Oddział bankowe pod lepszym adresem. Czasem www.

Spada liczba placówek bankowych, a przybywa takich bez obrotu gotówkowego. Bankowcy część powierzchni oddają klientom, tworząc strefy coworkingowe.

Publikacja: 11.03.2020 19:34

Oddział bankowe pod lepszym adresem. Czasem www.

Foto: Adobe Stock

– Nasza Strategia zakłada m.in. optymalizację powierzchni oddziałów i dostosowanie jej do zmieniających się potrzeb klientów, którzy w coraz większym stopniu korzystają z alternatywnych form kontaktu z nami np. przez Internet, Contact Center-tłumaczy Iwona Radomska,zbiura prasowego PKO BP

Pod koniec lutego Pekao SA, który zatrudnia blisko 14 tys. osób poinformował, że zamierza przeprowadzić w tym roku zwolnienia grupowe i rozwiązać umowy o pracę z maksymalnie 1,2 tys. pracownikami. W komunikacie prasowym bank tłumaczył, że zmniejszenie zatrudnienia „to przede wszystkim konsekwencja obecnych trendów w sektorze bankowym zarówno w Polsce, jak i na świecie”.

– Nowoczesne banki kładą duży nacisk na rozwój technologii i rozwiązań IT, ze względu na fakt, że klienci oczekują coraz szerszych możliwości obsługi przez internet i telefon, a z placówek korzystają znacząco rzadziej niż jeszcze kilka lat temu. Konieczne jest zatem kontynuowanie zmian w strukturze zatrudnienia, które od ubiegłego roku wprowadzane są także u nas – podnosił bank.

Już zmniejsza się liczba jego oddziałów. Pekao SA posiada 732 lokalizacje. W 2019 zamknięto pięć placówek i relokowano cztery. Natomiast w 2020 zamknięto dwie placówki i relokowano jedną.

Oddziały coraz bardziej samoobsługowe

Sieć PKO BP liczy prawie 1600 placówek – 1040 oddziałów oraz 540 agencji. – W banku funkcjonuje sześć oddziałów bezgotówkowych, w których zamiast obsługi gotówkowej przez doradców udostępnione zostały urządzenia samoobsługowe – mówi Iwona Radomska, z biura prasowego banku.

Urządzenia umożliwiają m.in. wpłaty i wypłaty gotówki. Ponadto klienci mogą zrealizować w nim przelew, założyć lokatę, czy sprawdzić lub wydrukować saldo rachunku.
– Dzięki temu, doradcy mogą angażować się w obsługę klientów zainteresowanych bardziej skomplikowanymi produktami – opowiada Iwona Radomska

PKO BP wśród swoich placówek posiada również agencje, które funkcjonują na lokalnych rynkach i są prowadzone przez współpracujących z nimi przedsiębiorcami.
– Na bieżąco nawiązujemy współpracę z nowymi przedsiębiorcami i wraz z nimi poszukuje kolejnych, nowych lokalizacji agencji, umożliwiających spełnienie oczekiwań finansowych klientów na określonym rynku – mówi przedstawicielka banku.

Od ubiegłego roku około 40 oddziałów zostało zamkniętych,  prawie 20 zostało przeniesionych oraz uruchomiono trzy oddziały.

– Typowanie oddziału do przeniesienia lub likwidacji, zawsze odbywa się indywidualnie i poprzedzone jest licznymi analizami. Na przestrzeni ostatnich kilku lat systematycznie modernizujemy sieć oddziałów własnych, przenosi placówki do nowych atrakcyjnych biznesowo lokalizacji, unowocześnia siedziby istniejących oddziałów, ale również otwiera nowe placówki – wylicza Iwona Radomska.

Równolegle z procesem modernizacji oddziałów bank rozwija również sieć urządzeń samoobsługowych. Obecnie klienci mogą korzystać z ok. 3,2 tys. bankomatów (umożliwiają m.in. wypłatę środków, sprawdzenie salda rachunku, zmianę PIN do karty) w tym blisko 1100 bankomatów z funkcją wpłatomatów.

Optymalizacja placówek

Zamknięcia oddziałów dotknęły też inne banki, choćby Aliora czy BOŚ. Obecnie sieć Aliora liczy 197 oddziałów własnych i ponad 600 placówek partnerskich. – Oddziały funkcjonują w konwencjonalnym modelu biznesowym, którego podstawą jest dostosowanie kompetencji poszczególnych placówek do lokalnych rynków –mówi Krzysztof Styś, menedżer ds. Wsparcia Sprzedaży Alior Banku.

W ub. roku w ramach optymalizacji sieci dystrybucji, działalność operacyjną zakończyły trzy oddziały. Poza tym oddział w Lubinie zmienił swoją siedzibę.

– W bieżącym roku planujemy kilka relokacji, dwie już w pierwszym kwartale – w Gdańsku i Mławie – zapowiada Krzysztof Styś. Dodaje, że sieć oddziałów własnych osiągnęła optymalny zasięg, a przyczyną ewentualnych relokacji lub zamknięć mogą być jedynie uwarunkowania logistyczne, dotyczące wynajmowanych nieruchomości.

Bank Ochrony Środowiska na 30 września ub. roku miał 53 placówki w tym :- 13 centrów biznesowych i 40 oddziałów operacyjnych.

Rok wcześniej działalność operacyjną prowadziło łącznie 57 placówek. – W 2019 r. zmieniliśmy siedzibę trzech placówek. Jednym z głównych powodów była poprawa warunków obsługi klientów – informuje nas biuro komunikacji i relacji inwestorskich.

