Polacy są mniej lojalni wobec OFE

Najwierniejszych klientów mają największe fundusze emerytalne. Pomaga im w tym znana marka

Publikacja: 26.11.2009 02:32

Nie wszystkie fundusze emerytalne skutecznie zatrzymują klientów. W tym roku, w porównaniu z 2008, g

Nie wszystkie fundusze emerytalne skutecznie zatrzymują klientów. W tym roku, w porównaniu z 2008, gorzej pod tym względem wypadają np. Bankowy, Warta, Amplico i Pocztylion.

Foto: Rzeczpospolita

Przeanalizowaliśmy tegoroczne sesje transferowe. Dzieląc liczbę osób, które opuściły dany fundusz, przez średnią liczbę klientów w tym okresie, wyliczyliśmy wskaźnik odpływu klientów. Pokazuje on, w których funduszach klienci najrzadziej decydują się na zmianę OFE, a więc są najbardziej lojalni. W porównaniu z poprzednimi latami widać, że uczestnicy II filaru są coraz mniej wierni funduszom.

– Rosnąca liczba transferów przekłada się na mniejszą lojalność klientów – mówi Mariusz Zagajewski, dyrektor w Generali.

Transfery zaś rosną m.in. dlatego, że resort pracy chce zmienić zasady zapisywania się do funduszy i wyeliminować z tego procesu akwizytorów. Fundusze, które w większości są przeciw tej propozycji, postanowiły wykorzystać ostatni czas na zdobycie jak największej liczby nowych osób. Nakłada się na to inny element. Ze względu na demografię kurczy się rynek pierwotny, akwizytor ma więc ograniczone pole działania. Zwraca się zatem po klienta konkurencji.

Najbardziej lojalnych klientów mają największe OFE. Prym wiedzie ING, a za nim Aviva i PZU Złota Jesień. I jest tak, mimo że np. Aviva w transferach traci więcej osób niż pozyskuje. Z porównania z podobnym zestawieniem z ubiegłego roku wynika, że coraz skuteczniej członków zatrzymują fundusze Generali, Allianz, Axa, Nordea czy Aegon.

Przedstawiciele funduszy przyznają, że analizują powody rezygnacji klientów i starają się zmniejszać skalę tego zjawiska. Poza tym wskazują na coraz większą świadomość uczestników II filaru. – Rolę odgrywają nasze dobre wyniki inwestycyjne, zwłaszcza w trzyletnich zestawieniach nadzoru. Bazujemy też na własnej sieci sprzedaży, która utrzymuje dobre relacje z klientami – mówi Agnieszka Nogajczyk-Simeonow, prezes PTE Allianz.

Także Mariusz Zagajewski przyznaje, że ludzie coraz częściej przenoszą się z funduszy o słabszych wynikach do tych, które notują lepsze. Stąd też może najmniej lojalnych uczestników ma Bankowy, który jeszcze w niedalekiej przeszłości miał kiepskie wyniki inwestycyjne. Mniej wiernych klientów ma też w tym roku np. Amplico (dawniej AIG). Przyczyniły się do tego informacje o kłopotach AIG w Ameryce, które wykorzystali akwizytorzy konkurencji. Podobnie może być w przypadku funduszu ING, po niedawnej deklaracji rozdzielenia części bankowej i ubezpieczeniowo-emerytalnej grupy ING. – Wyślemy do klientów informację, że ta zmiana nic dla nich nie oznacza – deklaruje Grzegorz Chłopek, wiceprezes PTE ING.

Zdaniem ekspertów wpływ na lojalność klientów ma w dużej mierze rozpoznawalność marki funduszu. Zależy ona też od nakładów na akwizycję. Te fundusze, które nie wydają na nią za dużo, tracą też zwykle więcej osób. Nie bez znaczenia jest lojalność agentów OFE, czyli częstotliwość, z jaką zmieniają pracę, odchodząc np. do konkurencji.

[ramka][b]Błędy w raporcie resortu pracy? [/b]

Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych chce sprostowania przez resort pracy opracowania dotyczącego wyników inwestycyjnych funduszy emerytalnych. Wysłała do resortu pracy pismo w tej sprawie. Według ministerstwa stopa zwrotu z oszczędzania w OFE w ciągu dziesięciu lat była niższa od inflacji. To oburzyło towarzystwa, które nie zgadzają się z przyjętą przez urzędników metodologią. [/ramka]

Przeanalizowaliśmy tegoroczne sesje transferowe. Dzieląc liczbę osób, które opuściły dany fundusz, przez średnią liczbę klientów w tym okresie, wyliczyliśmy wskaźnik odpływu klientów. Pokazuje on, w których funduszach klienci najrzadziej decydują się na zmianę OFE, a więc są najbardziej lojalni. W porównaniu z poprzednimi latami widać, że uczestnicy II filaru są coraz mniej wierni funduszom.

– Rosnąca liczba transferów przekłada się na mniejszą lojalność klientów – mówi Mariusz Zagajewski, dyrektor w Generali.

Pozostało 84% artykułu
Materiał Partnera
Zainwestuj w przyszłość – bez podatku
Materiał Partnera
Tak możesz zadbać o swoją przyszłość
Emerytura
Wypłata pieniędzy z PPK po 2 latach oszczędzania. Ile zwrotu dostaniemy
Emerytura
Autozapis PPK 2023. Rezygnacja to dobry pomysł? Eksperci odpowiadają
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Emerytura
Emeryci ograniczają wydatki. Mają jednak problemy z długami