Dwa dotykowe ekrany, klawiatura, dwie drukarki, skaner, system głosowy, telefon – tak pokrótce można opisać urzędomat ZUS, potocznie zwany „zusomatem". Jest to nic innego jak samoobsługowe urządzenie dedykowane wszystkim klientom ZUS - podała instytucja.
Zusomaty są, obok portalu internetowego, Centrum Obsługi Telefonicznej i nowoczesnego Systemu Kierowania Ruchem, częścią składową projektu Platformy Usług Elektronicznych. Właśnie rozpoczęło się ich pilotażowe wdrożenie w pięciu jednostkach ZUS w kraju: w oddziałach w Słupsku i Siedlcach oraz inspektoratach w Bytowie, Mińsku Mazowieckim i Garwolinie. Do 17 grudnia pojawią się we wszystkich 43 oddziałach ZUS w kraju oraz 116 inspektoratach, które obsługują największą liczbę klientów.
Zusomaty będą dostępne dla klientów ZUS 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Umożliwią złożenie wniosku w ZUS zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Stąd też na swoim wyposażeniu posiadają zarówno komputer, jak i podajnik dokumentów. Każdy dokument składany przez klienta jest przekazywany do placówki ZUS w formie papierowej i elektronicznego skanu.
Zusomat umożliwia dostęp tak do portalu PUE (czyli do indywidualnych profili), jak też do strony internetowej ZUS. W każdej chwili istnieje też możliwość połączenia z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej – umożliwiają to wbudowane w zusomat słuchawki telefoniczne. Z urządzenia bez przeszkód mogą korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. Możliwość taką daje drugi z monitorów, który ulokowany jest na wysokości wózka.
Koszt wdrożenia zusomatów to 12,5 mln zł, z czego 85 proc. kosztów pokrywa Unia Europejska, a 15 proc. budżet państwa.