Tłumaczymy jak złożyć wniosek o emeryturę ZUS, jakie dokumenty do emerytury trzeba przygotować, ile lat pracy do emerytury potrzeba i jak obliczyć emeryturę.
materiał powstał przy współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. ZUS przyzna emeryturę, gdy osiągniesz ten wiek i złożysz wniosek o to świadczenie. Jeśli osiągniesz wiek emerytalny podczas pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy, nie musisz składać wniosku o emeryturę. ZUS sam przyzna świadczenie.
Wysokość emerytury dla osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r. ustala się według tzw. nowych zasad i zależy przede wszystkim od wysokości opłacanych składek. Gdy osiągniesz wiek emerytalny, masz prawo przejść na emeryturę. Jest to jednak Twój wybór, a nie obowiązek. Warto, abyś wcześniej obliczył kwotę prognozowanej emerytury i wybrał najkorzystniejszy moment zakończenia aktywności zawodowej. Możesz skorzystać z kalkulatora na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), na www.zus.pl albo z pomocy doradcy emerytalnego w każdej placówce ZUS.
Czytaj także: Kiedy przysługuje nam renta