Polki inwestują ostrożniej

Prawie dwie trzecie Polek odkładając pieniądze wybiera całkowicie bezpieczne produkty, przedkładając brak ryzyka nad zysk.

Publikacja: 08.03.2016 11:30

Polki inwestują ostrożniej

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak

Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Banku. Jedna trzecia kobiet podzieliłaby swoje oszczędności pomiędzy kilka produktów o zróżnicowanym stopniu ryzyka. Prawie 60 proc. ankietowanych zanim podejmie decyzję dotyczącą oszczędzania i inwestowania pieniędzy, porównuje szczegółowe informacje, aby podjąć optymalną decyzję.

Blisko 78 proc. badanych zadeklarowało, że lubi wiedzieć, ile pieniędzy ma do dyspozycji, skrzętnie kontrolując przychody i wydatki. Ponad 61 proc. Polek wie, ile aktualnie środków ma na koncie. Prawie co piąta „zaciska pasa", aby jak najszybciej spłacić swoje zobowiązania.

"Jak wynika z badania Deutsche Bank rola „strażniczki domowego ogniska", zapewniającej przetrwanie i poczucie bezpieczeństwa wciąż przejawia się w zachowaniach finansowych współczesnych kobiet. To typowa kobieca przezorność sprawia, że decyzje finansowe, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie w przyszłości, podejmujemy rozważnie i z namysłem" - powiedziała dyrektor bankowości detalicznej i inwestycyjnej Deutsche Bank. Monika Szlosek, cytowana w komunikacie.

Aż 44 proc. aktywnych zawodowo kobiet samodzielnie podejmuje decyzje związane z pieniędzmi. Niezależność finansowa i umiejętność zarządzania finansami daje nam poczucie własnej wartości. – Współczesne pracujące kobiety nie pragną już być na utrzymaniu kogoś, kto lepiej od nich zarabia – zaznacza prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej.

Oszczędności dają nam poczucie bezpieczeństwa. Jednak 40 proc. kobiet deklaruje, że nie ma wystarczającego zabezpieczenia finansowego, by czuć się bezpiecznie. Majątek gromadzimy nie tylko dla siebie, ale z myślą o swoich dzieciach. Tylko dla niespełna 20 proc. kobiet przyszłość dzieci nie jest motywacją do budowania kapitału.

Myśląc o przyszłości swojego gospodarstwa domowego w perspektywie ponad 10 lat, więcej niż co druga a nas (55,6 proc.), ma pewne obawy, ale mimo to sądzi, że raczej ani jej, ani jej najbliższym nie grożą poważne kłopoty finansowe. Niemal 17 proc. czuje się bezpiecznie myśląc o finansowej przyszłości swojego domu. Podobny odsetek (15 proc.) obawia się o przyszłość, ponieważ ma duże zobowiązania np. w postaci kredytu hipotecznego. Tylko nieco ponad 3 proc. badanych nie zajmuje się myśleniem o tak odległej przyszłości.

Niemal połowa respondentek (48 proc.) ocenia sytuacją finansową swojej rodziny jako przeciętną. Nieco mniej (ponad 43 proc.) jako raczej dobrą. Najbardziej optymistycznie na finanse swoje i swojej rodziny patrzy 5 proc. zapytanych. Jako raczej złą i bardzo złą, swoją sytuację finansową oceniło odpowiednio 1,9 i 1,6 proc. ankietowanych.

60 proc. z nas wybiera całkowicie bezpieczne produkty, przedkładając brak ryzyka nad zysk. Jedna trzecia podzieliłaby swoje oszczędności pomiędzy kilka produktów o zróżnicowanym stopniu ryzyka.

– Kobiety są zapewne bardziej zachowawcze od mężczyzn jednak bardziej konsekwentne w dążeniu do celu – mówi prof. Małgorzata Bombol z SGH.

Prawie 60 proc. ankietowanych zanim podejmie decyzję dotyczącą oszczędzania i inwestowania pieniędzy, porównuje szczegółowe informacje, aby podjąć optymalną decyzję.

– To typowa kobieca przezorność, która sprawia, że decyzje finansowe, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie w przyszłości, podejmujemy rozważnie i z namysłem – mówi Monika Szlosek.

