomóc osobom dotkniętym przez żywioł.

Na południu Polski trwa wala z wielką wodą. Lokalnie w ciągu dwunastu godzin spadło ponad 100 proc. miesięcznej normy opadów, a w siedmiu miejscach odnotowano trąby powietrzne. Podtopione domy, przekroczone stany alarmowe wody na wielu rzekach, setki interwencji straży pożarnej – tak w telegraficznym skrócie prezentuje się obecnie bilans zawirowań pogodowych.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia Majątku
Luka ubezpieczeniowa straszy. Problem właścicieli mieszkań i firm
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ubezpieczenia Majątku
Najlepsze ubezpieczenie domu i mieszkania. Ranking "Rz" na 2023 rok
Ubezpieczenia Majątku
Bez polisy OC dla najemcy ani rusz
Ubezpieczenia Majątku
Kiedy można ubezpieczyć mieszkanie lub dom
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ubezpieczenia Majątku
Złodzieje nie próżnują. Niepokojące statystyki włamań do domów i mieszkań