Umowy zlecenie to ten rodzaj umowy, który jest bardzo często zawierany z pracownikiem. Dlaczego?
Ponieważ umowa zlecenie to umowa cywilnoprawna, do której mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, nie zaś kodeksu pracy. Z tym rodzajem umowy nie wiążą się w zasadzie żadne uprawnienia pracownicze, jak choćby prawo do urlopu czy zasiłku chorobowego.
Umowa zlecenie jest więc bardzo korzystna dla pracodawcy, który zleca wykonanie pracy innym osobom na podstawie tej umowy, jednocześnie ograniczając swoje obowiązki jako pracodawcy praktycznie do minimum. Natomiast jeśli chodzi o osoby, które wykonują pracę na tej podstawie, to niestety w tym przypadku sytuacja wygląda o wiele mniej korzystnie.
Umowa zlecenie a emerytura
Jak już zostało nadmienione powyżej, zasadniczo z umową zlecenie nie wiążą się żadne uprawnienia pracownicze. Trzeba jednak pamiętać, że osoba zlecająca wykonanie pracy na podstawie umowy zlecenie ma obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne, w tym emerytalne.
Należy zaznaczyć, że w przypadku umowy zlecenie odprowadzanie składek jest obowiązkowe, a nie dobrowolne. Wyjątek dotyczy studentów i uczniów do 26. roku życia, którzy wykonując pracę na podstawie tej umowy, nie są ubezpieczani.
Co więcej, składka na ubezpieczenie emerytalne na podstawie umowy zlecenie jest odprowadzana w takiej samej wysokości jak w przypadku składki odprowadzanej przy umowie o pracę. Wynosi ona 19,52% od podstawy wymiaru składek, czyli od wysokości wynagrodzenia. Tę składkę po połowie ponosi zleceniodawca i zleceniobiorca, przekazując po 9,76%.