Związek Banków Polskich zaproponował zawieszenie spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych przez okres do 3 miesięcy i automatyczne wydłużenie o ten sam okres łącznego okresu spłaty kredytu pod warunkiem przedłużenia okresu obowiązywania zabezpieczenia spłaty kredytu.

– Ułatwienia mają dotyczyć kredytów mieszkaniowych, konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych, kredytów dla przedsiębiorców i będą polegać m.in. na szybkim rozpatrywaniu wniosków tych klientów, którzy uzasadnią konieczność odroczenia (zawieszenia) spłaty kredytu ich sytuacją finansową spowodowaną pandemią koronawirusa COVID – 19 – czytamy w komunikacie.

– Sądzimy, że w ciągu kilkudziesięciu godzin konkretne banki będą przekazywały do publicznej wiadomości jakie rozwiązania wprowadzają. Te pakiety będą rozwijały się w czasie i mogą się różnić w zależności od banku – powiedział prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz podczas wideokonferencji. Prezes poinformował, że niektóre banki mogą zaproponować dłuższe „wakacje kredytowe” niż na okres 3 miesięcy.

– Dziś pokazujemy to minimum, ale liczymy się z tym, że po przedstawieniu programu wsparcia przez pana premiera, będziemy mogli doprecyzować co do potrzeb poszczególne programy – dodał. W dzisiejszym komunikacie ZBP podał, że banki nie będą pobierać opłat lub prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie wniosków dotyczących zawieszenia spłat rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych.

Banki umożliwią składanie tych wniosków w sposób odformalizowany, tj. bez konieczności składania dodatkowych dokumentów i zaświadczeń potwierdzających w sposób szczegółowy aktualną sytuację finansowo-gospodarczą danego kredytobiorcy. Banki zapewnią możliwość składania ww. wniosków również w formie zdalnej, tj. za pośrednictwem poczty elektronicznej, bankowości elektronicznej lub telefonicznie stosownie do form komunikacji przewidzianych w danej umowie z bankiem. Banki dopuszczą możliwość składania ww. wniosków w formie zdalnej nawet w sytuacji, jeśli nie zostało to zapisane w umowie z bankiem, pod warunkiem możliwości dokonania identyfikacji klienta.