W ING Banku Śląskim liczba oddziałów ze strefami samoobsługowymi na koniec 2019 r. wynosiła 317. Bank posiadał też 65 punktów ING Express w centrach handlowych. ING Bank Śląski nie podaje czy i ile oddziałów zamknął.

– Każda decyzja dotycząca przekształcenia oddziału w bezkasowy/zamknięciu czy otworzeniu nowego oddziału jest poprzedzona szczegółową analizą zachowań klientów w danym mieście czy regionie – zapewnia Magdalena Ostrowska z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

W ubiegłym roku Credit Agricole zamknął kilkanaście placówek. – Obserwujemy sytuację na rynku, prowadzimy badania geomarketingowe i na bieżąco analizujemy lokalizacje naszych placówek bankowych, potencjał rynku. Na tej podstawie podejmujemy decyzję, np. o otworzeniu, przeniesieniu, powiększeniu czy zamknięciu konkretnej placówki –mówi Katarzyna Tomczyk-Czykier, dyrektor Pionu Transformacji Bankowości Detalicznej w Credit Agricole.

Zapewnia, że bankowi zależy na budowaniu silnych i długoterminowych relacji z klientami, chce poznawać ich potrzeby i na nie odpowiadać.

– W tym roku przekształcimy klika placówek w placówki bez obsługi gotówkowej. Dzięki temu doradcy będą mogli więcej czasu przeznaczyć na rozmowę z klientem. Ten krok wynika także z preferencji klientów, którzy coraz częściej proste operacje gotówkowe realizują w kanałach zdalnych –tłumaczy dyr. Tomczyk-Czykier.

W tym roku Credit Agricole zdecydował się otworzyć kilka placówek w galeriach handlowych.

I szyte pod potrzeby rynku

W ubiegłym roku doszło do kilku fuzji bankowych, ale i po nich spadała liczba oddziałów.
I tak np. Santander Bank Polska na koniec 2019 roku miał 515 placówek własnych oraz 134 partnerskich. – Sieć placówek własnych zmniejszyła się w ciągu roku – zoptymalizowaliśmy ją po włączeniu wydzielonej części Deutsche Banku (placówki w bliskim sąsiedztwie) –mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego.

Dodaje, że Santander chce być bankiem omnikanałowym, aby każdy klient mógł korzystać z usług tak, jak chce.

– Widzimy, że coraz większą rolę odgrywają kanały zdalne, coraz więcej klientów korzysta z bankowości internetowej i mobilnej- tłumaczy przedstawicielka Santandra.

I dodaje, że do zmieniających się potrzeb klientów bank dostosowuje sieć placówek, przede wszystkim modernizując je. Już prawie 100 oddziałów zostało gruntowanie przebudowanych, aby spełniać oczekiwania klientów.

– Mamy także osiem Stref Santander w centach handlowych. W ubiegłym roku otworzyliśmy Work Cafe – placówkę będącą oddziałem bankowym, kawiarnią i strefą co workingową –dodaje Ewa Krawczyk.

Co prawda w ub. roku z EuroBankiem liczba oddziałów Millennium wzrosła. Na koniec 2019 roku miał on 602 własne oddziały i 228 oddziałów franczyzowych, ale teraz będzie spadać. – Planujemy optymalizację sieci z połączeniem pokrywających się oddziałów. Plan zakłada zamknięcie 60 placówek w 2020 roku –przyznaje Agnieszka Kubajek, z biura prasowego.

Podkreśla, że planowane zamknięcia placówek dotyczą lokalizacji, w których sieć Millennium pokrywała się z siecią przejętego EuroBanku. – We wszystkich miejscowościach, w których do tej pory funkcjonowały nasze oddziały klienci nadal będą mogli korzystać z fizycznych placówek banku. O wszystkich zmianach klienci będą oczywiście informowani z wyprzedzeniem- zapowiada Agnieszka Kubajek.

Okazuje się, że nie wszystkie banki zmniejszają liczbę oddziałów. I tak mBank na koniec roku miał ich 143, w tym 40 zlokalizowanych w dużych centrach handlowych.

– To lekkie placówki, ale nie wyspy (zapewniają szybką i sprawną obsługę w podstawowym zakresie – sprzedaż i usługi z obszaru produktów podstawowych, tj. konto, karta płatnicza, kredyt gotówkowy, obsługa kasowa i przyjmowanie dyspozycji) –mówi Emilia Kasperczak, z biura prasowego.

W ub. roku liczba oddziałów wzrosła o trzy. – Nasza strategia zakłada większą koncentrację na lekkich placówkach. Chcemy być tam, gdzie na co dzień są nasi klienci – mówi Emilia Kasperczak.

– Nasza Strategia zakłada m.in. optymalizację powierzchni oddziałów i dostosowanie jej do zmieniających się potrzeb klientów, którzy w coraz większym stopniu korzystają z alternatywnych form kontaktu z nami np. przez Internet, Contact Center-tłumaczy Iwona Radomska,zbiura prasowego PKO BP

Pod koniec lutego Pekao SA, który zatrudnia blisko 14 tys. osób poinformował, że zamierza przeprowadzić w tym roku zwolnienia grupowe i rozwiązać umowy o pracę z maksymalnie 1,2 tys. pracownikami. W komunikacie prasowym bank tłumaczył, że zmniejszenie zatrudnienia „to przede wszystkim konsekwencja obecnych trendów w sektorze bankowym zarówno w Polsce, jak i na świecie”.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse firmy
Wyścig po wsparcie dla HoReCa
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Finanse firmy
Wystartował nabór na „Granty na eurogranty”
Finanse firmy
Bogaty przewodnik po naborach PARP
Finanse firmy
Koszty poważną przeszkodą we wdrażaniu ESG
Finanse firmy
Rusza wsparcie dla firm po pandemii