Aż 95 proc. ankietowanych Polek zadeklarowało, że posiada konto osobiste. Zapytane o inne produkty bankowe, najczęściej wskazywały na kartę kredytową (prawie 46 proc.) i lokaty (niespełna 37 proc.). Dokładnie jedna trzecia (33 proc.) wskazała na ubezpieczenie, niemal co czwarta (23 proc.) z nas zadeklarowała posiadanie kredytu hipotecznego. Nieco mniej (prawie 16 proc.) korzysta z kredytu gotówkowego. Identyczny odsetek kobiet przyznał, że posiada program emerytalny. Jedynie co dziesiąta pracująca Polka aktywnie korzysta z produktów inwestycyjnych, co nie stanowi dużego odsetka.

Ponad 40 proc. ankietowanych Polek nie zaciąga kredytów konsumpcyjnych ani nie korzysta z kredytu w karcie kredytowej. Więcej niż co druga preferuje dostęp do banku za pomocą internetu (55 proc.), a zdecydowanie mniej (36 proc.) woli udać się osobiście do oddziału i porozmawiać z doradcą. Ponad 5 proc. kontaktuje się ze swoim bankiem telefonicznie, a tylko 2,4 proc. za pomocą aplikacji lub strony mobilnej.

Co ciekawe, zdecydowana większość z nas (90 proc.) woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych, niż w sklepach internetowych (10 proc.). Prawie połowa Polek (48 proc.) najchętniej płaci za nie kartą debetową. Z kolei niecałe 30 proc. preferuje płatność gotówką wypłaconą wcześniej w bankomacie. Niespełna 15 proc. korzysta w tym celu z karty kredytowej.

– W wielu rodzinach to właśnie kobiety są dyrektorami finansowymi domowych przedsiębiorstw. Badania Deutsche Bank pokazują, że kobiety świetnie się do tej roli nadają. Cieszy nas, że jednym z narzędzi, które chętnie wybierają do zarządzania budżetem domowym, są płatności bezgotówkowe. Pozwalają one bowiem lepiej kontrolować wydatki, a także pomagają oszczędzać czas, gdy obecnie każda minuta jest na wagę złota. Z naszych badań wynika, że już 55 proc. transakcji kartami MasterCard w Polsce to płatności zbliżeniowe, które w ostatnich latach zyskały ogromną popularność właśnie dzięki temu, że są szybkie, wygodne i bezpieczne – mówi Luiza Derek, Dyrektor Marketingu w polskim oddziale MasterCard Europe.

– Kobiety są bardzo istotną grupą klientów dla banków. Znacznie częściej niż mężczyźni są lojalne wobec danej instytucji, a ich wybory są poprzedzone dokładną analizą. Cieszy nas fakt, że jedna trzecia badanych zadeklarowała, że bardzo lubi oszczędzać, a kolejna grupa – tj. 18 proc. odpowiedziała, że raczej lubi. Łącznie aż 51,2 proc. aktywnych zawodowo Polek preferuje długoterminowe oszczędzanie - chwali Monika Szlosek.

- To pokazuje, że kobiety myślą o przyszłości swojej i swoich bliskich, chcą być przygotowane finansowo na różne okoliczności. Mamy nadzieję, że z roku na rok świadomość Polek w tym obszarze będzie rosła, a w ślad za nią skłonność do oszczędzania i bardziej aktywnej formy pomnażania kapitału, jaką jest inwestowanie części środków – podsumowuje Szlosek.

Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Banku. Jedna trzecia kobiet podzieliłaby swoje oszczędności pomiędzy kilka produktów o zróżnicowanym stopniu ryzyka. Prawie 60 proc. ankietowanych zanim podejmie decyzję dotyczącą oszczędzania i inwestowania pieniędzy, porównuje szczegółowe informacje, aby podjąć optymalną decyzję.

Blisko 78 proc. badanych zadeklarowało, że lubi wiedzieć, ile pieniędzy ma do dyspozycji, skrzętnie kontrolując przychody i wydatki. Ponad 61 proc. Polek wie, ile aktualnie środków ma na koncie. Prawie co piąta „zaciska pasa", aby jak najszybciej spłacić swoje zobowiązania.

Pozostało 90% artykułu
Materiał Partnera
Zainwestuj w przyszłość – bez podatku
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Materiał Partnera
Tak możesz zadbać o swoją przyszłość
Emerytura
Wypłata pieniędzy z PPK po 2 latach oszczędzania. Ile zwrotu dostaniemy
Emerytura
Autozapis PPK 2023. Rezygnacja to dobry pomysł? Eksperci odpowiadają
Emerytura
Emeryci ograniczają wydatki. Mają jednak problemy z długami