Łatwiejszy kontakt z ZUS dzięki nowemu portalowi

Dzięki portalowi internetowemu pue.zus.pl można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu – przez Internet.

Publikacja: 28.06.2012 17:10

Łatwiejszy kontakt z ZUS dzięki nowemu portalowi

Foto: ROL

Jakie możliwości daje nowy serwis ZUS o który miał ruszyć w połowie czerwca dla osoby ubezpieczonej i równocześnie klienta OFE? Czy może z niego skorzystać także osoba samozatrudniona?

 

Portal internetowy pue.zus.pl jest sercem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), czyli zestawu nowoczesnych usług dla wszystkich klientów ZUS. Dzięki tej wygodnej formie kontaktu z ZUS można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu – przez Internet. W ten sposób nie tylko uzyskać można informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach czy sprawdzić wszelkie  dane zamieszczone na koncie w ZUS, a ponadto  złożyć i odebrać niezbędne dokumenty oraz rozliczycie składki (ePłatnik).

Na portalu pue.zus.pl spotkać mozna  Wirtualnego Doradcę, od którego uzyska się odpowiedź na pytania z zakresu systemu ubezpieczeń społecznych, ZUS i samej PUE.

Po rejestracji na pue.zus.pl i uwierzytelnieniu profilu PUE, każdy użytkownik może m.in.:

Profil PUE można spersonalizować zgodnie z potrzebami. Dla każdej grupy klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie specyficznych dla nich spraw.

Co można znaleźć w poszczególnych panelach?

dla osób ubezpieczonych dostępny jest wgląd w:

dla świadczeniobiorcy:

Natomiast każdy płatnik składek może sprawdzić:

Dla przedsiębiorców przeznaczono także moduł ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.

A jak skorzystać z PUE? Najpierw należy się zarejestrować na portalu. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki profilowi uzyskuje się dostęp, trzeba jeszcze potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany.

Ci, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS.

Aby móc wysłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelnienia profilu PUE.

Płatnicy składek, którzy chcą z modułu Płatnik wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, muszą zgodnie z obecnymi przepisami posługiwać się podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać i inne wysłane do ZUS dokumenty.

Także tym, którzy nie mają łącza internetowego lub są poza domem albo wolą kontakt bezpośredni, Platforma Usług Elektronicznych ułatwia życie – dzięki usługom telefonicznym i systemowi kierowania ruchem w placówkach ZUS.

Z Platformy Usług Elektronicznych można skorzystać przez telefon w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT). Można tu zasięgnąć informacji (np. o danych zgromadzonych na indywidualnym koncie), zarezerwować wizytę w placówce czy złożyć niektóre wnioski, niewymagające podpisu elektronicznego. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego telefonicznego systemu informacyjnego.

Numery telefonów infolinii to:

Jeżeli jeszcze coś trzeba będzie załatwić czy wyjaśnić osobiście w placówce ZUS to wizytę usprawni  system kierowania ruchem zainstalowany na salach obsługi klientów. Platforma Usług Elektronicznych to także. Umieszczone tam dyspensery (biletomaty) pozwalają wybrać rodzaj sprawy i wydają bilet do właściwego dla jej załatwienia stanowiska obsługi klientów. Duże ekrany multimedialne wskazują stanowisko, przy którym można załatwić swoją sprawę, oraz podają najważniejsze informacje i aktualności dotyczące ubezpieczeń społecznych. System umożliwia także skorzystanie z rezerwacji wizyty dokonanej poprzez portal pue.zus.pl.

ZUS

Jakie możliwości daje nowy serwis ZUS o który miał ruszyć w połowie czerwca dla osoby ubezpieczonej i równocześnie klienta OFE? Czy może z niego skorzystać także osoba samozatrudniona?

Portal internetowy pue.zus.pl jest sercem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), czyli zestawu nowoczesnych usług dla wszystkich klientów ZUS. Dzięki tej wygodnej formie kontaktu z ZUS można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu – przez Internet. W ten sposób nie tylko uzyskać można informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach czy sprawdzić wszelkie  dane zamieszczone na koncie w ZUS, a ponadto  złożyć i odebrać niezbędne dokumenty oraz rozliczycie składki (ePłatnik).

Pozostało 82% artykułu
Materiał Partnera
Zainwestuj w przyszłość – bez podatku
Materiał Partnera
Tak możesz zadbać o swoją przyszłość
Emerytura
Wypłata pieniędzy z PPK po 2 latach oszczędzania. Ile zwrotu dostaniemy
Emerytura
Autozapis PPK 2023. Rezygnacja to dobry pomysł? Eksperci odpowiadają
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Emerytura
Emeryci ograniczają wydatki. Mają jednak problemy z długami