Wystarczy smartfon do likwidacji szkody

Ubezpieczyciele prześcigają się w ułatwianiu klientom likwidacji szkód.

Publikacja: 15.10.2018 16:04

Wystarczy smartfon do likwidacji szkody

Foto: Adobe Stock

Nowe technologie coraz częściej przydają się po szkodzie. Zdalne oględziny czy nawet samodzielna likwidacja szkód powoli stają się standardem, a dzięki niej odszkodowanie może trafić na konto klienta już w ciągu paru dni od zgłoszenia szkody.

– Rozwiązania smart już trwale zagościły na rynku ubezpieczeń we wszystkich jego aspektach. Szczególny rozwój tej dziedziny widoczny jest w procesie likwidacji szkód, gdzie zastosowanie rozwiązań smart przynosi najwięcej korzyści klientowi – podkreśla Jakub Jacewicz, członek zarządu Generali.

Czytaj także: Co zrobić po kolizji za granicą

Rozwiązania stosowane przez ubezpieczycieli są różne, ale łączy je to, że do likwidacji szkody potrzebny jest smartfon, który umożliwia nie tylko kontakt telefoniczny z konsultantem czy wypełnianie formularzy przez internet, ale też zdalne dokonywanie oględzin czy robienie i wysyłanie zdjęć do likwidatora.

W ten sposób można zlikwidować zarówno szkody majątkowe, jak i komunikacyjne, ale tylko wtedy, gdy nie są duże. W przypadku spalenia domu czy wypadku ze skutkiem śmiertelnym samolikwidacja szkody nie wchodzi w grę.

Pomocne aplikacje

Niektórzy ubezpieczyciele wykorzystują do likwidacji szkód specjalne aplikacje.

Takie rozwiązanie ma Uniqa. Aplikacja Uniqa Smart pozwala na przeprowadzenie zdalnych oględzin za pośrednictwem smartfona klienta. Umożliwia przesłanie w czasie rzeczywistym zdjęć obrazujących uszkodzone mienie (dotyczy to zarówno szkód komunikacyjnych, jak i majątkowych).

Podobne rozwiązanie oferuje Generali, ale ubezpieczyciel ten oferuje także rozwiązania przydatne do samolikwidacji szkody. W aplikacjach HomeSmart i AudaSmart klient uzupełnia swoje dane osobowe, przedstawia rozmiar szkody i załącza zdjęcia uszkodzonego mienia wykonane smartfonem. Na podstawie tych informacji aplikacje automatycznie wyliczają kwotę odszkodowania za szkodę, a po akceptacji wysokości odszkodowania przez klienta towarzystwo zleca przelew.

Warta proponuje swoim klientom aplikację Warta Mobile, która skraca czas likwidacji szkody, dzięki m.in. wysyłaniu zdjęć, zdalnym oględzinom za pomocą kamery, a także szybkiej wymianie informacji z pracownikiem towarzystwa. Aplikacja daje też możliwość samowyliczenia wysokości odszkodowania za szkodę w pojeździe.

TU Europa wdrożyło aplikację automatyzującą proces kontaktu z klientem, wyceny jego szkody oraz obiegu całej dokumentacji. Jej uzupełnieniem jest rozwiązanie, które pozwala na automatyczną notyfikację zmian w statucie szkody za pośrednictwem e-maila lub esemesa.

Klienci Allianza mogą korzystać z aplikacji Allianz Asystent Szkody, która pozwala na szybką likwidację nieskomplikowanych szkód przez smartfona i umożliwia sprawne dołączenie wymaganych dokumentów oraz otrzymanie wyceny powstałej szkody już w trzy godziny od zgłoszenia.

PZU oferuje swoim klientom możliwość samolikwidacji szkody. Aplikacja internetowa Samoobsługa Szkody pozwala samemu wyliczyć odszkodowanie. Klient bezpośrednio po zgłoszeniu szkody otrzyma esemesem lub e-mailem spersonalizowany link do aplikacji, która w kilku krokach przeprowadzi go przez cały proces, a po zdefiniowaniu uszkodzeń system automatycznie wyliczy kwotę odszkodowania i przedstawi ją klientowi.

