Szacowane łączne wydatki polskich gospodarstw domowych na Święta Bożego Narodzenia 2017 wynoszą prawie 22 mld zł. Oznacza to wzrost o 1,9 mld zł (9,3 proc.) w stosunku do roku 2016 – wynika z badania MilleŚwięta, przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium.
– Wzrost deklarowanych wydatków jest efektem optymistycznych nastrojów gospodarstw domowych, na co wpływ ma spadające bezrobocie, rosnące dochody realne, a w konsekwencji optymistyczne oczekiwania na przyszłość i większa skłonność do zwiększania wydatków konsumpcyjnych. W ostatnich kwartałach konsumpcja jest głównym motorem wzrostu gospodarczego i powinno być to także widoczne w trakcie Świąt Bożego Narodzenia. Nie bez znaczenia dla nominalnych wydatków jest także wyższa inflacja, szczególnie rosnące ceny żywności, co powoduje wyższe koszty nominalne przygotowania świąt – mówi Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium. Inflacja w listopadzie wyniosła 2,5 proc. w skali roku (w dużej mierze to zasługa cen żywności, które przez rok urosły już o 6,5 proc.).
W grupie rodzin korzystających ze świadczenia 500+ łączne wydatki gospodarstw domowych na tegoroczne święta wynoszą 4,43 mld zł. Średnio rodzina korzystająca z tego świadczenia wyda na 1692,27 zł. Tegoroczne świąteczne wydatki rodzin – beneficjentów programu Rodzina 500+ będą więc średnio o blisko 80 zł wyższe niż średnia wartość liczona dla wszystkich rodzin.
Podobnie jak w ubiegłym roku, Polacy pod choinką znajdą najczęściej kosmetyki i perfumy (46,2 proc.), dzieci natomiast będą cieszyć się z zabawek (42,1 proc). Na trzecim miejscu, tak samo jak przed rokiem, znalazły się książki. W tym roku badani deklarują, że mniej chętnie kupią sprzęt elektroniczny (14,4 proc.). Co dziesiąty badany planuje zakup gier na komputer lub konsolę.
Większość badanych tegoroczne święta spędzi u siebie w domu (58,2 proc.), natomiast u rodziny nieco ponad 36 proc. W okresie świątecznym niespełna 3 proc. zamierza wyjechać wypocząć gdzieś w Polsce, a tylko 2 proc. święta spędzi u znajomych lub przyjaciół.