Przyszli emeryci zapłacą za krajowe drogi

Fundusze emerytalne mają kupować obligacje, z których środki sfinansują inwestycje drogowe

Publikacja: 25.02.2009 01:33

Zakłada to przygotowany przez resort infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym (KFD). Ma on na celu przesunięcie obowiązku finansowania projektów drogowych z budżetu państwa do Krajowego Funduszu Drogowego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Rząd chce zaoszczędzić 9,7 mld zł w tym roku, a tyle wynosi wkład w realizację drogowych zadań unijnych na ten rok. Jak napisano w projekcie, emitowane mają być obligacje, z których środki posłużą do finansowania inwestycji drogowych. Obowiązek inwestowania w obligacje infrastrukturalne ma zostać nałożony na fundusze emerytalne. Limit inwestycji w papiery emitowane prawdopodobnie przez Bank Gospodarstwa Krajowego – jak napisano w uzasadnieniu – ma stanowić nie mniej niż 90 proc. aktywów OFE.

– Jako Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych popieramy ideę finansowania inwestycji infrastrukturalnych przez OFE – mówi Robert Garnczarek, członek zarządu Axa PTE. Według niego trudno komentować projekt od strony inwestycyjnej OFE. – Nie znamy żadnych szczegółów: ani jaka będzie konstrukcja tych papierów, ani jakie będą warunki ich emisji, ani jaki będą miały okres zapadalności – dodaje.

Przedstawiciele PTE zgodnie jednak podkreślają, że nie powinny być przymuszane do tych inwestycji.

KFD w nowym kształcie ma nie tylko finansować remonty dróg i ich bieżące utrzymanie, ale także przejąć ciężar finansowania budowy nowych tras ekspresowych i autostrad. Poza tym także finansować prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem elektronicznego systemu poboru opłat, który ma zastąpić system winietowy. Dostęp do KFD będą też miały spółki specjalnego przeznaczenia. Ale mimo zapowiedzi rządu żadna taka nie powstała.

W 2008 r. budżet KFD wyniósł 1,99 mld zł, w 2009 już tylko 1 mld zł. W związku z rosnącymi dopłatami dla koncesjonariuszy prywatnych autostrad w najbliższym czasie rządowi eksperci spodziewali się, że wydatki z KFD na rekompensaty zaczną przewyższać wpływy do budżetu. Stąd pomysł likwidacji winiet, który upadł po protestach branży.

Zakłada to przygotowany przez resort infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym (KFD). Ma on na celu przesunięcie obowiązku finansowania projektów drogowych z budżetu państwa do Krajowego Funduszu Drogowego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Rząd chce zaoszczędzić 9,7 mld zł w tym roku, a tyle wynosi wkład w realizację drogowych zadań unijnych na ten rok. Jak napisano w projekcie, emitowane mają być obligacje, z których środki posłużą do finansowania inwestycji drogowych. Obowiązek inwestowania w obligacje infrastrukturalne ma zostać nałożony na fundusze emerytalne. Limit inwestycji w papiery emitowane prawdopodobnie przez Bank Gospodarstwa Krajowego – jak napisano w uzasadnieniu – ma stanowić nie mniej niż 90 proc. aktywów OFE.

Materiał Partnera
Zainwestuj w przyszłość – bez podatku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał Partnera
Tak możesz zadbać o swoją przyszłość
Emerytura
Wypłata pieniędzy z PPK po 2 latach oszczędzania. Ile zwrotu dostaniemy
Emerytura
Autozapis PPK 2023. Rezygnacja to dobry pomysł? Eksperci odpowiadają
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Emerytura
Emeryci ograniczają wydatki. Mają jednak problemy z długami