Celem reform było bezpieczeństwo i stabilność finansowa systemu ubezpieczeń społecznych oraz jego zbilansowanie. U podstaw prawnych tworzących konstrukcję systemu OFE leżały regulacje ustawowe, które ocenić można jako nieprecyzyjne. Mimo zmian prawa niejasność przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych powoduje nadal zasadnicze wątpliwości prawne. Dotyczą one kwestii podstawowych instytucji, pojęć, które tworzą dalsze niejednoznaczności. Jest to w szczególności problem istoty II filara oraz charakteru własności i uprawnień poszczególnych podmiotów tego systemu.
W systemach państw zachodnich I filar to system obowiązkowy i powszechny. II filar to dodatkowy pracowniczy system emerytalny, wprowadzony w drodze układu zbiorowego, w którym pracownicze fundusze branżowe mogą inwestować w systemie kapitałowym. Na wniosek organizacji pracodawców i pracobiorców władze publiczne mogą nadać im charakter obowiązkowy dla pracowników tego sektora. III filar stanowią indywidualne, dobrowolne systemy ubezpieczeń (w Polsce np. IKE).
Polskie przepisy wprowadziły jednak system odmienny – powszechny, obowiązkowy II filar – gubiąc zarazem jednoznaczność publicznoprawnego jego charakteru i poszczególnych podmiotów w nim uczestniczących w niektórych sformułowaniach ustawy (OFE – które „jest tworzone przez PTE" oraz PTE, które „jest organem funduszu", przy czym „umowa o członkostwo zawarta jest z OFE" i „składki wpłacone są do funduszu, które stanowią jego aktywa"), jak i mieszając organizację podmiotów z zasobami finansowymi (działalność OFE to „gromadzenie i lokowanie środków pieniężnych"), zarządzanie środkami z ich własnością, czy nie określając jasno istoty uprawnień OFE, PTE, członków OFE do zarządzanych środków. Niejednoznaczność regulacji prawnych, zwłaszcza dotyczących publicznoprawnego i prywatnoprawnego charakteru poszczególnych instytucji powoduje obecnie różne interpretacje prawne.
Błędy i zaniechania
Zmiany wprowadzone w następnych latach nie udoskonaliły istotnie systemu, ani jego II filara. Nie dokonano jednocześnie w systemie ubezpieczenia społecznego i w sferze polityki społecznej zasadniczych reform pozwalających zracjonalizować wydatki na te zadania z budżetu państwa. Nie przeprowadzono w szczególności likwidacji uprzywilejowanych emerytur dla grup zawodowych, a równocześnie podwyższano wydatki budżetowe na inne cele socjalne (np. tzw. becikowe). W 2004 r. przeniesiono ponadto źródła finansowania OFE do kategorii przychodów z prywatyzacji, co powodowało konieczność dofinansowania z budżetu państwa.
Po 2008 r. kryzys ekonomiczny pogłębił problemy niewystarczalności środków w systemie finansowym państwa, w tym w systemie ubezpieczeń społecznych. Pojawiło się ryzyko niskiego poziomu przyszłych emerytur z OFE. Dopiero po 2008 r. rozpoczęto konieczne, równoległe reformy strukturalne (zwłaszcza podniesienie wieku emerytalnego), jednak ich zakres nadal jest ograniczony. W latach następnych kwestie demograficzne, przy zachowaniu status quo, pogłębiłyby poważnie problemy niedofinansowania systemu.