tak wynika z badania „Barometr hedoniści i oszczędni", które przeprowadziło Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Europa we współpracy z instytutem IRCenter. To pierwsza edycja badania, które ma pokazać jak wielu Polaków prezentuje postawy hedonistyczne, a ile jest wśród nich osób oszczędnych. Kolejne edycje barometru umożliwią sprawdzenie, jak te postawy zmieniają się z czasem.
Wartość zdefiniowanego w badaniu wskaźnika hedonizmu finansowego wynosi minus 13,9 punktów. Został on obliczony na podstawie dynamiki dyskusji w mediach społecznościowych o wydawaniu i oszczędzaniu pieniędzy oraz dynamiki zapytań w wyszukiwarce Google zawierających słowa związane z wydawaniem i oszczędzaniem środków finansowych. Wartość wskaźnika powyżej 0 punktów oznaczałaby, że w społeczeństwie przeważają postawy hedonistyczne, natomiast wartość poniżej 0 punktów świadczy o tym, że wśród Polaków przeważają skłonności do oszczędzania pieniędzy. Obrazu hedonistów i oszczędnych dopełniają dane uzyskane w badaniu konsumenckim. Z analiz wynika, że w ciągu ostatniego roku odsetek osób dbających o swoje oszczędności zwiększył się do poziomu 65 proc., natomiast postawę określaną jako hedonizm finansowy wykazuje 20 procent.
Odkładamy krótkoterminowo
Przytłaczająca większość, bo aż 91 proc. spośród ponad 55 tys. przebadanych użytkowników mediów społecznościowych rozmawia o oszczędzaniu pieniędzy, a nie o ich wydawaniu. Z analizy wynika jednak, że większość Polaków oszczędza pieniądze z myślą o szybkim ich wydaniu, przede wszystkim na swoje hobby (23 proc. odpowiedzi), zakup biletów na koncert, płyt z muzyką (16 proc.), zakup sprzętu elektronicznego (13 proc.). Spośród respondentów 6 proc. szczerze deklaruje, że oszczędza po to, by wydać pieniądze na imprezy i alkohol. Z drugiej strony jedynie 8 proc. jako przyczynę odkładania środków finansowych wskazuje przyszłą emeryturę.
– Fakt, że coraz więcej osób zaczyna myśleć o oszczędzaniu pieniędzy napawa niewątpliwie optymizmem. Wciąż jednak zbyt mało Polaków podchodzi do tego zagadnienia w perspektywie długofalowej. Pamiętajmy jednak, że przeważająca część użytkowników mediów społecznościowych to ludzie młodzi, którzy dopiero zaczynają zarabiać pieniądze, a wraz z upływem czasu ich wiedza dotycząca oszczędzania będzie rosła – mówi Marat Nevretdinov, wiceprezes TU na Życie Europa.
- Na obecną sytuację ma wpływ także kryzys zaufania do instytucji finansowych. Jednak ubezpieczyciele, w tym także Grupa Europa, znacząco poprawili poziom doinformowania klientów w zakresie oferty produktowej. Nadal prowadzimy również działania zwiększające komfort podejmowania decyzji inwestycyjnych przez wprowadzanie prokonsumenckich rozwiązań jak np. słownik trudnych pojęć finansowych czy uproszczenie kart produktu – dodaje Nevretdinov.