Analizę postaw inwestorów na zlecenie KBC TFI przeprowadził TNS Pentor na podstawie wywiadów grupowych przeprowadzonych w różnych częściach Polski. Ich celem była weryfikacja oczekiwań klientów wobec towarzystw funduszy inwestycyjnych oraz poznanie przynajmniej części źródeł ich decyzji.
- Badania potwierdziły to, co wcześniej wynikało z naszych obserwacji. Klienci indywidualni mają dostęp do coraz większej wiedzy o różnych funduszach, poszczególnych TFI oraz alternatywnych rozwiązaniach. W rezultacie zalewu informacji, podjęcie decyzji staje się trudniejsze, a pomocy szukają u doradców – mówi Paweł Niemiec, członek zarządu KBC TFI. – Jednocześnie mają coraz większe wobec nich oczekiwania. Chcą, aby doradcy byli przygotowani do analizy różnych produktów i potrafili dobrać je nie tylko do profilu klienta, ale także do jego aktualnych potrzeb, wynikających np. z etapu życia. Nie chcą rozmawiać ze zwykłym sprzedawcą, ale z człowiekiem, który zainteresuje się nimi i podejmie się roli przewodnika po coraz obszerniejszym rynku finansowym.
Klienci wypowiadali się również na temat trudności w samodzielnym analizowaniu olbrzymiej liczby informacji:
"Przemyślenia chyba zabrały mi pół miesiąca, ale szczerze mówiąc nie żeby to porównywać, tylko patrzyłam na konkretny fundusz".
"Ja przyznam się, że nie [porównywałem], to wynika z lenistwa i podstawowego braku czasu".