PTE: kilkadziesiąt milionów złotych na marketing?

Towarzystwa emerytalne mogą ok. 10 proc. dotychczasowych wydatków na akwizycję przeznaczyć na marketing

Publikacja: 21.03.2012 04:52

PKO BP Bankowy OFE był jedynym funduszem, który reklamował się na bilbordach w ostatnim czasie

PKO BP Bankowy OFE był jedynym funduszem, który reklamował się na bilbordach w ostatnim czasie

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Część kosztów ponoszonych dotychczas na akwizycję przez towarzystwa emerytalne może zostać przeznaczona na marketing - uważają przedstawiciele branży. Dotyczy to zwłaszcza tych PTE, które planują lub już wprowadziły do oferty produkty służące do dodatkowego oszczędzania na przyszłość, takie jak indywidualne konta emerytalne czy indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego. W tym gronie są PTE: Allianz Polska, Amplico, Nordea, PKO BP Bankowy, PZU, a także ING, Generali, Pocztylion-Arka i Pekao Pioneer.

- Nie będą to szaleńczo wysokie koszty. Nikt nie będzie wydawał dużo na produkt niskomarżowy. Kosztami trzeba będzie racjonalnie gospodarować – tłumaczy Grzegorz Chłopek, wiceprezes ING PTE.

Koszty marketingu nie będą jednak łączyć się wyłącznie z promocją nowych, dobrowolnych kont emerytalnych.

- Będą przeznaczane także na informowanie o OFE. Będzie to marketingowa kampania informacyjna, spełniająca obecne restrykcyjne wymogi prawne – ocenia Wojciech Rabiej, członek zarządu Nordea PTE.  Będzie to widoczne zwłaszcza przed losowaniami (dotyczą osób, które powinny wybrać OFE, a tego nie zrobiły). Odbywają się w styczniu i lipcu.

Zdaniem Grzegorza Chłopka będą koncentrowały się na budowaniu marki i przedstawienia suchych faktów.

- Zgodnie z prawem nie możemy namawiać ludzi do tego by zmienił, przystąpił czy pozostał w funduszu – tłumaczy Chłopek.

Zdaniem Wojciecha Rabieja, ok. 10 proc. dotychczasowych wydatków na akwizycję pójdzie teraz na marketing. Daje to zatem kwotę między 30 a 50 mln zł. Według  Adama Goli, prezesa Pocztylion-Arka PTE, może to być nawet więcej niż 10 proc.

- Oczywiście koszty marketingu trzeba najpierw ponieść, a efekty będą widoczne dopiero po jakimś czasie. W przypadku akwizycji najpierw był efekt, a potem wydatek – mówi Adam Gola.

- Najbardziej efektywne są wydatki na marketing w Internecie. I myślę, że to będzie ten kierunek. Zwłaszcza, że są one znacznie niższe w porównaniu z wydatki na kampanię w radio czy telewizji – mówi Rabiej.

Koszty akwizycji były dotychczas najwyższymi, które ponosiły towarzystwa emerytalne. W ubiegłym roku przeznaczyły na ten cel 383 mln zł, a rok wcześniej jeszcze więcej, bo 474 mln zł. W tym roku już nie będzie to aż tyle. Towarzystwa nie mogą bowiem pozyskiwać aktywnie klientów, bo zakazana została akwizycja do funduszy emerytalnych. Można zapisać się do niego tylko drogą korespondencyjną, bez udziału pośredników.

Nie znaczy to jednak, że w tym roku towarzystwa nie wykażą żadnych kosztów związanych z akwizycją. Pojawią się w tych podmiotach, które rozpisywały je w czasie. A robiła to spora grupa. W jednym roku koszty rozpisywały towarzystwa m.in. Warta, AXA, Pocztylion-Arka, Pekao, Polsat oraz od 2011 r. Aviva.

W ubiegłym roku najwięcej na akwizycję wydały towarzystwa: Axa i PZU (po ponad 80 mln zł), a za nimi Nordea, ING (między 40 a 50 mln zł), Amplico, PKO BP Bankowy oraz Generali (po ponad 20 mln zł). Z kolei łączne koszty marketingu pochłonęły zaledwie prawie 8 mln zł w 2011 r., a we wcześniejszych latach wynosiły po kilkadziesiąt milionów złotych. Najwięcej wydały PTE: PKO BP Bankowy oraz Generali w minionym roku. Odpowiednio 1,6 mln zł i nieznacznie ponad 1 mln zł.

Część kosztów ponoszonych dotychczas na akwizycję przez towarzystwa emerytalne może zostać przeznaczona na marketing - uważają przedstawiciele branży. Dotyczy to zwłaszcza tych PTE, które planują lub już wprowadziły do oferty produkty służące do dodatkowego oszczędzania na przyszłość, takie jak indywidualne konta emerytalne czy indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego. W tym gronie są PTE: Allianz Polska, Amplico, Nordea, PKO BP Bankowy, PZU, a także ING, Generali, Pocztylion-Arka i Pekao Pioneer.

Pozostało 86% artykułu
Materiał Partnera
Zainwestuj w przyszłość – bez podatku
Materiał Partnera
Tak możesz zadbać o swoją przyszłość
Emerytura
Wypłata pieniędzy z PPK po 2 latach oszczędzania. Ile zwrotu dostaniemy
Emerytura
Autozapis PPK 2023. Rezygnacja to dobry pomysł? Eksperci odpowiadają
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Emerytura
Emeryci ograniczają wydatki. Mają jednak problemy z długami