Kluczowymi ogniwami „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” są powołanie do życia Polskiego Funduszu Rozwoju oraz wdrożenie „Programu Budowy Kapitału Polaków”. Te dwa pozornie oddzielne elementy rządowej strategii zostaną łącznie wykorzystane do stworzenia zupełnie nowego segmentu krajowego rynku emerytalnego jakim będzie rynek Pracowniczych Planów Kapitałowych.
Polski Fundusz Rozwoju został powołany do życia 16 kwietnia 2016 r. jako spółka akcyjna należąca w całości do Skarbu Państwa. Na podmiot ten składa się grupa instytucji finansowych i doradczych, których oferta skierowana jest do przedsiębiorców, samorządów i osób prywatnych. Budowa PFR jest z jednej strony próbą konsolidacji głównych instytucji wsparcia rozwoju gospodarczego funkcjonujących w kraju, a z drugiej elementem wsparcia aktywnej polityki gospodarczej prowadzonej obecnie w Polsce.
PFR jest wzorowany na zagranicznych bankach rozwoju takich jak m.in. niemiecki Kreditanstalt für Wiederaufbau, francuski Caisse des Dépôts et Consignation, włoski Cassa Depositi e Prestiti, czy węgierski Magyar Fejlesztési Bank. To co będzie wyróżniać PFR na tle zagranicznych banków rozwoju to daleko idące zaangażowanie PFR w rozwój krajowego rynku emerytalnego. Już pierwsza publiczna prezentacja premiera Morawieckiego zawierająca założenia nowych Pracowniczych Planów Kapitałowych wskazywała, że domyślną instytucją finansową obsługującą PPK przez pierwsze 24 miesiące będzie Polski Fundusz Rozwoju. Założenie to znajdzie się w pierwotnej wersji projektu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.
Aby możliwa była realizacja tej koncepcji PFR już 10 października 2017 r. nabył 100% akcji Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych Banku Gospodarstwa Krajowego, który zostanie przekształcony w TFI PFR i będzie miał za zadanie tworzyć i obsługiwać Pracownicze Plany Kapitałowe.
Ograniczenie dostępu do tworzenia i prowadzenia PPK dla innych instytucji finansowych niż PFR jest naturalną konsekwencją roli jaką przypisano PFR w realizowanej przez rząd „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”. Potwierdzają to cele strategiczne PFR, które są odzwierciedleniem głównych priorytetów polityki prorozwojowej obecnego rządu. A są nimi długoterminowe wspieranie inwestycji krajowych, komercyjne finansowanie polskich przedsiębiorstw, wspomaganie finansowania eksportu i wzmacnianie ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw, promowanie polskiej gospodarki za granicą, ożywianie napływu inwestycji zagranicznych do Polski, dążenie do łagodzenia wahań koniunktury oraz szeroko rozumiane przygotowywanie polskiej gospodarki na wyzwania związane z globalizacją i oddziaływaniem światowych trendów społeczno-gospodarczych.
Formalnie polityka lokacyjna funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI PFR (Polski Fundusz Emerytalny 2035, PFE 2040, PFE 2045, etc.) ma być dopasowana do cyklu życia oszczędzających. Ale realnie gromadzony w ramach PPK kapitał będzie również wykorzystywany do realizacji strategicznych celów PFR oraz długofalowej polityki prorozwojowej rządu. To oznacza, że inwestycje PPK będą miały przede wszystkim charakter krajowy.