Dane w banku muszą być aktualne

Nawet osoby niepełnosprawne czy niesamodzielne muszą aktualizować swoje dane osobowe w banku, bo inaczej może dojść do blokady konta. Pełnomocnik może to zrobić, jeśli ma do tego upoważnienie.

Publikacja: 19.03.2025 05:24

Warto pamiętać o aktualizacji danych w banku. Jeśli ktoś nie może osobiście stawić się w oddziale, k

Warto pamiętać o aktualizacji danych w banku. Jeśli ktoś nie może osobiście stawić się w oddziale, konieczne będzie poświadczenie notarialne upoważnienia pełnomocnika

Foto: AdobeStock

– W sytuacji, kiedy klient jest niepełnosprawny w stopniu, który nie pozwala na świadome składanie oświadczeń woli i wiedzy, powinien mieć formalnego opiekuna. Opiekun jest uprawniony do działania w imieniu takiej osoby. Opiekuna wyznacza sąd, np. na wniosek bliskich – mówi Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole. Dodaje, że bycie współwłaścicielem konta rodzica nie rozwiąże sytuacji. – Współwłaściciel nie będzie mógł zaktualizować danych współposiadacza z niepełnosprawnością. Musi mieć pełnomocnictwo do aktualizacji danych lub być prawnym opiekunem – dodaje.

Wszystkie dane klienta muszą być aktualne

Pani Barbara ma 87 lat. Jest osobą schorowaną i od kilku lat przebywa w specjalistycznym ośrodku. Jej stan jest ciężki. Za pobyt w ośrodku płaci syn. Częściowo z emerytury mamy, a częściowo z własnej kieszeni. – Mama od 15 lat ma konto w Credit Agricole. Od początku miałem pełnomocnictwa do jej rachunku – zapewnia pan Grzegorz.

– Co miesiąc w bankowości internetowej przelewałem emeryturę mamy na swoje konto, a z niego, korzystając też z własnych środków, opłacałem pobyt mamy w ośrodku – mówi mężczyzna. Kilka tygodni temu przeżył szok. Nie mógł zalogować się na konto mamy. – Zostało zablokowane przez bank, a ja nie mogłem zrobić przelewu – mówi. Próbował wyjaśnić sytuację w oddziale, ale tam niewiele wskórał. Dowiedział się tylko, że chodziło o brak aktualizacji danych rodzicielki. – Mama ma ważny dowód osobisty, bo był on wydany bezterminowo. Zmieniła adres, bo nie mieszka już w swoim domu, ale w ośrodku, a ja tych danych nie mogę zaktualizować – złości się pan Grzegorz.

Jak mówi Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole, zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu bank ma obowiązek gromadzić dane dotyczące klientów i zapewnić, aby te informacje były aktualne. A chodzi nie tylko o dane z dokumentu tożsamości, ale i m.in. o rezydencji podatkowej.

Potwierdzają to także inne banki. – Mamy obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, w tym obowiązek zapewnienia, że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane. W szczególności obowiązek ten ciąży na banku w sytuacji, gdy doszło do zmiany uprzednio ustalonych danych dotyczących klienta – podaje biuro prasowe Pekao.

Banki przypominają klientom o obowiązku aktualizacji danych. – Jeśli klient danych nie aktualizuje lub odmawia ich podania, to uniemożliwia nam wykonanie obowiązków ustawowych – zauważa Agnieszka Gorzkowicz.

Podkreśla, że bank ma obowiązek prawny nie przeprowadzać transakcji za pośrednictwem takiego rachunku czy rozwiązać umowę z klientem, a podstawą do tego są przepisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Jak zauważa Monika Błaszczyk z Santander Bank Polska, gdy dane lub dokumenty są nieaktualne, bank jest zobowiązany do podjęcia działań, w tym do nieprzeprowadzania transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego.

– Jeśli klient mimo prośby o dostarczenie dokumentów nie aktualizuje danych, możemy ograniczyć możliwość wykonania transakcji, a w ostateczności wypowiedzieć wiążące nas z klientem umowy – mówi z kolei Magdalena Ostrowska, z ING Banku Śląskiego.

