ZUS i PP: elektroniczne potwierdzenie odbioru

Szybsza obsługa klientów i oszczędności to efekt wdrożenia pełnej elektronizacji na linii Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Poczta Polska

Publikacja: 28.03.2013 14:34

ZUS i Poczta Polska po zakończeniu testów są gotowe do wdrożenia m.in. elektronicznego potwierdzenia odbioru, co w istotny sposób przyczyni się do skrócenia obiegu korespondencji.  W perspektywie elektronizacja obejmie także komunikację do klienta.

Poczta Polska na zlecenie ZUS wysyła średniorocznie kilkadziesiąt milionów przesyłek, z czego samych informacji o stanie konta ubezpieczonego – 19 mln. ZUS we współpracy z Pocztą Polską przygotował szereg technicznych rozwiązań, które mają usprawnić proces wysyłki przesyłek i kontakt pomiędzy instytucje. Obsługa korespondencji wiąże się z każdorazowym tworzeniem rejestrów korespondencji, pocztowych książek nadawczych, czy zbiorczych zestawień przesyłek.

Od połowy 2011 r. w miejsce papierowego rejestru korespondencji powstał rejestr elektroniczny.  Papierową książkę nadawczą zastąpiła książka elektroniczna, a w miejsce papierowego zbiorczego zestawienia przesyłek – zestawienie elektroniczne. Elektronizacja współpracy z Pocztą Polską objęła m.in. wymianę plików przekazów pocztowych do realizacji, kontrolę przekazów, czy raportowanie o stanie realizacji przekazów. Obecnie do placówek pocztowych w formie papierowej przekazywane są jedynie nadawane przesyłki. Natomiast ich potwierdzenie, już w formie elektronicznej, jeszcze tego samego dnia przekazywane jest do ZUS.

ZUS wspólnie z Pocztą Polską przetestował dodatkowo Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru, w ramach, którego w formie elektronicznej przekazywane są informacje o odbiorze przesyłki, dacie awiza czy dacie zwrotu. Rozwiązania te są możliwe do wdrożenia już na początku kwietnia. Warunkiem jest zmiana zapisów m.in. w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz Kodeksie Postępowania Cywilnego. Równolegle trwają wspólne prace obu instytucji nad wdrożeniem elektronicznych usług w ramach procesu reklamacji przesyłek oraz rozliczania faktur.

– To jednak nie wszystko – zapowiada Dariusz Śpiewak, wiceprezes ZUS ds. IT i dodaje: - Przed nami perspektywa elektronizacji samej korespondencji kierowanej do klientów ZUS, integracja płatności elektronicznych ZUS w zakresie obsługi składek na ubezpieczenia społeczne oraz udostępnienie elektronicznych usług świadczonych przez Zakład za pośrednictwem Poczty Polskiej. Elektronizacja bowiem, poza oczywistymi oszczędnościami, to szybsze dotarcie z informacją do naszych klientów. A dziś najdroższa jest wszak właśnie informacja.

ZUS już wdrożył szereg e-rozwiązań mających usprawnić kontakt na styku obywatel - ZUS. Jednym z nich jest na przykład wirtualny doradca na portalu ZUS. Poczta też mocno stawia na rozwój e-usług.

- Poczta Polska chce być blisko klientów. Jesteśmy bezpiecznym operatorem pocztowym, który klientom oferuje możliwość redukcji kosztów i wsparcie dla ich biznesu. Mocno inwestujemy i rozwijamy  segment e-usług pocztowych. Już dziś nasi klienci korzystają z przesyłki hybrydowej łączącej e-maila z tradycyjnym listem. W tym roku wejdziemy na rynek z e-listem  i e- znaczkiem. Przyszłość pocztowa jest w elektronizacji i my chcemy wykorzystać tę szansę. – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

ZUS i Poczta Polska po zakończeniu testów są gotowe do wdrożenia m.in. elektronicznego potwierdzenia odbioru, co w istotny sposób przyczyni się do skrócenia obiegu korespondencji.  W perspektywie elektronizacja obejmie także komunikację do klienta.

Poczta Polska na zlecenie ZUS wysyła średniorocznie kilkadziesiąt milionów przesyłek, z czego samych informacji o stanie konta ubezpieczonego – 19 mln. ZUS we współpracy z Pocztą Polską przygotował szereg technicznych rozwiązań, które mają usprawnić proces wysyłki przesyłek i kontakt pomiędzy instytucje. Obsługa korespondencji wiąże się z każdorazowym tworzeniem rejestrów korespondencji, pocztowych książek nadawczych, czy zbiorczych zestawień przesyłek.

Emerytura
Wypłata pieniędzy z PPK po 2 latach oszczędzania. Ile zwrotu dostaniemy
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Emerytura
Autozapis PPK 2023. Rezygnacja to dobry pomysł? Eksperci odpowiadają
Emerytura
Emeryci ograniczają wydatki. Mają jednak problemy z długami
Emerytura
Emeryci zadłużeni średnio na 12,5 tys. zł. Jak poprawić portfel seniora
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Emerytura
Polacy łatwo sprawdzą ile mają pieniędzy na emeryturę. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej