Jak czytamy w komunikacie Parlamentu Europejskiego, zgodnie z przyjętej we wtorek nowej dyrektywy, producenci mają oferować szybkie i korzystne cenowo usługi naprawy. Mają też informować konsumentów o prawie do naprawy. Towary, które wymagają naprawy w okresie gwarancji, zostaną objęte dodatkowym rocznym okresem gwarancji.
Prawo do naprawy — co zawiera nowa unijna dyrektywa
Co więcej, po upływie okresu gwarancji producent będzie nadal zobowiązany naprawić artykuły gospodarstwa domowego, które z technicznego punktu widzenia do naprawy się nadają. Jak czytamy, chodzi tu głównie o pralki, odkurzacze, a nawet smartfony. Przepisy przewidują, że z czasem będzie można rozszerzyć wykaz kategorii produktów, które nadają się do naprawy.
Europosłowie chcą zapewnić konsumentom możliwość wypożyczenia urządzenia zastępczego na czas naprawy ich własnego. Jeżeli produktu nie da się naprawić, konsument będzie mógł wybrać produkt odnowiony.
Kiedy producent nie będzie mógł odmówić naprawy
Zgodnie z dyrektywą producenci będą musieli oferować po rozsądnych cenach części zamienne i narzędzia do naprawy. Nie będzie im wolno stosować klauzul umownych, sprzętu lub technik oprogramowania, które utrudnią naprawę produktów. W szczególności producenci nie będą mogli uniemożliwiać stosowania przez niezależne serwisy naprawy części zamiennych z drugiej ręki lub drukowanych w 3D. Producent nie będzie mógł również odmówić naprawy towaru wyłącznie z powodów ekonomicznych albo dlatego, że produkt wcześniej naprawiał ktoś inny.
Co więcej, każde państwo członkowskie będzie musiało wprowadzić przynajmniej jeden środek, który będzie propagować naprawy. Mogą to być bony na naprawę lub fundusze naprawcze.