Bez ważnego dowodu na konto nie wejdziesz

Bank PKO BP może częściowo zablokować dostęp do aplikacji mobilnej i serwisu bankowości internetowej klientom, które na czas nie zaktualizowały swoich danych, a miały na to 30 dni.

Publikacja: 29.08.2023 14:44

Bez ważnego dowodu na konto nie wejdziesz

Foto: Adobe Stock

- Bank ma obowiązek identyfikacji i weryfikacji klienta, zarówno w procesie nawiązania relacji, jak i w trakcie jego obsługi. Dlatego informujemy klientów w komunikatach o wprowadzeniu nowej funkcji blokowania dostępu – mówi Michał Tkaczuk, z biura prasowego banku.

Aplikacja częściowo niedostępna

PKO Bank Polski informuje swoich klientów o konsekwencjach braku aktualizacji dokumentów tożsamości. Osoby, które nie dokonały aktualizacji danych w banku po wymianie starego dowodu na nowy, powinny być świadome możliwości czasowego zablokowania pewnych funkcji w aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej.

- Zgodnie z aktualnym regulaminem możemy zablokować w uzasadnionych sytuacjach dostęp do bankowości internetowej i mobilnej, np. ze względów bezpieczeństwa – tłumaczy Michał Tkaczuk.

Podkreśla, że bank podejmuje szereg działań zmierzających do aktualizacji danych klientów:

- w oddziałach, na infolinii czy w kanałach zdalnych.

- Doradca podczas każdej wizyty klienta w oddziale sprawdza czy dane są aktualne i nie wykona jego dyspozycji jeżeli nie ma aktualnego dokumentu tożsamości. Przy pierwszej wizycie klienta w placówce z aktualnie obowiązującym dokumentem – dane te są aktualizowane – mówi przedstawiciel PKO BP. Podobnie dzieje się w czasie rozmów telefonicznych.

Z kolei w kanałach zdalnych na 60 dni przed upływem daty ważności dokumentu tożsamości klienci, po każdym zalogowaniu otrzymuje komunikat, że musi zaktualizować dokument.

– A  po dacie wygaśnięcia ważności dokumentu tożsamości, w ciągu pierwszych 30 dni,  przy każdym zalogowaniu się do iPKO klient otrzymuje komunikat przypominający o aktualizacji – podaje bank.

A 30 dni po dacie upływu ważności dowodu osobistego klienci otrzymują komunikat z informacją o możliwości aktualizacji danych w aplikacji, a 31 dnia- otrzymują SMSa z informacją, że w aplikacji mogą zaktualizować swoje dane.

- Bank będzie informował klientów o zbliżającej utracie ważności dokumentu zgodnie z dostępnymi danymi do kontaktu. W przypadku braku reakcji ze strony klientów i braku aktualizacji dokumentów może zablokować dostęp do iPKO  lub aplikacji mobilnej IKO – przyznaje Michał Tkaczuk.

Dodaje, że w zależności od kanału obsługi klienta bank może podjąć różne kroki. I tak w oddziale doradca przy każdej wizycie ma obowiązek aktualizacji jego danych. - Jeżeli dane dokumentu nie zgadzają się doradca nie wykona jego dyspozycji – mówi przedstawiciel PKO BP.

Bank stale przypomina

Jak zauważa Mirella Gmur – Dzieduszycka, z Banku Millennium identyfikacja i weryfikacja tożsamości klienta jest obowiązkiem banków wynikającym z przepisów prawa.

- Przypominamy posiadaczom rachunków o konieczności aktualizacji danych osobowych. Najczęściej jest to związane z utratą ważności dokumentu tożsamości, który został okazany podczas otwierania rachunku – mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Klienci Banku Millennium mogą zaktualizować swoje dane szybko i wygodnie w aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej Millenet.

- Jeżeli pomimo przypomnień klient nie zaktualizuje danych we wskazanym terminie, dostęp do funkcji dostępnych w koncie zostanie ograniczony. Kolejnym krokiem może być zamknięcie rachunku, zawsze jednak klient otrzymuje taką informację wcześniej – dodaje przedstawicielka Banku Millennium.

Także w Pekao SA w przypadku upływu daty ważności dokumentu tożsamości, bank kieruje do klienta komunikację przypominającą. A jeśli to nie pomoże bank może wstrzymać możliwość realizacji transakcji do czasu aktualizacji dokumentu tożsamości oraz zablokować dostęp do bankowości elektronicznej.

Aktualne dane, bezpieczne pieniądze

- Priorytetowo traktujemy bezpieczeństwo środków finansowych klientów. Ważne jest abyśmy właściwie zidentyfikowali klienta, a także potwierdzili autentyczność zlecanych przez niego dyspozycji. W tym celu wymagane są aktualne dane klientów – mówi Krzysztof Drozd z mBanku.

W tym banku po upływie terminu ważności dokumentu klient nie może zawrzeć umowy o nowy produkt. - Nie może też zmienić warunków dla obecnych produktów jeśli zmiana ta wymaga podpisania umowy lub aneksu do umowy – mówi Krzysztof Drozd. A po kolejnych 30 dniach mBank

Ogranicza możliwość wykonywania przelewów i transakcji kartowych. A jeśli klient nadal danych nie zaktualizuje to bank może wypowiedzieć umowę rachunku.

A Paweł Olejnik, ekspert ds. Bezpieczeństwa Finansowego i Sankcji Międzynarodowych w Credit Agricole mówi, że dla banku ważne jest by mieć aktualne dane klientów, żeby ocenić ryzyka, monitorować transakcje.

- Jest to także ważne dla klientów - pozwala na zapobieganie oszustwom związanym z kradzieżą tożsamości lub dokumentów, zapewnia, że bank ma aktualne dane do kontaktu z klientem – mówi Paweł Olejnik.

Przestrzega, że jeżeli klient nie zaktualizuje swoich danych, to bank jest zobowiązany odmówić i nie realizować transakcji klientów np. poprzez zablokowanie dostępów do aplikacji czy wypowiedzieć umowę.  Żaden z banków nie zdradził jak często blokowane są konta z powodu braku aktualnych danych.

- Bank ma obowiązek identyfikacji i weryfikacji klienta, zarówno w procesie nawiązania relacji, jak i w trakcie jego obsługi. Dlatego informujemy klientów w komunikatach o wprowadzeniu nowej funkcji blokowania dostępu – mówi Michał Tkaczuk, z biura prasowego banku.

Aplikacja częściowo niedostępna

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Pierwszy bank z 7,2% na koncie oszczędnościowym do 100 tys. złotych
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao