– Wyprzedaże związane z Black Friday już za nami, ale to dopiero początek przedświątecznej gorączki zakupowej. Większość prezentów kupujemy dopiero w grudniu. I choć istotna grupa z nas wybierze zakupy online, to i tak lwia część w tym czasie odwiedzi centra i parki handlowe – mówi Agata Czarnecka, szefowa działu badań i analiz w CBRE. - Największy ruch będzie widać na 2-3 tygodnie przed Świętami Bożego Narodzenia. Aż 59 proc. z pytanych przez nas konsumentów właśnie wtedy kupuje podarki dla bliskich. W większości są to kobiety, z których deklarowało tak 62 proc. Mężczyźni natomiast wiodą prym wśród klientów sklepów na tydzień przed Bożym Narodzeniem. W tym czasie po prezenty zamierza wybrać się ponad jedna piąta z nich i tylko 12 proc. kobiet - dodaje Czarnecka.
W sprawie prezentów kobiety są bardziej zapobiegliwe
Niespodzianki pod choinkę dla bliskich przygotowuje 9 na 10 Polaków. Połowa z nich (53 proc.) nie kupiła jeszcze ani jednego prezentu, 31 proc. ma już część, a 4 proc. zaopatrzyło się już we wszystkie – wynika z badania dla CBRE realizowanego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Jedynie 1 proc. nie kupuje podarków i wykonuje je samodzielnie.
Czytaj więcej
Skarpety, kapcie, pieniądze, alkohol wciąż są w czołówce najpopularniejszych prezentów pod choinkę, a nie powinno tak być. O tym, dlaczego nie dawać pod choinkę bonu do sklepu, opowiada Katarzyna Urbańska, ekspertka w zakresie etykiety.
W przedświątecznym wyścigu po upominki przodują kobiety – 35 proc. z nich deklaruje, że ma już przynajmniej część prezentów. Na taką odpowiedź wskazało tylko 27 proc. mężczyzn. Szybciej niż średnia zakupy podarunków robią także osoby w wieku 25-34 lata, z których 40 proc. rozpoczęło już kompletowanie paczek. W tyle pozostają mający 45-54 lata, wśród których tylko jedna czwarta zdążyła ruszyć do sklepów.
Prezentowe last minute
Niemal 6 na 10 z nas (59 proc.) po bożonarodzeniowe podarki wybiera się na 2-3 tygodnie przed Świętami, a 17 proc. takie zakupy robi dopiero na tydzień wcześniej. Dwa lub trzy dni do Świąt to dobry moment na zakupy dla 3 proc. respondentów, a już zupełnie na ostatnią chwilę prezenty na Boże Narodzenie kupuje 6 proc. zapytanych.