Jak to działa?

Kiedy klient płaci za internetowe zakupy kartą debetową, musi być pewien, że na jego koncie osobistym jest odpowiednia ilość środków. Wartość wirtualnego „koszyka” blokowana jest na rachunku do czasu otrzymania przez bank potwierdzenia wykonania transakcji. Gdy używana jest karta kredytowa powiększa się na niej saldo zadłużenia, które najlepiej spłacić w tzw. okresie bezodsetkowym (zwykle trwa on około 50 dni). Za nieterminową spłatę wykorzystanego limitu bank nalicza bowiem odsetki.

Kod na karcie kredytowej i debetowej

Wybierając sposób płatności w trakcie zakupów należy wskazać odpowiednią kartę: VISA lub MasterCard. Następnie system poprosi o podanie imienia i nazwiska (w niektórych przypadkach adresu właściciela karty), numeru karty, daty ważności plastiku i kodu zabezpieczającego CVV. Numer ten znajduje się na odwrocie (reversie) karty. Jest krótki – składa się wyłącznie z trzech cyfr. Jego użycie pozwala na weryfikację zgodność danych osoby, która używa karty z jej prawowitym właścicielem. W celu zwiększa bezpieczeństwa płatności, podczas dokonywania transakcji w Internecie właściciel plastiku może zostać poproszony o jej dodatkowe potwierdzenie poprzez wprowadzenie jednorazowego kodu przesyłanego na numer telefonu komórkowego lub przez zalogowanie do systemu bankowości internetowej. Uwaga! Żadne dane nie trafiają do sklepu. Nikt nie ma prawa dostać się do środków zdeponowanych na rachunku osobistym klienta. Cały proces odbywa się na zaszyfrowanej stronie.

Ochrona

Czasem bywa tak, że towar lub usługa opłacone kartą nie zostały dostarczone lub są niezgodne z zamówieniem. W takim przypadku zadziała chargeback. Procedura chargeback daje możliwość odzyskania pieniędzy poprzez dochodzenie swoich roszczeń od sprzedawcy za pośrednictwem Banku – wydawcy karty.