Konsultant pomoże

Niektóre towarzystwa oferują pomoc w likwidacji szkód bez konieczności instalowania aplikacji w smartfonie. Tak ma np. Compensa, która zaraz po zarejestrowaniu szkody podczas rozmowy z konsultantem call center wysyła do klienta esemesa z linkiem. Po jego uruchomieniu następuje przekierowanie do platformy, na której wymaga się wypełnienia zaledwie kilku podstawowych informacji na temat szkody wraz z zaznaczeniem na modelu 3D uszkodzonych elementów pojazdu, mieszkania/domu lub części ciała oraz dodania zdjęcia poglądowego pojazdu i niezbędnych dokumentów, m.in. oświadczenia sprawcy. Większość danych dotyczących szkody automatycznie uzupełniana jest na podstawie rozmowy z konsultantem. W ciągu kilku godzin klient otrzymuje propozycje wartości odszkodowania, która po zaakceptowaniu automatycznie jest wypłacana.

Aviva oferuje rozwiązanie Go SMS, które polega na tym, że pracownik Avivy może wysłać esemesa z unikalnym linkiem. Po jego otwarciu klient może przesłać dokumenty dotyczące szkody, które ma zapisane na dysku lub galerii, albo zrobić zdjęcie i je załączyć. Przesłane dokumenty trafiają bezpośrednio do pracownika zajmującego się sprawą, który może od razu podjąć działania i często zlikwidować szkodę od ręki.

Ubezpieczyciele nie powiedzieli ostatniego słowa i nadal starają się uprościć likwidację szkód, włączając w to nowe technologie. Warta pracuje nad rozwiązaniami bazującymi na sztucznej inteligencji. Jednym z nich jest rozpoznawanie mowy przy zgłaszaniu szkód. Ubezpieczyciel chce, aby co najmniej 50 proc. czasu potrzebnego na zgłoszenie szkody było obsługiwane przez bota. Będzie on zbierał podstawowe informacje na temat sprawy klienta. Zadaniem konsultanta będzie natomiast uzupełnienie danych i skupienie uwagi na potrzebach klienta, omówienie kolejnych kroków i zaproponowanie najlepszych rozwiązań dopasowanych do jego indywidualnej sprawy. Dzięki temu rozwiązaniu zdecydowanie skróci się czas oczekiwania na infolinii, szczególnie w okresie anomalii pogodowych (burze, powodzie, nawałnice), gdy towarzystwo notuje cztero-, pieciokrotnie większą liczbę zgłoszeń szkód w porównaniu ze spokojnym okresem roku. Drugim rozwiązaniem będzie rozpoznawanie obrazu przy wycenie szkody. Sztuczna inteligencja będzie analizowała zdjęcia szkód komunikacyjnych i na ich podstawie będzie szacowała wartość szkody.

PZU planuje umożliwić połączenia wideo z konsultantem bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania, a także komunikowanie się z PZU za pośrednictwem najpopularniejszych komunikatorów z poziomu aplikacji.

Nowe technologie coraz częściej przydają się po szkodzie. Zdalne oględziny czy nawet samodzielna likwidacja szkód powoli stają się standardem, a dzięki niej odszkodowanie może trafić na konto klienta już w ciągu paru dni od zgłoszenia szkody.

– Rozwiązania smart już trwale zagościły na rynku ubezpieczeń we wszystkich jego aspektach. Szczególny rozwój tej dziedziny widoczny jest w procesie likwidacji szkód, gdzie zastosowanie rozwiązań smart przynosi najwięcej korzyści klientowi – podkreśla Jakub Jacewicz, członek zarządu Generali.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inne Polisy
Złe wieści dla kierowców. OC coraz droższe
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Inne Polisy
Ceny OC na przekór inflacji. W perspektywie kwartalnej widać jednak podwyżki
Inne Polisy
Kara za brak OC w 2024 roku. Kwota, która mocno zaboli
Inne Polisy
Revolut staruje ze sprzedażą ubezpieczeń komunikacyjncyh
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Inne Polisy
OC droższe o 100 proc. Efekt szybkiego przejścia na auta elektryczne