Przez e-konto łatwiej wypełnić wniosek 500 plus

123RF

Część danych we wniosku z programu 500+ zostanie uzupełniona automatycznie.

Banki pracują nad umożliwieniem składania wniosków w programie 500+ przez systemy transakcyjne.

Ze złożonych już deklaracji wynika, że co najmniej dziewięć banków da swoim klientom taką możliwość (PKO BP, mBank oraz Orange Finanse, BZ WBK, ING Bank Śląski, Alior, Millennium, Raiffeisen Polbank, Eurobank, Idea Bank). Wiadomo jednak, że jeszcze kilka innych analizuje taką możliwość. Zarówno Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, jak i Ministerstwo Cyfryzacji namawiają do składania wniosków o 500+ przez bankowość elektroniczną.

Wniosek w specjalnej zakładce

Procedurę najbardziej szczegółowo opracowaną mają: PKO BP, który jako pierwszy zadeklarował wprowadzenie takiej funkcji, oraz ING Bank Śląski.

Jak podkreślają banki, wniosek będzie można złożyć jedynie w serwisie bankowości elektronicznej, a nie w oddziałach. Co trzeba będzie zrobić, aby go wypełnić?

? Wniosek dostępny będzie po zalogowaniu do serwisu. Jego wersja elektroniczna odpowiada wersji papierowej. Dostępny będzie w jednej z już istniejących zakładek – informuje biuro prasowe PKO BP.

Niektóre banki już ustaliły, gdzie i jak będzie się wyświetlał wniosek. W serwisie transakcyjnym Raiffeisen Polbank będzie się znajdował w zakładce dotyczącej wniosków i umów. W ING Banku Śląskim w nowym serwisie Moje ING wyświetli się w zakładce Oferta ING, a w INGBankOnline w zakładce Oferta na klik. Klient po wejściu do miejsca, gdzie w bankowości elektronicznej będzie można złożyć formularz, kliknąwszy przycisk „złóż wniosek”, będzie mógł rozpocząć wypełnianie go krok po kroku.

? Jeżeli pola obligatoryjne nie zostaną wypełnione, nie będzie miał możliwości przejścia dalej – tłumaczy biuro prasowe ING Banku Śląskiego.

Co istotne, nie trzeba będzie żmudnie wypełniać wszystkich pól, bo część danych zostanie uzupełniona w systemie.

? Dane, które bank już posiada w kartotece klienta, zaciągną się automatycznie. Pozostałe, jak te dotyczące dzieci czy członków rodziny, klient uzupełni sam.

Podobną procedurę przewiduje PKO BP.

? Część pól wypełniona będzie automatycznie przez bank, np. numer rachunku bankowego, na który będą trafiać środki. Jeśli klient będzie chciał wpisać numer konta w innym banku, wówczas zmianę będzie musiał zatwierdzić kodem autoryzacyjnym. Bank przygotuje również system podpowiedzi ułatwiających wypełnienie wniosku – tłumaczy Aneta Styrnik z PKO BP.

Podobne ułatwienia przewidują inne banki. – Dane będące w posiadaniu banku zostaną uzupełnione automatycznie, pozostałe należy dopisać – potwierdza Sławomir Czajkowski z Raiffeisen Polbank.

Inne banki są w trakcie prac i jeszcze nie udzielają szczegółowych odpowiedzi, ale będą szły w podobnym kierunku.

? Planujemy, że składanie wniosków będzie się odbywać bezpośrednio w systemie BZWBK24, a część danych do wniosku będzie automatycznie zaciągana z systemu. Klient od razu będzie wiedział, czy wniosek został wypełniony poprawnie i przyjęty – mówi Ewa Krawczyk z biura prasowego BZ WBK.

Bank tylko przekaże

Co ważne, bankowy system „pilnuje”, żeby wszystkie potrzebne pola zostały wypełnione, ale nie weryfikuje poprawności składanego wniosku poza danymi, które sam uzupełni.

Bank jedynie przekazuje wniosek, który jest przesyłany do rządowego systemu Empatia i dalej trafia do samorządów. W praktyce oznacza to, że jeżeli klient popełni błąd merytoryczny lub nie dostarczy kompletu oświadczeń (wymagane oświadczenia wskazane są w Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 18 lutego 2016 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenie wychowawcze), wtedy lokalny urząd będzie kontaktował się już bezpośrednio z daną osobą.

Co się będzie działo po wysłaniu wniosku z serwisu transakcyjnego?

? Klient otrzyma komunikat w postaci podziękowania za złożenie wniosku i później techniczne potwierdzenie odbioru na wskazany we wniosku adres e-mail. Od tego momentu wniosek będzie realizowany przez wskazany przez klienta urząd gminy czy miejski ośrodek pomocy społecznej. Stamtąd klient otrzyma na adres e-mail urzędowe potwierdzenie odbioru oraz w dalszym kroku decyzję lub ewentualną prośbę o konieczności uzupełnienia informacji – tłumaczy Piotr Utrata.

Coraz więcej osób obsługuje konto zdalnie

Z bankowości elektronicznej korzysta aktywnie już blisko 15 mln osób, a 30 mln ma podpisaną z bankiem umowę pozwalającą na obsługę konta przez internet.

Z raportu przygotowanego przez firmę doradczą Bain & Company wynika, że Polacy coraz chętniej używają kanałów bankowości mobilnej. Już 28 proc. wszystkich transakcji odbywa się za pośrednictwem tego kanału. Interakcje online, czyli dokonywane przez przeglądarkę internetową, stanowią prawie połowę wszystkich operacji. W efekcie aż siedem na dziesięć interakcji dokonywanych jest za pośrednictwem internetu.

W przeciwieństwie do bankowości internetowej interakcje realizowane poprzez tradycyjne kanały dostępu stanowią dużo mniejszy odsetek wszystkich operacji. W przypadku wizyt w placówkach jest to 5 proc. Z kolei transakcje wykonywane przez infolinię to zaledwie 1 proc.

Znacząco spada też częstotliwość korzystania z bankomatów. Raport pokazuje poza tym, że większość klientów banków tradycyjnych używa jednocześnie wielu kanałów bankowych (tzw. omnikanałowość). Aż 55 proc. osób, które odwiedziły placówkę banku, korzystało również z bankowości mobilnej, kanałów online lub infolinii.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Młodzi są częściej dopieszczani

Wiele banków ma specjalne oferty dla młodych klientów. Znajdziemy je na przykład w Getin ...

Można online, ale najłatwiej w oddziale

Pani Urszula jest klientką PKO BP. W grudniu zmieniła dowód osobisty. Poinformowała o tym ...

najlepsze kredyty hipoteczne listopad 2018

TOP 10 kredytów hipotecznych na 300 tys. zł [LIS 2018]

Pomimo wysokich cen nieruchomości zainteresowanie kredytami mieszkaniowymi nie słabnie. Banki najczęściej udzielają kredytów hipotecznych ...