Można online, ale najłatwiej w oddziale

Pani Urszula jest klientką PKO BP. W grudniu zmieniła dowód osobisty. Poinformowała o tym bank poprzez bankowość elektroniczną.

Publikacja: 22.01.2017 07:10

Można online, ale najłatwiej w oddziale

Foto: Bloomberg

I dostała e-mail z odpowiedzią: „W nawiązaniu do pani wiadomości uprzejmie informujemy, że aktualizacji dokumentu tożsamości może Pani dokonać w dowolnym oddziale banku lub po poprawnym zalogowaniu w serwisie telefonicznym iPKO”.

Klientka nie kryje zdziwienia. Jak mówi, może przez internet przelewać duże kwoty, zaciągnąć kredyt, założyć profil zaufany i zrobić wiele innych ważnych rzeczy, a nie może zgłosić zmiany numeru dowodu osobistego.

Joanna Fatek z biura prasowego PKO BP zapewnia, że bank pracuje nad tym, aby dane dotyczące dowodu osobistego można było zaktualizować w serwisie internetowym. Na razie klienci mogą zmienić swoje dane – osobowe, teleadresowe, numer telefonu kontaktowego, numer i serię dowodu – w oddziale banku. Przez serwis internetowy (dotyczy to tych, którzy korzystają z bankowości elektronicznej), po zalogowaniu się i wejściu w zakładkę: ustawienia, może zaktualizować dane do korespondencji.

Do dyspozycji klientów jest także telefoniczny serwis transakcyjny. Tu za pośrednictwem konsultanta można zmienić nie tylko dane teleadresowe, ale również numer telefonu kontaktowego, numer i serię dowodu osobistego.

– Dodatkowo klient może korespondencyjnie powiadomić bank o zmianie swoich danych. W tym celu trzeba wypełnić formularz ze strony internetowej i wysłać na adres oddziału banku – tłumaczy Joanna Fatek.

W Millennium klienci mogą dokonać zmiany danych osobowych w systemie bankowości internetowej Millenet. Dotyczy to numeru telefonu kontaktowego, telefonu służącego do autoryzacji transakcji, adresu e-mail, adresu do korespondencji. W serwisie obsługi telefonicznej TeleMillennium dodatkowo można zmienić zgodę na wykorzystywanie danych w celach marketingowych. Natomiast w oddziale można zmienić wszystkie dane osobowe z wyjątkiem numeru telefonu służącego do autoryzacji transakcji.

Jak wyjaśnia Małgorzata Nasiłowska z Banku Millennium, gdy klient przez dłuższy czas nie dokonuje zmiany danych osobowych, pracownicy proszą go o potwierdzenie, że wszystkie są wciąż aktualne.

Także w mBanku klient ma różne możliwości. Dane może skorygować poprzez serwis transakcyjny (po zalogowaniu się wybiera odpowiednią opcję), osobiście w placówce lub wysyłając pismo do banku. W przypadku tradycyjnej drogi korespondencyjnej do oddziału powinien trafić dokument potwierdzony notarialne; w przypadku wniosku z zagranicy musi być potwierdzony przez odpowiedniego urzędnika, np. konsula w ambasadzie RP. Klienci mogą też skorzystać z pośrednictwa mLinii.

– Najpopularniejszymi kanałami są serwis, mLinia i wizyta w placówce. Warto jednak podkreślić, że część danych klient może zmienić tylko w niektórych kanałach. Na przykład gdy dotyczy to nazwiska, powinien udać się do placówki banku, gdzie pracownik będzie mógł zweryfikować dokumenty potwierdzające nowe dane – mówi Marta Rutkowska z mBanku.

W ING Banku Śląskim właściciel rachunku może złożyć dyspozycję zmiany danych osobowych w oddziale, poprzez bankowość internetową, a także przez serwis telefoniczny. Jak twierdzi Miłosz Gromski z biura prasowego, klienci najczęściej zgłaszają się wtedy, gdy wymienią dowód osobisty.

Natomiast w BZ WBK w oddziale można złożyć każdą dyspozycję zmiany danych osobowych. Przez telefon lub za pośrednictwem doradcy online (kanał wideo, chat, audio) można zaktualizować numer telefonu, zmienić adres do korespondencji lub adres e-mail.

– Warunkiem przyjęcia takich dyspozycji jest posiadanie jednego folderu, podpisany KIL, zeskanowany ważny dokument tożsamości – tłumaczy Ewa Krawczyk z biura prasowego banku.

Dodaje, że w usługach BZWBK24 można zmienić adres do korespondencji, numer telefonu i adresu e-mail.

I dostała e-mail z odpowiedzią: „W nawiązaniu do pani wiadomości uprzejmie informujemy, że aktualizacji dokumentu tożsamości może Pani dokonać w dowolnym oddziale banku lub po poprawnym zalogowaniu w serwisie telefonicznym iPKO”.

Klientka nie kryje zdziwienia. Jak mówi, może przez internet przelewać duże kwoty, zaciągnąć kredyt, założyć profil zaufany i zrobić wiele innych ważnych rzeczy, a nie może zgłosić zmiany numeru dowodu osobistego.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe