Usługi bankowe? Tak. Banki? Niekoniecznie

Nowe rozwiązania zaspokajają potrzeby klienta szybciej, taniej i lepiej.

Publikacja: 24.02.2016 21:00

Usługi bankowe? Tak. Banki? Niekoniecznie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Waluty chętnie kupujemy w kantorach internetowych, pieniądze pożyczamy w firmach oferujących usługi wyłącznie online, wykonujemy e-płatności, wykorzystując do tego niebankowe systemy. Według raportu Deloitte Consulting „Jaka jest i jak sprostać konkurencji spoza sektora bankowego?” PayPal obsługuje więcej międzynarodowych płatności niż pięć największych banków łącznie.

Nowe usługi oferowane na platformach kreują nowe zachowania klientów. Sukces odnoszą przede wszystkim te, które charakteryzują prostota i wartość dodana dla klienta.

– Dynamiczny rozwój nowych technologii i modeli biznesowych zmienia na naszych oczach oblicze wielu branż. Powstają nowe rozwiązania, które zaspokajają potrzeby klienta szybciej, taniej i lepiej niż dotychczasowi gracze. Dodatkowo dzięki internetowi innowacje rozprzestrzeniają się coraz szybciej, zdobywając miliony użytkowników w ciągu miesięcy – mówi Tomasz Rudolf z firmy D-RAFT.

I podaje przykłady. Firma TransferWise z sukcesem zrewolucjonizowała międzynarodowe przesyłanie pieniędzy, skracając znacznie czas oczekiwania na przelew i odbierając bankom atrakcyjne źródło przychodów. Serwis AirBnB stał się w kilka lat największą platformą umożliwiającą podróżnym wynajem apartamentów od prywatnych osób i konkurującą skutecznie w prawie wszystkich krajach na świecie z tradycyjnymi hotelami. Uber czy iTaxi odbierają klientów tradycyjnym korporacjom taksówkowym.

Cyfrowe rozwiązania

Polska jest, zdaniem Łukasza Bystrzyńskiego, partnera odpowiedzialnego za usługi doradcze dla sektora bankowego w PwC w Polsce, jednym ze światowych liderów pod względem rozwoju i zaangażowania nowych technologii w bankowości.

Jak wynika z raportu GFT Group, większość graczy na europejskim rynku bankowym dopiero poczyniła pierwsze kroki w kierunku cyfryzacji. Dziewięć na dziesięć banków przygotowało strategię digitalizacji lub nad nią pracuje. Proces ten jest jednak daleki od ukończenia. Zaledwie 8 proc. ankietowanych banków przyznało, że udało im się sfinalizować wprowadzenie cyfrowych rozwiązań.

– Różnica między rynkami zachodnimi a naszym polega na tym, że w Polsce fin-techami są głównie banki. Wynika to z w miarę nowoczesnych systemów bankowych, które umożliwiają szybkie dostosowanie do nowych rozwiązań biznesowych – przekonuje Łukasz Bystrzyński.

Nowe platformy bankowe, system płatności mobilnych, joint venture banków i telekomów to tylko niektóre wymienione przez niego przykłady zastosowania nowych technologii. Pokolenie millenialsów to coraz liczniejsza grupa klientów banków, a Polska może się pochwalić czwartym miejscem na świecie pod względem wykorzystania bankowości mobilnej (ustępuje tylko kilku krajom azjatyckim).

Technologiczna rewolucja

– Nie znaczy to, że banki w Polsce mogą spać spokojnie. Na naszym rynku jest kilka niebankowych firm fin-tech, głównie w obszarach płatności, pożyczek bezpośrednich, faktoringu, porównywarek ofert, które wykorzystują nisze i dynamicznie rosną – twierdzi Łukasz Bystrzyński. – Rozwój technologii powoduje, że konkurencję stanowią też fin-techy z Zachodu, w tym globalni giganci, którzy odkrawają dla siebie coraz większy udział w usługach finansowych. Konsumenci zawsze będą potrzebowali usług bankowych, ale czy na pewno banków?

Tendencje te są widoczne nie tylko na rynku usług finansowych. – Zespoły tworzące technologiczne start-upy odkrawają, niczym plastry salami, najbardziej zyskowne fragmenty biznesu dużym korporacjom – mówi Tomasz Rudolf. – Większość marek znanych z list największych firm musi się przygotować na te zmiany albo niechybnie zniknie z rynku w ciągu najbliższych 10–20 lat, tak jak stało się to z Nokią czy Kodakiem. Poszukując dla korporacji najlepszych partnerów, zauważamy, że coraz więcej menedżerów widzi w start-upach nie tylko szansę na uatrakcyjnienie oferty i wzrost przychodów, ale też sposób na przeżycie kolejnych fal technologicznej rewolucji.

Jakie globalne trendy już teraz silnie oddziałują na sposób dostarczania usług finansowych? Według Deloitte Consulting są to: weryfikacja klienta na podstawie odcisku palca, dalsza integracja usług finansowych oraz mediów społecznościowych, popularyzacja odzieży i akcesoriów wyposażonych w zaawansowane gadżety technologiczne, wykorzystanie idei gier komputerowych oraz technologii cyfrowych i mobilnych w celu intensyfikacji kontaktu z klientem. Kolejną falę zmian w sektorze usług finansowych mogą wywołać: Blockchain (technologia wykorzystywana przez bitcoin); oferowanie usług płatnościowych przez największe firmy technologiczne (Google, Apple) oraz platformy handlu internetowego (Amazon, Alibaba); wykorzystanie robotów w procesie obsługi klienta.

Partnerem cyklu edukacyjnego „Technologia w finansach” jest Vivus.pl

Kolejny odcinek cyklu ukaże się 3 marca 2016 r.

Opinia

Katarzyna Jóźwik, dyrektor zarządzająca w Vivus Finance

Polski model współpracy branży technologicznej i finansowej jest jednym z ciekawszych w Europie. Zaczęło się od tego, że banki przeskoczyły całą erę czeków. Bardzo szybko przyzwyczaiły ludzi do kart i bankowości internetowej. Później pomogły organizacje płatnicze, dzięki czemu byliśmy pierwszym rynkiem w tej części świata, gdzie masowo weszły w życie płatności bezstykowe. To przyzwyczaiło klientów do ciągłej adaptacji nowinek technologicznych. Jesteśmy więc dobrym poligonem testowym dla finansowych start-upów przed wyjściem na rynki zagraniczne. Innowacyjne pomysły w branży finansowej łatwo przenieść na inne rynki. Widać też duże zainteresowanie nimi ze strony inwestorów. To szansa, którą powinniśmy wykorzystać w najbliższych latach.

Waluty chętnie kupujemy w kantorach internetowych, pieniądze pożyczamy w firmach oferujących usługi wyłącznie online, wykonujemy e-płatności, wykorzystując do tego niebankowe systemy. Według raportu Deloitte Consulting „Jaka jest i jak sprostać konkurencji spoza sektora bankowego?” PayPal obsługuje więcej międzynarodowych płatności niż pięć największych banków łącznie.

Nowe usługi oferowane na platformach kreują nowe zachowania klientów. Sukces odnoszą przede wszystkim te, które charakteryzują prostota i wartość dodana dla klienta.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe