Żaden przedstawiciel funduszu emerytalnego nie może już zachęcać nas do zapisania się do OFE ani podpisać z nami umowy. Od 2012 r. umowę z funduszem można zawrzeć tylko w drodze korespondencyjnej. Dotyczy to zarówno osób, które robią to po raz pierwszy (taki obowiązek mają wszyscy, którzy zaczynają pierwszą pracę), jak i tych, które chcą zmienić fundusz na inny.
Potrzebne formularze są dostępne na stronach internetowych OFE. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) będzie zamieszczał na swojej stronie aktualizowaną – przynajmniej raz na sześć miesięcy – informację dotyczącą OFE. Będzie ona załącznikiem do umowy przystąpienia do funduszu. Znajdą się tam dane o stopach zwrotu OFE za okres 12, 36, 60 i 120 miesięcy, opłatach od składki oraz za zarządzanie pobieranej przez poszczególne fundusze.
Pierwszą taką informację nadzór opublikował 1 stycznia. Można znaleźć ją na stronie www.knf.gov.pl oraz na stronach funduszy emerytalnych.
Zmienia się nie tylko sposób zawierania umów, ale i komunikacja z klientami. Fundusze emerytalne będą mogły wysyłać klientom np. informacje na temat stanu oszczędności w formie elektronicznej.
Większość funduszy już od dawna umożliwia zapisywanie się za pośrednictwem strony WWW. Obecnie skupiają się na tym, aby cały ten proces uprościć.