Koszty: domowe biuro jednak z podatkowymi korzyściami

Przedsiębiorca prowadzący działalność w mieszkaniu zaliczy do kosztów czynsz i media. Nawet jeśli nie ma gabinetu.

Publikacja: 10.11.2017 18:34

Koszty: domowe biuro jednak z podatkowymi korzyściami

Foto: Adobe Stock

Skarbówka łagodzi podejście do działających w domowych pieleszach przedsiębiorców. W przesłanym do naszej redakcji piśmie Ministerstwo Finansów zapewnia, że mogą rozliczać w podatkowych kosztach wydatki związane z działalnością bez konieczności wyodrębniania specjalnego pomieszczenia na firmę. To pokłosie naszego tekstu z 6 listopada („Mieszkanie to nie biuro”). Napisaliśmy w nim o rygorystycznym stanowisku fiskusa w sprawie rozliczania w podatkowych kosztach wydatków na domowe biuro. Z ostatnich interpretacji wynika, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy na działalność mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie. Taki obowiązek nie wynika jednak z przepisów. Mówią one, że w kosztach można zaksięgować wydatki związane z „opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie w części przypadającej na działalność gospodarczą”.

Zdaniem ekspertów wprowadzenie warunku wyodrębnienia pomieszczenia na działalność gospodarczą uniemożliwia rozliczanie kosztów wielu najmniejszym przedsiębiorcom. Takim jak informatycy, konsultanci, prawnicy, architekci czy marketingowcy. Działają w domu, nie potrzebują jednak osobnego gabinetu, wystarczy im biurko, komputer i regał na dokumenty.

Wygląda na to, że ich problemy znikną.

„Przepisy nie uzależniają możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych od wyodrębnienia w dosłownym (fizycznym) sensie pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Jeżeli wydatki poniesione na czynsz czy media są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (zarejestrowaną w mieszkaniu), to mogą być zaliczone do kosztów podatkowych” – napisało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na nasze pytanie.

Zapewniło też, że analizuje wydane wcześniej interpretacje indywidualne. Jeżeli wykryje w nich nieprawidłowości, na pewno zostaną zmienione.

Oczywiście w kosztach uzyskania przychodów można rozliczać tylko wydatki przypadające na powierzchnię faktycznie wykorzystywaną w działalności. Przedsiębiorcy muszą ją oszacować i określić, jaki procent opłat może być wykorzystany podatkowo. Dotyczy to nie tylko czynszu i mediów, ale też wydatków na nabycie mieszkania (rozliczanych poprzez odpisy amortyzacyjne) czy odsetek od kredytu. Fiskus zaws ze może zweryfikować, czy wyliczenia przedsiębiorcy pokrywają się z rzeczywistością.

Skarbówka łagodzi podejście do działających w domowych pieleszach przedsiębiorców. W przesłanym do naszej redakcji piśmie Ministerstwo Finansów zapewnia, że mogą rozliczać w podatkowych kosztach wydatki związane z działalnością bez konieczności wyodrębniania specjalnego pomieszczenia na firmę. To pokłosie naszego tekstu z 6 listopada („Mieszkanie to nie biuro”). Napisaliśmy w nim o rygorystycznym stanowisku fiskusa w sprawie rozliczania w podatkowych kosztach wydatków na domowe biuro. Z ostatnich interpretacji wynika, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy na działalność mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie. Taki obowiązek nie wynika jednak z przepisów. Mówią one, że w kosztach można zaksięgować wydatki związane z „opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie w części przypadającej na działalność gospodarczą”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe
Planowanie Wydatków
Połowa Polaków jeszcze nie kupiła prezentów
Planowanie Wydatków
ZBP: budżet na dopłaty do „kredytu 2 proc.” zbliża się do wyczerpania