Koniec z papierami. e-Urząd Skarbowy już obowiązkowy

Korzystanie z systemu stało się obowiązkowe dla spółek, fundacji i stowarzyszeń.

Publikacja: 14.09.2023 13:04

Koniec z papierami. e-Urząd Skarbowy już obowiązkowy

Foto: rp.pl / Paweł Rochowicz

Przez system e-Urząd Skarbowy można m.in. uzyskać zaświadczenie o braku zaległości podatkowych. Platforma eliminuje też konieczność obsługi papierowych dokumentów i ułatwia komunikację spółek z urzędami skarbowymi. 23 czerwca 2023 roku korzystanie z tego systemu stało się obowiązkowe dla spółek, fundacji i stowarzyszeń.

System teleinformatyczny e-Urząd Skarbowy został wprowadzony w 2022 roku, w ramach procesu automatyzacji komunikacji podatnika z urzędem skarbowym. Teraz oprócz osób fizycznych mogą korzystać z niego również spółki kapitałowe, czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjne, a także spółki osobowe, komandytowe oraz fundacje i stowarzyszenia.

Konieczna zgoda na elektroniczną komunikację z urzędem

Za pośrednictwem e-Urzędu można otrzymywać i składać pisma do Urzędów Skarbowych i Krajowej Administracji Skarbowej. Aby spółki, fundacje i stowarzyszenia mogły korzystać z platformy, najpierw muszą jednak wyrazić zgodę na prowadzenie korespondencji w formie elektronicznej.

– Poprzez e-Urząd można ubiegać się o wydanie zaświadczenia o braku zaległości podatkowych, a dzięki elektronicznemu obiegowi informacji dokument można otrzymać jeszcze tego samego dnia. System ułatwia również komunikację między instytucją a urzędem w przypadku wykrycia błędów w dokumentacji czy wszczęcia kontroli – tłumaczy Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt.

Upoważnienie tylko dla osób z numerem PESEL

Warto zaznaczyć, że spółka jako taka nie korzysta bezpośrednio z e-Urzędu. – Pracownicy oraz osoby zasiadające w zarządzie, włączając w to prezesa oraz upoważnionych pracowników spółki, fundacji czy stowarzyszenia, mogą używać platformy w imieniu swojej instytucji, po uzyskaniu odpowiedniego upoważnienia – wskazuje ekspert inFakt.

Instytucje mogą udzielić upoważnienia jednemu lub kilku pracownikom. Otrzymają oni dostęp do e-Urzędu pod warunkiem, że posiadają numer PESEL. Po uwierzytelnieniu konta instytucji w systemie podatki.gov.pl wszystkie dokumenty będą przysyłane wyłącznie w formie elektronicznej, co wyeliminuje konieczność obsługi papierowych formularzy i przyspieszy proces biurokratyczny.

Księgowość
Pułapka dla prowadzących działalność nierejestrowaną. Uwaga na limity przychodu
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Księgowość
Faktura uproszczona. To trzeba wiedzieć przed wystawieniem
Księgowość
Składki ZUS w 2024 roku o ponad 12 proc. w górę
Księgowość
Mniej przedsiębiorców skorzysta ze statusu małego podatnika w 2024 roku
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Księgowość
Paragon na ladzie. Ogromny mandat od Fiskusa