IKZE: atut towarzystw emerytalnych nie taki mocny?

Towarzystwa emerytalne nie mogą bez zgody marketingowej wykorzystywać bazy danych klientów OFE do oferowania dodatkowych produktów emerytalnych

Publikacja: 09.01.2012 06:02

IKZE: atut towarzystw emerytalnych nie taki mocny?

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Powszechne towarzystwa emerytalne (PTE) od tego roku mogą oferować dobrowolne produkty do oszczędzania na przyszłość. Dotychczas zarządzały jedynie otwartymi funduszami emerytalnymi (OFE), czyli częścią kapitałową publicznego systemu emerytalnego. Większość z działających PTE planuje wprowadzić indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (IKZE, wpłaty można odpisać od podstawy opodatkowania).

Cztery z nich (Amplico, Allianz, PKO BP Bankowy oraz PZU) otrzymały już potrzebne zgody od nadzorcy rynku. Zdaniem wielu ekspertów włączenie towarzystw emerytalnych do oferowania dodatkowego produktu to „rekompensata" za obniżenie składki przekazywanej do OFE.

Powstało jednak kilka dość istotnych problemów. Po pierwsze towarzystwa, w związku z zakazem akwizycji do OFE, nie mają już sieci sprzedaży. Dlatego głównie stawiają na kanał direct przy sprzedaży IKZE. Poza tym towarzystwa emerytalne nie będą mogły łatwo zaproponować klientom OFE nowego produktu, a to miał być ich główny atut. A klientów OFE jest dużo, bo 15,5 mln pracujących Polaków.

- Bazą danych klientów zarządza OFE, a nie PTE, co oznacza, że bez zgody marketingowej nie wolno wykorzystać adresu klienta. To jest istotny problem – mówi Grzegorz Chłopek, wiceprezes ING PTE.

Potwierdza to Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Zgodnie z orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z maja 2009 r. „za ochronę danych klientów funduszy emerytalnych odpowiadają same fundusze. Adresatem decyzji nakazowych nie mogą więc być powszechne towarzystwa emerytalne, które zarządzają funduszami".

- O ile towarzystwo ma zamiar oferować członkom funduszu własny produkt czy usługę to działanie takie będzie równoznaczne z działalnością marketingową. Zatem to fundusz, jako administrator danych jest uprawniony do marketingu własnych produktów i usług dla swoich członków – podkreśla Małgorzata Kałużyńska-Jasak, dyrektor Zespołu Rzecznika Prasowego GIODO.

Zdaniem przedstawicieli towarzystw emerytalnych to absurdalna sytuacja.

- Myślę, że intencją rządu było to, żeby ten produkt był produktem ogólnie dostępnym dla klientów. Najwięcej klientów mają zaś właśnie fundusze emerytalne – mówi Grzegorz Chłopek, wiceprezes ING PTE.

Podobnego zdania są inni przedstawiciele towarzystw.

- IKZE ma być masowym produktem i stąd dopuszczenie towarzystw do jego oferowania. Nawet zapytanie klientów o zgodę na przetwarzanie ich danych może okazać się naruszeniem prawa, bo korzysta się z rejestru OFE. Nie o to chyba chodziło ustawodawcy. Ciekawe jak GIODO będzie walczyć z potencjalnym łamaniem prawa, gdy PTE będą informować klientów o nowym produkcie – mówi osoba z branży.

Nie wszystkie towarzystwa zgadzają się z interpretacją urzędu.

- Towarzystwa emerytalne powstały do zarządzania OFE. Wtedy nikt nie zakładał, że będą mogły oferować inne produkty. Poza tym przedstawicielem OFE jest wyłącznie towarzystwo emerytalne – dodaje inne osoba z branży.

Emerytura
Europejska emerytura – jakie korzyści widzą Polacy w OIPE
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity od Citibanku można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Emerytura
Europejska emerytura dla polskich seniorów. Czym jest OIPE i jak oszczędzać w euro?
Emerytura
Polski system emerytalny z oceną dostateczną. Spadek w rankingu
Emerytura
Ile wynosi średnia emerytura w Niemczech? Nasi sąsiedzi podnoszą wiek emerytalny
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Emerytura
Wiek emerytalny w Polsce wyróżnia się na tle sąsiadów. Kto pracuje krócej?