Jak wskazuje Michał Duniec, dyrektor Działu Analiz w firmie Analizy Online, po pierwsze obawiamy się tego co nieznane. Po drugie krótka historia uniemożliwia nam dokonywanie porównań. Nowości omijamy również z prozaicznego powodu, jakim jest przekonanie, że lepszym sposobem na inwestycje są znane i sprawdzone produkty. No cóż, intuicyjnie wydaje się, że obawy wobec nowych rozwiązań są uzasadnione. Jednak w tym przypadku intuicja może się okazać zgubna.
Aby sprawdzić, czy inwestowanie w nowe fundusze jest dobrą strategią inwestycyjną Analizy Online zbudowały średnią z nowo utworzonych funduszy. W jej skład w każdym momencie inwestycji wchodziły 3 najnowsze rozwiązania. Oznacza to, że w dniu gdy na naszym rynku pojawiała się pierwsza wycena nowego funduszu to automatycznie wchodził on do średniej nowych funduszy (oczywiście w ramach badanej grupy). W tym samym momencie z grupy wypadał najstarszy produkt. Badanie przeprowadzili na 3 homogenicznych grupach, tj. dla funduszy dłużnych polskich uniwersalnych (PDP_UN), akcji polskich uniwersalnych (AKP_UN) oraz dla funduszy akcji polskich małych i średnich spółek(AKP_MS). We wszystkich wspomnianych przypadkach uzyskane rezultaty są zaskakujące.