Inteligenty telewizor: zabawi i przypilnuje domu

Smart TV z wyższej półki umożliwia wideorozmowy, robienie zdjęć, poruszanie się po menu za pomocą gestów

Publikacja: 03.11.2017 14:12

Inteligenty telewizor: zabawi i przypilnuje domu

Foto: AdobeStock

Smart TV to nie tylko telewizja, to centrum domowej rozrywki. Pozwala korzystać z zasobów internetu, wideo na żądanie, a także różnych ciekawych aplikacji. Może też pełnić funkcję strażnika inteligentnego domu.

Zainteresowanie zakupem takich urządzeń jest coraz większe, co doskonale widać na podstawie wzrostu sprzedaży. W 2016 r., jak wynika z raportu „Smart TV unit sales worldwide 2014–2018″ opublikowanego przez serwis Statista, na świecie sprzedano 96 mln sztuk odbiorników smart TV, a w tym roku będzie to już 104 mln.

W ubiegłym roku największą popularnością w Europie cieszyły się telewizory z systemem Tizen (31 proc.) wykorzystywanym w urządzeniach marki Samsung. Na kolejnych miejscach znalazły się systemy: WebOS promowany przez LG (13 proc.) oraz Android TV (11 proc.) wykorzystywany przez takich producentów jak Philips, Sony i Sharp. Pozostałe rozwiązania mają w sumie 45-proc. udział w rynku.

Co potrafi smart TV

Smart TV umożliwia m.in. przeglądanie stron internetowych, logowanie się do najpopularniejszych portali społecznościowych, używanie Skype oraz darmowych i płatnych serwisów VOD. Najczęściej użytkownicy smart TV korzystają z serwisu Netflix, z Youtube i player.pl. Można też zainstalować różne aplikacje kupione w sklepach.

Ostatecznie to, do jakich serwisów zyskamy dostęp, zależy od tego, jaki odbiornik mamy. Platformy inteligentnych telewizorów są w większości rozwiązaniami zamkniętymi, stworzonymi i rozwijanymi przez konkretne firmy. Dlatego wybór aplikacji różni się w zależności od producenta.

Smart TV może być także urządzeniem powiązanym z tzw. Internetem Rzeczy (IoT – Internet of Things). Wtedy potrafi komunikować się z innymi urządzeniami elektronicznymi wyposażonymi w interfejs IoT. Telewizor może więc kontrolować (służąc za centralny hub) np. systemy oświetleniowe, klimatyzację, elektroniczne zamki, kamery monitoringu. Technologie IoT wspiera m.in. Samsung.

Zróżnicowane ceny

Ceny telewizorów smart TV nie są już zaporowe. Wersji jest dość dużo. Można wybrać dostosowaną do swoich preferencji oraz portfela. Inteligentne 22-calowe odbiorniki kosztują nieco ponad 1 tys. zł. Ich funkcjonalność jest na dobrym poziomie.

Kolejna półka cenowa zaczyna się od około 3 tys. zł. Poza standardowymi funkcjami oferuje robienie zdjęć, poruszanie się po menu telewizora za pomocą gestów czy wideorozmowy.

Telewizory kosztujące powyżej 5 tys. zł zapewniają jeszcze więcej, m.in. ambient light (dopasowanie podświetlenia do obrazu), rozdzielczość 4K, funkcje odblokowywania urządzenia za pomocą skanowania twarzy, jednoczesne oglądanie obrazów z kilku różnych źródeł.

Ale klienci najczęściej kupują odbiorniki smart TV w przedziale cenowych od 2 tys. do 3 tys. zł.

Do ujednolicenia jeszcze daleko

Ciekawych treści na smart TV, mimo rozdrobnienia systemów operacyjnych, przybywa. W dużej mierze to efekt współpracy producentów w ramach działającego od 2012 r. Smart TV Alliance.

W ramach aliansu producenci podpisali ugodę, która ujednoliciła standardy i pozwoliła na wypracowanie wspólnego środowiska telewizorów smart. Pozwala to tworzyć jedną aplikację na telewizory różnych marek. Obecnie do tej grupy i jednocześnie do czołowych producentów smart TV należą: IBM, Panasonic, TP Vision, Toshiba, LB i Philips.

– Już dziś istnieją takie aplikacje, chociażby Netflix czy Youtube, które są dostępne na wszystkich platformach. Dużą rolę odgrywają umowy między producentami sprzętu a producentami aplikacji – mówi Konrad Jaskowski zNeonet. – Ale niektóre programy są dostępne wyłącznie w produktach danej marki. Na przykład z HBO GO mogą korzystać wyłącznie posiadacze telewizorów Samsung i LG. Bywa również tak, że choć cała aplikacja jest dostępna w urządzeniach różnych producentów, niektóre funkcje działają wyłącznie w telewizorach konkretnej marki. Do ujednolicenia jest jeszcze daleko. ©?

