Coraz więcej usług znajdziesz w telefonie

123RF

Co nowego banki zaproponowały indywidualnym klientom.

Możliwość założenia profilu zaufanego, rozwój bankowości mobilnej, nowe usługi dostępne online – to według bankowców najważniejsze w ubiegłym roku zmiany w ofertach dla indywidualnych klientów.

ING Bank Śląski, jak mówi Miłosz Gromski z tej instytucji, w 2016 r. skupił się na rozwoju Mojego ING, czyli nowej bankowości online, która ma być przede wszystkim czytelna i łatwa w użyciu.

Moje ING wprowadza funkcje pomagające w lepszym zarządzaniu finansami, regularnym odkładaniu i kontrolowaniu domowego budżetu. Informacje o wydatkach są prezentowane w postaci infografiki w podziale na kategorie (np. dom, samochód). Pozwala to lepiej gospodarować pieniędzmi.

W grudniu bank umożliwił założenie w Moim ING profilu zaufanego, który pozwala korzystać z serwisów administracji publicznej (m.in. zarejestrować firmę, złożyć wniosek o dowód osobisty).

Elektroniczny dostęp do urzędów

Pakiet usług wspierających budowę e-administracji wprowadził także PKO BP. Klienci, wykorzystując system autoryzacji w serwisie bankowości elektronicznej, mogą składać wnioski do programu Rodzina 500+, logować się do PUE ZUS, założyć profil zaufany.

– Profil zaufany umożliwia dostęp m.in. do serwisów ePUAP, PUE ZUS, CEIDG, obywatel.gov.pl, biznes.gov.pl oraz do regionalnych platform e-administracji, np. Wrota Mazowsza, SEKAP, Cyfrowa Małopolska – wylicza Aneta Styrnik-Chaber z biura prasowego PKO BP.

Dzięki profilowi zaufanemu można też zamówić kartę EKUZ, złożyć wniosek o dowód osobisty lub prawo jazdy, zawiadomić o zbyciu pojazdu, uzyskać odpisy aktów urodzenia, małżeństwa lub zgonu, zarejestrować działalność gospodarczą. Poza tym można korzystać ze wszystkich funkcji serwisu PUE ZUS, uzyskać zaświadczenie o niekaralności czy indywidualną interpretację podatkową. I co ważne, zyskujemy możliwość elektronicznego podpisywania wniosków i pism urzędowych.

Klienci mogą utworzyć profil zaufany w swoim serwisie transakcyjnym w zakładce e-urząd. Odbywa się to na podobnej zasadzie jak w przypadku szybkich płatności w sklepach internetowych. Bank uwierzytelnia klienta po podaniu przez niego danych, a następnie przelogowuje go do wybranego serwisu lub umożliwia potwierdzenie dyspozycji czy złożonego wniosku. Na żadnym etapie nie ma przekazywania danych między urzędem a bankiem, dzięki czemu proces jest bezpieczny.

Coraz bardziej mobilni

Banki rozwijają swoją bankowość mobilną. mBank w grudniu rozpoczął pilotaż mobilnej autoryzacji przelewów przy pomocy aplikacji.

– To jedno z pierwszych tego typu wdrożeń na świecie i pierwsze w Polsce – zapewnia Marta Rutkowska z biura prasowego banku.

W nowym rozwiązaniu nie ma już przepisywania haseł z wiadomości SMS czy ciągu znaków z listy kodów jednorazowych TAN. Po zleceniu operacji w internetowym serwisie transakcyjnym, w aplikacji mobilnej banku od razu pojawia się powiadomienie autoryzacyjne (tzw. push). Wystarczy zalogować się do aplikacji i potwierdzić lub odrzucić transakcję jednym kliknięciem. W pierwszej fazie bank proponuje klientom udział w pilotażu, potem usługa zostanie udostępniona każdemu klientowi mBanku.

Pekao także stawia na aplikacje mobilne. Wprowadził bankowość na tablety i rozwijał aplikację płatności mobilnych.

– Dzięki Pekao24 na tablety klienci mogą bankować z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie. Korzystają z ergonomicznego pulpitu, na którym wyświetlają się najważniejsze informacje: dostępne środki, ostatnie operacje, wydatki w danym okresie. Z pulpitu jest dostęp do najczęstszych operacji (przelewy, doładowania) – wylicza Katarzyna Münnich z biura prasowego Pekao.

Aplikacja na tablety pozwala także analizować wydatki i planować budżet domowy. Wydatki są przedstawione przy pomocy kolorowych kół.

Z kolei aplikacja płatności mobilnych PeoPay zamienia telefon w narzędzie do płacenia. Klienci mogą płacić smartfonem we wszystkich terminalach zbliżeniowych w kraju i za granicą, nawet jeśli nie mają dostępu do internetu. Podobnie jak w przypadku kart zbliżeniowych, płacąc za zakupy do 50 zł wystarczy zbliżyć telefon do terminala. Smartfonem z PeoPay można również płacić w sklepach internetowych, w tym zagranicznych, czy w urzędach, np. gdy składamy wniosek o wydanie prawa jazdy. W 2016 r. Pekao i Krajowa Izba Rozliczeniowa wprowadziły tę usługę pilotażowo (10 urzędów w kraju). Późnej ma działać w większości urzędów w Polsce.

Zbliżeniowa karta kredytowa

BZ WBK wprowadził HCE dla karty kredytowej, czyli mobilną kartę kredytową.

