OFE: mniej na reklamę

O ponad połowę spadły tegoroczne wydatki na reklamę otwartych funduszy emerytalnych

Publikacja: 08.07.2010 02:03

Wydatki na reklamę

Wydatki na reklamę

Foto: Rzeczpospolita

Fundusze emerytalne zwykle nie wydawały dużo pieniędzy na reklamę. W tym roku wydatki są jednak jeszcze niższe.

Wpływ na to ma spadek przychodów towarzystw, które zarządzają funduszami, po tym gdy obniżyła się wysokość opłat, które mogą pobierać. Z danych Expert Monitora wynika, że w ciągu pięciu miesięcy wydały na reklamę zaledwie 4,8 mln zł wobec 10,5 mln zł w podobnym okresie roku ubiegłego. Wydatki na promocję były już zresztą niższe w ubiegłym roku wobec tych z 2008 r. I tak w 2009 r. przeznaczyły na ten cel 39,5 mln zł, a jeszcze rok wcześniej 57,8 mln zł.

– Spadek przychodów oznacza szukanie oszczędności i wydatki reklamowe są tu zawsze na pierwszym miejscu – ocenia Krzysztof Lutostański, ekspert rynku. Trzeba mieć na uwadze, że dane Expert Monitora dotyczą po pierwsze cen netto, bez rabatów, a po drugie nie obejmują Internetu.

– Podejrzewam, że wydatki reklamowe w Internecie rosną. Może o tym świadczyć to, że głównym źródłem wiedzy na temat emerytur czy funduszy jest właśnie to medium. Poza tym wskazują na to dane ze Szwecji, gdzie koszty reklamy w telewizji zrównały się z tymi w Internecie – mówi Hubert Kostrzyński, szef marketingu w grupie Aegon.

Pełnych danych dotyczących wydatków na reklamę w Internecie brakuje. Jak jednak mówi Bohdan Białorucki, rzecznik prasowy grupy Aviva, zmiany w prawie zmusiły ich fundusz do poważnego ograniczenia działań reklamowych także w Internecie. – Obecnie koncentrujemy się na własnej stronie WWW, mamy link sponsorowany w wyszukiwarce Google i w niewielkim zakresie wspieramy obecność agentów w Internecie – dodaje.

Podobne linki w Google ma zresztą większość OFE. Poza dwoma największymi OFE, dla których pozyskiwanie klientów nie ma już ekonomicznego sensu (po zmianach w opłatach), pozostałe w Internecie są zapewne bardziej aktywne. Ich banery widać na różnych portalach, wysyłają też e-maile. OFE muszą bowiem w skali roku trafić do kilkuset tysięcy osób, które zaczynają pracę i powinny zapisać się do funduszu emerytalnego. A w ten sposób najłatwiej można przekonać młodych ludzi. Poza tym aktywność reklamowa i akwizycyjna OFE jest bardzo duża przed każdym z losowań (30 stycznia i 30 lipca). Jeśli ktoś nie chce wziąć w nim udziału, do 10 stycznia lub 10 lipca powinien wybrać OFE.

Fundusze emerytalne zwykle nie wydawały dużo pieniędzy na reklamę. W tym roku wydatki są jednak jeszcze niższe.

Wpływ na to ma spadek przychodów towarzystw, które zarządzają funduszami, po tym gdy obniżyła się wysokość opłat, które mogą pobierać. Z danych Expert Monitora wynika, że w ciągu pięciu miesięcy wydały na reklamę zaledwie 4,8 mln zł wobec 10,5 mln zł w podobnym okresie roku ubiegłego. Wydatki na promocję były już zresztą niższe w ubiegłym roku wobec tych z 2008 r. I tak w 2009 r. przeznaczyły na ten cel 39,5 mln zł, a jeszcze rok wcześniej 57,8 mln zł.

Materiał Partnera
Zainwestuj w przyszłość – bez podatku
Materiał Partnera
Tak możesz zadbać o swoją przyszłość
Emerytura
Wypłata pieniędzy z PPK po 2 latach oszczędzania. Ile zwrotu dostaniemy
Emerytura
Autozapis PPK 2023. Rezygnacja to dobry pomysł? Eksperci odpowiadają
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Emerytura
Emeryci ograniczają wydatki. Mają jednak problemy z długami