– W sytuacji, kiedy klient jest niepełnosprawny w stopniu, który nie pozwala na świadome składanie oświadczeń woli i wiedzy, powinien mieć formalnego opiekuna. Opiekun jest uprawniony do działania w imieniu takiej osoby. Opiekuna wyznacza sąd, np. na wniosek bliskich – mówi Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole. Dodaje, że bycie współwłaścicielem konta rodzica nie rozwiąże sytuacji. – Współwłaściciel nie będzie mógł zaktualizować danych współposiadacza z niepełnosprawnością. Musi mieć pełnomocnictwo do aktualizacji danych lub być prawnym opiekunem – dodaje.
Wszystkie dane klienta muszą być aktualne
Pani Barbara ma 87 lat. Jest osobą schorowaną i od kilku lat przebywa w specjalistycznym ośrodku. Jej stan jest ciężki. Za pobyt w ośrodku płaci syn. Częściowo z emerytury mamy, a częściowo z własnej kieszeni. – Mama od 15 lat ma konto w Credit Agricole. Od początku miałem pełnomocnictwa do jej rachunku – zapewnia pan Grzegorz.
– Co miesiąc w bankowości internetowej przelewałem emeryturę mamy na swoje konto, a z niego, korzystając też z własnych środków, opłacałem pobyt mamy w ośrodku – mówi mężczyzna. Kilka tygodni temu przeżył szok. Nie mógł zalogować się na konto mamy. – Zostało zablokowane przez bank, a ja nie mogłem zrobić przelewu – mówi. Próbował wyjaśnić sytuację w oddziale, ale tam niewiele wskórał. Dowiedział się tylko, że chodziło o brak aktualizacji danych rodzicielki. – Mama ma ważny dowód osobisty, bo był on wydany bezterminowo. Zmieniła adres, bo nie mieszka już w swoim domu, ale w ośrodku, a ja tych danych nie mogę zaktualizować – złości się pan Grzegorz.
Jak mówi Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole, zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu bank ma obowiązek gromadzić dane dotyczące klientów i zapewnić, aby te informacje były aktualne. A chodzi nie tylko o dane z dokumentu tożsamości, ale i m.in. o rezydencji podatkowej.
Potwierdzają to także inne banki. – Mamy obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, w tym obowiązek zapewnienia, że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane. W szczególności obowiązek ten ciąży na banku w sytuacji, gdy doszło do zmiany uprzednio ustalonych danych dotyczących klienta – podaje biuro prasowe Pekao.