Zapytaliśmy firmy z Listy 2000 „Rz" o to czy utworzyły lub planują uruchomić program emerytalny w firmie. Ze 100 uzyskanych odpowiedzi z największych polskich firm wynika, że program (pracowniczy program emerytalny lub pozaustawowy plan) prowadzi 18 proc. z nich. W tym gronie jest choćby: Tauron, TP, Enea czy Azoty Tarnów. Przedsiębiorstw, które nie mają jeszcze takiego programu, ale nie wykluczają, że go utworzą jest 11 proc.
Według szacunków firmy doradczej Mercer, w Polsce działa ok. 2 tys. planów emerytalnych. Samych pracowniczych programów emerytalnych (PPE, tworzonych na podstawie specjalnej ustawy) jest nieco ponad 1 tys. i w ubiegłym roku liczba aktywnych programów jeszcze spadła. Jak na około 600 tys. działających w Polsce przedsiębiorstw, w formie spółek, nie jest to wynik imponujący. Od dawna eksperci postulują za zmianami w PPE, które spowodowałyby zwiększenie zainteresowania nimi.
Komisja Nadzoru Finansowego wystosowała nie tak dawno zapytanie do instytucji finansowych i Komisji Trójstronnej o pożądane zmiany w ustawie o PPE. Według informacji Mercera, wśród postulowanych zmian są takie, które mówią o zniesienie limitu składki dodatkowej (płaci ja pracownik z własnych pieniędzy, składkę podstawową opłaca pracodawca), umożliwieniu różnicowania składki podstawowej (obecnie musi być równa dla wszystkich pracowników), rozszerzeniu kryteriów przystąpienia dla PPE czy zniesieniu konieczności zawierania umowy ze związkami zawodowymi lub reprezentacją pracowników. Wśród innych postulatów znalazło się jeszcze uelastycznienie zakładania programów oraz kryteriów wypłaty (dodanie np. trwałej niezdolności do pracy) czy umożliwienie indywidualnej kontynuacji oszczędzania przez pracownika.
Mercer przeprowadził w marcu badania poświęcone działaniom podejmowanym przez pracodawców w zakresie planów emerytalnych. W badaniu wzięło udział 17 organizacji (ok. 15 proc. zaproszonych; działy kadr), w tym 53 proc. firm oferujących PPE i 47 proc. inny rodzaj planu pracowniczego. Wynika z nich, że zarówno pracodawcy jak i instytucje finansowe prowadzące plan dla firmy prowadzą akcje komunikacji dla pracowników (spotkania informacyjne, roczne informacje etc.). Równocześnie jednak po decyzji o utworzeniu planu zainteresowanie nim słabnie. Większość firm nie prowadzi ankiet wśród pracowników na temat planów (76 proc.), nie zapewnia doradztwa przy wyborze funduszy (59 proc.) czy nie dostarcza narzędzi do oszacowania przyszłej emerytury (65 proc.).