Zmianę danych może potwierdzić notariusz

Jak więc zaktualizować dane osoby nieporadnej, nieprzytomnej, która ma problem z kontaktem ze światem zewnętrznym? Czy może to zrobić np. pełnomocnik? Jak przekazało nam biuro prasowe Pekao, pełnomocnik do rachunku nie może w ramach udzielonego pełnomocnictwa aktualizować danych posiadacza. Gdy posiadacz rachunku ma trudność z samodzielnym ich aktualizowaniem, bank umożliwi mu złożenie dyspozycji zmiany danych korespondencyjnie, przekazało nam biuro prasowe Pekao.

Bank podkreśla, że wtedy tożsamość i własnoręczność podpisu posiadacza na dyspozycji zmiany danych musi w kraju poświadczyć notariusz, a za granicą polska placówka dyplomatyczna, konsularna, lub notariusz. I poświadczoną dyspozycję może do banku przekazać pełnomocnik.

Monika Błaszczyk z Santander Bank Polska mówi, że gdy klient jest obłożnie chory, warto skontaktować się z bankiem i poinformować o sytuacji. – Wówczas możemy rozważyć np. przedłużenie terminu aktualizacji danych czy dokumentów lub umożliwić inną formę kontaktu z klientem. Banki czy inne instytucje zobowiązane opierają się na wewnętrznych regulacjach i regulaminach, dlatego istotne jest skonsultowanie się z przedstawicielem instytucji w sytuacjach wymagających indywidualnego podejścia – zapewnia Monika Błaszczyk.

Magda Ostrowska z ING BSK mówi, że pełnomocnik może zaktualizować dane seniora na podstawie pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego lub potwierdzonego w kraju przez notariusza. – A jeżeli senior jest ubezwłasnowolniony lub częściowo ubezwłasnowolniony, dane może zaktualizować opiekun prawny na podstawie postanowienia sądu. To są rzadkie sytuacje – dodaje.

Dobre praktyki banku

Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole mówi, że gdy klient nie ma pełnej sprawności, ale jest świadomy przy składaniu oświadczeń woli i wiedzy, może ustanowić pełnomocnika do konta. – Ale zakres pełnomocnictwa powinien obejmować np. aktualizację danych. W takiej sytuacji pełnomocnik może np. zaktualizować je w serwisach zdalnych (aplikacja, CA24 eBank), nie musi robić tego w placówce – tłumaczy Anieszka Gorzkowicz. Zapewnia, że w wyjątkowych przypadkach, jeśli klient nie może dotrzeć do placówki, ale ma pełną zdolność do składania oświadczenia woli, to bank szuka rozwiązania, żeby mu pomóc. – Zawsze, w sytuacjach trudnych, zachęcam, żeby kontaktować się z nami – zapewnia Agnieszka Gorzkowicz. Tak też się stało w przypadku pani Barbary.

Monika Witkowska z PKO BP mówi, że bank zaleca na bieżąco aktualizować dane. – To klient powinien rozważyć, w jakim charakterze chce umocować osobę trzecią do swojego rachunku. Może ustanowić dla niej pełnomocnictwo lub taka osoba może zostać współwłaścicielem konta – dodaje.

– W sytuacji, kiedy klient jest niepełnosprawny w stopniu, który nie pozwala na świadome składanie oświadczeń woli i wiedzy, powinien mieć formalnego opiekuna. Opiekun jest uprawniony do działania w imieniu takiej osoby. Opiekuna wyznacza sąd, np. na wniosek bliskich – mówi Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole. Dodaje, że bycie współwłaścicielem konta rodzica nie rozwiąże sytuacji. – Współwłaściciel nie będzie mógł zaktualizować danych współposiadacza z niepełnosprawnością. Musi mieć pełnomocnictwo do aktualizacji danych lub być prawnym opiekunem – dodaje.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Nawet za granicą odblokujesz konto
Konta Bankowe
E-zakupy w bankowej aplikacji. Pomysł mBanku to rewolucja?
Konta Bankowe
Refundacja skradzionych pieniędzy. Jak działają polskie banki
Konta Bankowe
BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Konta Bankowe
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń