Przyszli emeryci zapłacą za krajowe drogi

Fundusze emerytalne mają kupować obligacje, z których środki sfinansują inwestycje drogowe

Publikacja: 25.02.2009 01:33

Zakłada to przygotowany przez resort infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym (KFD). Ma on na celu przesunięcie obowiązku finansowania projektów drogowych z budżetu państwa do Krajowego Funduszu Drogowego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Rząd chce zaoszczędzić 9,7 mld zł w tym roku, a tyle wynosi wkład w realizację drogowych zadań unijnych na ten rok. Jak napisano w projekcie, emitowane mają być obligacje, z których środki posłużą do finansowania inwestycji drogowych. Obowiązek inwestowania w obligacje infrastrukturalne ma zostać nałożony na fundusze emerytalne. Limit inwestycji w papiery emitowane prawdopodobnie przez Bank Gospodarstwa Krajowego – jak napisano w uzasadnieniu – ma stanowić nie mniej niż 90 proc. aktywów OFE.

– Jako Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych popieramy ideę finansowania inwestycji infrastrukturalnych przez OFE – mówi Robert Garnczarek, członek zarządu Axa PTE. Według niego trudno komentować projekt od strony inwestycyjnej OFE. – Nie znamy żadnych szczegółów: ani jaka będzie konstrukcja tych papierów, ani jakie będą warunki ich emisji, ani jaki będą miały okres zapadalności – dodaje.

Przedstawiciele PTE zgodnie jednak podkreślają, że nie powinny być przymuszane do tych inwestycji.

KFD w nowym kształcie ma nie tylko finansować remonty dróg i ich bieżące utrzymanie, ale także przejąć ciężar finansowania budowy nowych tras ekspresowych i autostrad. Poza tym także finansować prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem elektronicznego systemu poboru opłat, który ma zastąpić system winietowy. Dostęp do KFD będą też miały spółki specjalnego przeznaczenia. Ale mimo zapowiedzi rządu żadna taka nie powstała.

W 2008 r. budżet KFD wyniósł 1,99 mld zł, w 2009 już tylko 1 mld zł. W związku z rosnącymi dopłatami dla koncesjonariuszy prywatnych autostrad w najbliższym czasie rządowi eksperci spodziewali się, że wydatki z KFD na rekompensaty zaczną przewyższać wpływy do budżetu. Stąd pomysł likwidacji winiet, który upadł po protestach branży.

Zakłada to przygotowany przez resort infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym (KFD). Ma on na celu przesunięcie obowiązku finansowania projektów drogowych z budżetu państwa do Krajowego Funduszu Drogowego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Rząd chce zaoszczędzić 9,7 mld zł w tym roku, a tyle wynosi wkład w realizację drogowych zadań unijnych na ten rok. Jak napisano w projekcie, emitowane mają być obligacje, z których środki posłużą do finansowania inwestycji drogowych. Obowiązek inwestowania w obligacje infrastrukturalne ma zostać nałożony na fundusze emerytalne. Limit inwestycji w papiery emitowane prawdopodobnie przez Bank Gospodarstwa Krajowego – jak napisano w uzasadnieniu – ma stanowić nie mniej niż 90 proc. aktywów OFE.

Emerytura
Emerytura z giełdy to nie tylko hasło
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Emerytura
Europejska emerytura – jakie korzyści widzą Polacy w OIPE
Emerytura
Europejska emerytura dla polskich seniorów. Czym jest OIPE i jak oszczędzać w euro?
Emerytura
Polski system emerytalny z oceną dostateczną. Spadek w rankingu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Emerytura
Ile wynosi średnia emerytura w Niemczech? Nasi sąsiedzi podnoszą wiek emerytalny