Bankowe strony są coraz bardziej przejrzyste

Rzeczpospolita

Bardzo czytelne strony WWW mają BGŻ BNP Paribas, Deutsche Bank i BOŚ.

Im mniej rozbudowana strona internetowa, tym łatwiej znaleźć na niej potrzebne informacje. Dotyczy to również banków. Coraz więcej z nich ułatwia wybór odpowiednich ofert nowym klientom, a coraz mniej stawia gwiazdki z dopiskami istotnie zmieniającymi warunki oferty.

Bank bez tajemnic

Bardzo czytelne strony internetowe mają: BGŻ BNP Paribas, Deutsche Bank i BOŚ. W pierwszym z nich wystarczy wejść w zakładkę przeznaczoną dla klientów indywidualnych i w wybrany dział: konta, kredyty, karty, itp. W każdym znajduje się zestawienie ofert. Po kliknięciu wybranej rozwija się podstrona, na której umieszczone są wszystkie potrzebne informacje. Nie trzeba szukać żadnych dokumentów, regulaminów, tabel z oprocentowaniem, opłatami i prowizjami. Wszystko jest przyporządkowane każdemu produktowi. Równie jasne jest zestawienie oferty kredytowej.

Na takiej samej zasadzie od lat zbudowana jest strona WWW Deutsche Banku. Dodatkowo został na niej wyodrębniony dział promocji. Zainteresowani bez trudu znajdą więc okresową ofertę z atrakcyjniejszymi warunkami, jeżeli taka została przygotowana.

Przyjazną stronę internetową ma również BZ WBK. Bez trudu będzie się po niej poruszał nawet początkujący internauta. Gdy wybierzemy konkretną ofertę, od razu dotrzemy do wszystkich potrzebnych informacji, w tym o opłatach. Dodatkowym ułatwieniem jest zestawienie wszystkich kont w jednej tabeli łącznie z warunkami ich prowadzenia oraz przyporządkowanymi im kartami debetowymi.

Atrakcyjność oferty łatwo jest również ocenić w BOŚ. Bank nie ukrywa żadnych danych. Jeżeli chwali się oprocentowaniem konta, już na wstępie zaznacza, jakie warunki trzeba spełnić, żeby skorzystać z takiej stawki. Wskazuje też linki do dokumentów.

Strony dobrze dostosowane do potrzeb osób poszukujących informacji mają także: BGŻOptima, Bank Smart, Orange Finance, mBank, Toyota Bank i Volkswagen Bank. Nawigację strony uprościły Getin Bank i Idea Bank.

Uwaga na detale

Nie wszystkie informacje na bankowych stronach internetowych są aktualne. W Banku Smart na przykład porównanie opłat w kilku konkurencyjnych bankach zostało zrobione w grudniu ubiegłego roku. Pewnie niewiele osób zwróci jednak uwagę na datę, ponieważ została umieszczona drobnym druczkiem na dole zestawienia.

Gorzej pod tym względem jest w BGŻOptima. Bank umieścił na swojej stronie WWW ranking lokat i kont oszczędnościowych przygotowany przez porównywarkę finansową Comperia.pl, w którym Lokata Bezkarna BGŻOptimy zajmuje pierwsze miejsce. Daty zestawienia jednak nie ma. Poza tym pierwsze miejsce dotyczy wpłaty w wysokości 100 tys. zł. Przy wpłacie 2 tys., 3 tys. lub 5 tys. zł ranking wygląda już inaczej.

Zdarza się też i tak jak w Alior Banku, że wszystkie potrzebne dokumenty są łatwe do odnalezienia – wystarczy zjechać na dół strony i wejść w zakładkę dla klientów indywidualnych, ale automatycznie otwiera się dział z regulaminami, których jest aż 30. Kto się nie zniechęci, bez problemu dotrze do tabeli opłat i prowizji oraz oprocentowania.

Dość dużo czasu wymaga również dotarcie do istotnych dla klienta informacji w Citi Handlowy. Natomiast Credit Agricole zebrał oferty w prosty sposób, ale trzeba sporo przeczytać, zanim się znajdzie najatrakcyjniejszą.

Zadanie dla detektywa

Osobom niedoświadczonym w poszukiwaniu informacji na stronach WWW trudność może sprawić wejście do menu, które czasem jest ukryte w prawym górnym rogu. W takich przypadkach na stronie startowej wyświetlają się produkty, na których sprzedaży bankowi najbardziej zależy.

Alior Bank informuje klientów indywidualnych przede wszystkim o swoim kredycie konsolidacyjnym, pożyczce z gwarancją i koncie internetowym. Szczegóły trzeba poszukać gdzie indziej. Niewiele lepiej jest po odkryciu zakładki: menu. Wprawdzie łatwo wejść w ofertę kont czy lokat, ale szczegółowych informacji tam nie ma.

W Eurobanku wiele można się dowiedzieć na głównej stronie, ale odnalezienie tabel z oprocentowaniem oraz z opłatami i prowizjami – bez wchodzenia w szczegóły poszczególnych ofert – jest dziełem przypadku. Nie ma ich nawet u dołu strony startowej, gdzie znajdują się na ogół w innych bankach.

PKO BP ma natomiast bardzo rozbudowane, rozbite na części tabele opłat i prowizji, co bardzo utrudnia znalezienie odpowiednich danych. Zestawienie kont i ich porównanie jest także mało czytelne dla internauty ze względu na szerokość tabel.

W niektórych bankach wciąż bolączką jest promowanie ofert na głównej stronie bez podawania ważnych szczegółów. Przykładem może być Wymarzone Konto Osobiste za 0 zł w Raiffeisen Polbanku, do którego karta kosztuje 3 zł miesięcznie. Wystarczy jednak wejść w zakładkę, aby poznać szczegóły.

Generalnie banki są coraz mniej tajemnicze, a ich oferta coraz bardziej przejrzysta. Przynajmniej dla klientów indywidualnych, bo z firmowymi jest gorzej.

Mogą Ci się również spodobać

Monetia wchodzi w przekazy międzynarodowe

Monetia, spółka portfelowa giełdowego funduszu Capital Partners, rozpoczyna realizację międzynarodowych przekazów pieniężnych na platformie ...

Jak sprawdzić czy jestem w BIK

Biuro Informacji Kredytowej jest dla banków źródłem informacji o historii naszych zobowiązań finansowych Do ...

Podróż samochodem

Własne auto bez kupna pojazdu

Zmieniający się tryb życia społeczeństwa, podążanie za modą i trendami oraz zwiększający się konsumpcjonizm ...