Jak pokazują badania, branża odzieżowa odpowiada za 1/3 rocznych odpadów z mikroplastików, 1/4 globalnego zanieczyszczenia wody, a także 1/10 emisji gazów cieplarnianych. Aż 40 mln ton tekstyliów rocznie ląduje na wysypiskach śmieci lub jest spalana. W konsekwencji coraz większej świadomości ekologicznej klientów, którzy chcą wybierać produkty eko, firmy z sektora modowego stawiają na zrównoważony rozwój i odpowiedzialną produkcję swoich ubrań i akcesoriów. Oczywiście nie wszystkie, ale obieg wtórny zyskuje coraz większe znaczenie, gdyż  świadomość ekologiczna rośnie, a nawet staje się koniecznością. Według Forbesa w 2024 roku wartość ubrań i akcesoriów z wtórnego obiegu osiągnie wartość 36 miliardów dolarów. Ten rynek rośnie 7 razy szybciej niż fast fashion.

Mat. Partnera

Znaczenie wtórnego obiegu w modzie

W kontekście mody, obieg wtórny oznacza wytwarzanie ubrań i akcesoriów w procesie recyklingu. W innym wypadku, materiały po zużyciu trafiłyby na wysypisko, a tak otrzymują drugie życie np. jako eko torby. Takie podejście przy produkcji ogranicza wykorzystywanie nowych zasobów i materiałów.

Zmniejszona ilość odpadów, oszczędność zasobów naturalnych i energii — to składowe mody z wtórnego obiegu. Produkty z recyklingu wyrażają nie tylko świadomość ekologiczną, ale również innowacyjne podejście do mody i stylu.

Marka So!city jest przykładem na to, jak wtórny obieg może zostać użyty w praktyce. Wykorzystując ekoplakaty pochodzące z billboardów reklamowych, firma szyje ekologiczne torby, nerki i plecaki. Wymienione produkty promują zrównoważony rozwój i redukują odpady.

Mat. Partnera

Więcej pomysłów na zrównoważony ubiór

Zrównoważona branża fashion oferuje wiele propozycji modowych, przyjaznych dla środowiska. Jedną z nich może się okazać „uporządkowana” garderoba, inaczej zwaną szafą kapsułową. Koncepcja polega na ograniczeniu do kilku, wielofunkcyjnych ubrań, które łatwo ze sobą zestawić. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia codzienne wybory modowe, ale także promuje odpowiedzialną konsumpcję.

Unikanie mody fast fashion jest traktowane jako priorytet. Popularne „sieciówki”  promują ubrania o niskiej jakości, które tworzone są w warunkach pracy, które pozostawiają wiele do życzenia. Zaniechanie kupna tego rodzaju produktów zmniejsza popyt na szybką modę, przyczyniając się do hamowania negatywnego wpływu na środowisko.

Ubierając się poza nurtem fast fashon, zyskujemy dostęp do ubrań lepszej jakości, trwałych i lepiej wykonanych. Unikanie masowo produkowanej odzieży, noszonej przez tysiące innych osób pozwala wyrażać swój styl. Wystarczy niewielki research, by odkryć produkty wysokogatunkowe, oferowane przez lokalne szwalnie.

Mat. Partnera

Przyłącz się do świadomego ruchu!

Wybierając produkty z wtórnego obiegu, można przyczynić się do ochrony naszej planety, a przy okazji podkreślać swój styl. Obieg wtórny w modzie nie jest tylko tymczasowym trendem, a przepisem na zrównoważoną przyszłość.

Mat. Partnera

Materiał Promocyjny