3 najczęstsze oszustwa internetowe – jak się chronić

Coraz więcej stron internetowych udostępnia opcję zakupów online, możliwość rezerwacji biletu lotniczego lub przejazdu. Choć świadomość internautów w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz konieczności ochrony danych osobowych systematycznie wzrasta, w Internecie wciąż zdarzają się oszustwa.

W Internecie można nie tylko zrobić zakupy, ale i zapłacić rachunki czy nawet pracować online. Bankowość elektroniczna bardzo uprościła życie, lecz przyniosła też nowy rodzaj zagrożeń.  Duże korporacje widzą niebezpieczeństwo, jakie może nieść wyciek wrażliwych danych, dlatego powszechne stało się ubezpieczanie firmy od cyberryzyka.

Na atak narażeni są jednak nie tylko przedsiębiorcy, mogący pochwalić się miliardowymi obrotami. Ryzyku oszustwa podlega właściwie każdy posiadacz konta mailowego, profilu na jednym z portali społecznościowych lub klient sklepu internetowego.  Ataku można jednak uniknąć, zachowując ostrożność oraz znając zagrożenie. Oto trzy najczęściej zdarzające się oszustw internetowych.

1. Phishing, czyli łowienie ofiary

Phishing to rodzaj oszustwa polegający na wyłudzeniu danych wrażliwych, na przykład od osoby posiadającej kartę kredytową lub konto bankowe online. Ofiara zwykle dostaje e-mail z informacją o konieczności zalogowania się na stronie banku lub potwierdzenia danych osobowych na jakimś portalu internetowym. Po kliknięciu w link zawarty w mailu, pokrzywdzony kierowany jest na portal będący jedynie imitacją strony banku lub sklepu internetowego. W rzeczywistości ofiara oszustwa podaje na tacy wszelkie dane umożliwiające przelew bankowy online bądź numery karty kredytowej.

2. Wygrana na loterii

Oszustwa loteryjne należą do jednych z bardziej popularnych oszustw w sieci. Oszukany dostaje e-mail z wiadomością, że został zwycięzcą loterii i w celu odebrania nagrody powinien skontaktować się z organizatorem konkursu. W następnym e-mailu „zwycięzca” proszony jest o wpłacenie jakiejś kwoty, co ma umożliwić odebranie całości wygranej. W tym przypadku przed oszustwem uchroni zdrowy rozsądek – nie da się wygrać loterii, w której się nie uczestniczyło.

3. Fałszywy sklep internetowy

Fałszywe sklepy internetowe są często częścią większego oszustwa, czyli kolejnym etapem phishingu. To właśnie na tego typu strony kierowany jest odbiorca maila z informacją o konieczności potwierdzenia danych. Płatności i przelewy online na fałszywych stronach odbywają się bez protokołu https (bez zielonej kłódki). Oszust posiadając dane użytkownika, który dał się nabrać, może albo ukraść pieniądze z konta bankowego, albo wykorzystać dane ofiary do wyprania pieniędzy.

dbaj o bezpieczeństwo konta osobistego online

 Czy bankowość elektroniczna jest bezpieczna?

Aby uchronić się od phishingu, pamiętaj, że bank nigdy nie wysyła e-maili do klientów w celu potwierdzenia ich danych. Banki internetowe stosują skuteczne, wielostopniowe zabezpieczenia. W momencie logowania bank nie prosi nigdy o podanie całego numeru PESEL lub innego identyfikacyjnego numeru, a jedynie o podanie jego części w połączeniu z hasłem lub kodem wysyłanym poprzez SMS. Nie podawaj numeru karty kredytowej na stronach internetowych, gdzie brakuje protokołu HTTPS oraz zielonej kłódki w prawym dolnym rogu przeglądarki internetowej.  Bankowość elektroniczna jest bezpieczna, jeśli klient zachowuje zasady zdrowego rozsądku i chroni swoje dane osobowe.

Mogą Ci się również spodobać

Jak pożyczka? To tylko w sieci!

Branża FinTech jest obecnie szybko rozwijającym się sektorem, w którym coraz większe znaczenie zyskują ...

Pieniądze dla bliskich

Sąd może przyznać zadośćuczynienie za krzywdę bliskim poszkodowanego, który na skutek czynu niedozwolonego doznał ...

Bez długów, ale też bez majątku

Coraz więcej osób nie radzi sobie ze spłatą zobowiązań Michał był dyrektorem w dużej ...