Warto wziąć pod uwagę przy wyborze

Kupując telewizor z dostępem do internetu wybieramy też system operacyjny, na którym dane urządzenie pracuje. Obecnie najpopularniejsze są cztery systemy: Android TV, Tizen, WebOS 3.0 i Firefox OS.

Android TV

– System dobrze znany ze smartfonów i tabletów. Pozwala korzystać z telewizora prawie tak samo jak z urządzeń mobilnych. Wystarczy zainstalować na nim wybrane aplikacje ze sklepu Google Play. Aplikacje są dostosowane do obsługi pilotem i dużych przekątnych ekranu. System dostępny w telewizorach Sony, Philips, Sharp.

Tizen

– System operacyjny przeznaczony wyłącznie dla telewizorów Samsung wyprodukowanych po 2015 r. Oferuje dużo różnorodnych aplikacji, płynny i szybki interfejs Smart Hub, łatwy dostęp do treści. Umożliwia szybką synchronizację ze smartfonami i tabletami, pozwala wyświetlać ostatnio oglądane elementy.

WebOS 3.0

– Najnowsza wersja systemu smart TV produkcji LG wprowadzona na rynek w 2016 r. (następca WebOS 2.0). Do zalet można zaliczyć duży wybór aplikacji, ładny, intuicyjny interfejs, obsługę za pomocą pilota, który reaguje na ruchy nadgarstka, przypinanie ulubionych kanałów do menu, szybkie zmienianie parametrów obrazu i dźwięku. System ten jest dostępny tylko w telewizorach LG.

Firefox OS

– Nowy system operacyjny przeznaczony tylko dla telewizorów z internetem firmy Panasonic. Jego interfejs zapewnia łatwą i płynną nawigację po kolejnych funkcjach smart TV. Ma funkcję szybkiego podglądu oraz funkcje TV Anywhere i In-House TV Streaming. Jego wadą jest niewielka liczba dostępnych aplikacji.

źródło Media Markt

Opinia

Konrad Jaskowski | starszy kierownik sprzedaży kategorii w Dziale Zarządzania Produktami CE w Neonet

Klienci coraz częściej wybierają telewizory z funkcją smart TV. Dotyczy to zwłaszcza urządzeń o większej przekątnej ekranu. W mniejszych telewizorach – o przekątnej ekranu poniżej 40 cali – decyzja o zakupie modelu z funkcją smart TV jest raczej wyjątkiem niż regułą.

Użytkownicy cenią przede wszystkim usługi VOD oraz wszelkiego rodzaju aplikacje z filmami i serialami – Player, IPLA, Netlflix itd. Posiadacze telewizorów z tą technologią równie chętnie używają aplikacji Youtube, a ci bardziej wymagający cenią także narzędzia do przesyłania zdjęć i filmów ze smartfona na ekran telewizora. Trzeba jednak dodać, że raczej nieliczni użytkownicy korzystają z usług sieciowych, gier i funkcji przeglądania stron internetowych w telewizorze.

Proces standaryzacji systemów operacyjnych już się rozpoczął. Dobrym przykładem jest tutaj Android TV. Początkowo był to standard wyłącznie w telewizorach marki Philips, obecnie można go spotkać również w produktach Sony i TCL. Trudno jednak wyrokować, czy ten proces będzie postępował, bo producenci wciąż rozwijają własne, niezależne od siebie technologie, takie jak choćby Tizen Samsunga czy WebOS firmy LG.

Smart TV to nie tylko telewizja, to centrum domowej rozrywki. Pozwala korzystać z zasobów internetu, wideo na żądanie, a także różnych ciekawych aplikacji. Może też pełnić funkcję strażnika inteligentnego domu.

Zainteresowanie zakupem takich urządzeń jest coraz większe, co doskonale widać na podstawie wzrostu sprzedaży. W 2016 r., jak wynika z raportu „Smart TV unit sales worldwide 2014–2018″ opublikowanego przez serwis Statista, na świecie sprzedano 96 mln sztuk odbiorników smart TV, a w tym roku będzie to już 104 mln.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe
Planowanie Wydatków
Połowa Polaków jeszcze nie kupiła prezentów
Planowanie Wydatków
ZBP: budżet na dopłaty do „kredytu 2 proc.” zbliża się do wyczerpania