Marek Baran miał ponad 25-letnie doświadczenie w komunikacji korporacyjnej w branży finansowej. Pracę zawodową rozpoczął w Commercial Union (obecnie Aviva), następnie przez 14 lat pracował w Grupie Allianz Polska. Kierował tam działem PR czterech towarzystw: ubezpieczeń majątkowych, na życie, emerytalnym i funduszy inwestycyjnych oraz spółki directowej.

Od 2011 roku odpowiadał za komunikację w Link4 - firmy ubezpieczeniowej z Grupy PZU. Był rzecznikiem prasowym i dyrektorem biura komunikacji - kierował m.in. polityką informacyjną firmy w mediach tradycyjnych i społecznościowych oraz komunikacją kryzysową. Od 2017 roku łączył te obowiązki ze stanowiskiem doradcy zarządu i dyrektora biura komunikacji korporacyjnej w Grupie PZU. W tym czasie odpowiadał za wdrażanie takich projektów komunikacyjnych jak: Formuła 1 i Robert Kubica, Bayern Monachium, Puchar Ameryki w żeglarstwie. Nadzorował współpracę z Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Teatrem Wielkim – Operą Narodową.

Marek Baran ukończył Szkołę Główną Handlową w Warszawie na kierunku zarządzanie i marketing ze specjalizacją public relations. Studiował także socjologię na Uniwersytecie Warszawskim oraz fotografię w Warszawskiej Szkole Fotografii.