Jak podaje KNF, w 2011 r. zaobserwowano nieco większą liczbę programów wykreślanych z rejestru oraz programów, w których zawieszono naliczanie i odprowadzanie składek podstawowych. Zjawiskiem wartym odnotowania jest znaczna liczba programów wykreślanych z rejestru na skutek obopólnej decyzji pracodawcy i pracowników (w 2011 r. w ten sposób zostało zlikwidowanych 18 PPE). Jak podkreśla nadzór, należy przypuszczać, że w tych przypadkach strony umowy zakładowej, mając na względzie niepewną sytuację gospodarczą, czy wręcz pogorszenie otoczenia makroekonomicznego przedsiębiorstwa, nie widząc możliwości dalszego finansowania kosztów funkcjonowania PPE, podjęły decyzję o jego likwidacji. O występowaniu przejściowych problemów z finansowaniem PPE w 2011 r. może świadczyć też wzrost liczby zawieranych porozumień o czasowym ograniczeniu wysokości składki, bądź zaprzestaniu na określony czas jej odprowadzania. W 2010 r. liczba tych porozumień spadała – zawarto trzy porozumienia o ograniczeniu wysokości składki, cztery – o zawieszeniu, natomiast w 2011 r. zawarto jedno porozumienie o ograniczeniu wysokości składki, ale dziewięć o zawieszeniu.
Kolejną wartą podkreślenia obserwacją dotyczącą rynku PPE w 2011 r. jest znaczący wzrost liczby i wartości dokonywanych wypłat i wypłat transferowych, a także przenoszenia środków pomiędzy instytucjami finansowymi prowadzącymi pracownicze programy emerytalne dokonywane poprzez zmianę formy programu albo zmianę instytucji zarządzającej w obrębie jednej formy. Według nadzorcy rynku, występowanie tego rodzaju przejęć programów może świadczyć, iż w ocenie instytucji finansowych potencjał wzrostowy rynku oraz możliwości pozyskania nowych klientów obniżyły się i obecnie aktywność należy skoncentrować na podmiotach posiadających już PPE.
Jak przewiduje nadzór w najbliższych latach nie należy oczekiwać skokowego rozwoju liczby PPE na co wpływ będzie miała sytuacja ekonomiczna.
Zdaniem przedstawicieli instytucji finansowych nie ma szans na rozwój PPE bez zmian w prawie, które uelastycznią tę formę oszczędzania. Do tego rozwiązaniem byłoby wprowadzenie większych zachęt podatkowych. Być może analogicznych do tych, które zostały wprowadzone dla zakładających indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. (wpłaty można odpisać od podstawy opodatkowania).
Zdaniem Przemysława Gawlaka, menedżera Wydziału Sprzedaży w grupie Allianz, w ustawie o PPE można tez rozważyć wprowadzenie dwóch dodatkowych modeli składkowych. Pierwszy to taki, gdy składkę podstawową odprowadza pracodawca wraz z pracownikiem. A drugi model to możliwość zróżnicowania składek w podgrupach pracowniczych.