– Aby z niej korzystać, należy wcześniej zawrzeć aneks do umowy o kartę kredytową (za pośrednictwem aplikacji BZWBK24 mobile) – tłumaczy Ewa Krawczyk z biura prasowego banku.

Do oferty zostały wprowadzone dwie karty: MasterCard Mobile kredytowa oraz Visa-Mobile kredytowa. Transakcje dokonywane z wykorzystaniem smartfona wchodzą w ciężar rachunku głównej karty kredytowej. Kartą mobilną można płacić nie tylko w Polsce, ale i na świecie w każdym terminalu, który obsługuje płatności zbliżeniowe.

Coś dla oszczędzających

Nest Bank proponuje klientom Nest Rodzinne Oszczędności. Jest to oferta dla osób, które chcą odkładać pieniądze w dłuższym okresie z myślą o rodzinie.

– Produkt bazuje na klasycznym koncie oszczędnościowym, jest więc całkowicie bezpieczny i przejrzysty. Trzymamy się z dala od ryzykownych i skomplikowanych rozwiązań finansowych – tłumaczy Agnieszka Porębska-Kość, dyrektor zarządzający obszarem bankowości przedsiębiorstw i finansowania.

Posiadacze konta Nest Rodzinne Oszczędności w kolejnych latach mogą liczyć na premie uzależnione od liczby dzieci zgłoszonych do programu.

Deutsche Bank Polska uważa, że najlepszym jego produktem wprowadzonym w 2016 r. jest platforma db Navi. Pozwala ona inwestorom na wyszukiwanie i porównywanie ponad 750 funduszy 19 TFI dostępnych w ofercie Deutsche Banku.

– Platforma jest bezpłatnym narzędziem dostępnym dla zainteresowanych inwestowaniem za pośrednictwem funduszy inwestycyjnych – tłumaczy Katarzyna Ewert z banku.

Mniej zaawansowani inwestorzy mogą wybrać jeden z pięciu modelowych stylów inwestowania zróżnicowanych pod względem ryzyka i okresu inwestowania: bezpieczny, stabilny, zrównoważony, dynamiczny lub agresywny.

Wirtualny windykator

Alior Bank chwali się projektem „Wirtualny doradca”.

– To system sztucznej inteligencji, wirtualny przedstawiciel banku zaprojektowany tak, by prowadzić z klientami rozmowę, czyli reagować na odpowiedzi i zadawać dopasowane do nich pytania – tłumaczy Julian Krzyżanowski, rzecznik banku.

Wirtualny doradca wykorzystywany jest w miękkiej windykacji (przypomina klientom o zaległościach), a także w badaniach marketingowych.

Credit Agricole jest najbardziej dumny z tego, że od 2015 r. jest liderem w przenoszeniu rachunków między bankami.

– Do listopada 2016 r. w ponad 60 proc. wniosków składanych w systemie Krajowej Izby Rozliczeniowej, we wszystkich bankach w Polsce, klienci jako nowy bank wskazywali właśnie nas – mówi Agnieszka Gorzkowicz z biura prasowego.

Polisa online

Bankowość internetowa służy też do rozszerzania oferty o usługi niezwiązane bezpośrednio z bankiem.

– W 2016 r. jako pierwszy bank w Polsce udostępniliśmy klientom nowy sposób zakupu ubezpieczenia komunikacyjnego, w pełni online w aplikacji mobilnej oraz w systemie internetowym Millenet – mówi Ricardo Campos, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Bank wykorzystuje technikę skanowania kodu graficznego Aztec z dowodu rejestracyjnego pojazdu. Pozwala to na automatyczne wprowadzenie danych pojazdu do systemu. Dzięki temu zakup ubezpieczenia jest intuicyjny i szybki.

– Po zeskanowaniu kodu z dowodu rejestracyjnego dane pojazdu uzupełniają się w aplikacji automatycznie. Pojawiają się zarówno w aplikacji, jak i systemie bankowości internetowej Millenet. Dane osobowe klienta również zostają automatycznie uzupełnione. Zakup ubezpieczenia finalizowany jest hasłem SMS. Wniosek można zapisać i kontynuować proces na dowolnym urządzeniu – tłumaczy przedstawiciel banku.

Pierwszym partnerem Banku Millennium w nowym projekcie jest Grupa ERGO Hestia z markami mtu24.pl, You Can Drive oraz ERGO Hestia.

Poza uproszczeniem zakupu ubezpieczenia, klienci banku otrzymali możliwość rozłożenia składki na 12 miesięcznych rat bez dodatkowych opłat. Opcja ta jest dostępna niezależnie od wysokości składki. Miesięczne płatności są pobierane automatycznie z konta klienta. Jeśli klient zdecyduje się zapłacić od razu całą kwotę, może wybrać, czy chce dokonać płatności z konta czy za pomocą karty kredytowej. —blik

Mogą Ci się również spodobać

Cztery kąty na kredyt. Prześwietlamy wszystkie koszty

Wybór odpowiedniej oferty kredytowej to decyzja mająca duży wpływ na naszą sytuację finansową i ...

Firma w domu: Fiskus nie chce wyższego podatku od nieruchomości

Fiskus nie chce wyższej daniny od tych, którzy prowadzą działalność tam, gdzie mieszkają. Dobra ...

Wystarczy znać numer rachunku

Rata kredytu nie musi być spłacana osobiście przez zadłużonego. Pani Anna jest klientką Pekao ...